Tecnología en el ámbito educativo: Una revisión bibliográfica
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1425Keywords:
Calidad educativa, capacitación docente, enseñanza - aprendizaje, innovación, TicAbstract
The implementation of technology in the educational field has had different perspectives. This study aims to identify the criteria of different authors on the implications of technology in education. A bibliographic review was conducted from 2017 - 2022 in the Scopus, ProQuest, Redalyc, and SciELO databases. From this investigation, 17 articles were established for analysis, providing insights into relevant aspects to be considered in future research. As the main findings, it was identified that in rural educational institutions, there is inequality in the access to technological tools in the classroom, and a significant part of the teaching staff lacks training in the pedagogy of information and communication technology. Conversely, the appropriate use of educational platforms improves student learning and contributes to their personal, academic, professional, and vocational development. In the field of education, it is essential to design ICT policies to reduce the digital gap and promote inclusion and equity in educational institutions; furthermore, the misuse of digital programs results from the inflexibility of the curriculum and the current government-imposed guidelines. On the contrary, the optimal utilization of these tools primarily depends on the teacher’s training and experience in teaching them
Downloads
References
Acevedo, J. (2004). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudadanía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(1), 3-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92010102
Albornoz, M. (2019). Políticas tecnológicas ara la educación: Caso QuitoEduca.net1. Ciencia UNEMI, 12(30), 118 - 129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=582661249008
Apolo, D., García, P., Sáenz, A., Quiroz, M., & Córdova, M. (2018). Investigación sobre representaciones sociales e imaginarios sociales en universidades de posgrado de Ecuador: Una revisión sistemática. En F. Aliaga, M. Maric y C. Uribe (eds.), Imaginarios y representaciones sociales: Estado de la investigación en Iberoamérica (pp. 265-291). Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.2307/j.ctvckq982.9
Apolo, D. (2022). Educación, tecnología y Covid-19: Usos de internet con fines educativos de docentes y estudiantes universitarios durante la pandemia en Cañar-Ecuador. Revista Eduweb, 16(1), 90-98. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2022.16.01.7
Area, M., Cepeda, O., y Feliciano, L. (2018). El uso escolar de las TIC desde la visión del alumnado de Educación Primaria, ESO y Bachillerato. Educatio Siglo XXI, 36(2), 229-276. https://revistas.um.es/educatio/article/view/333071/231231
Avendaño, W., Hernández, C. y Prada, R. (2021). Uso de las Tecnología de Información y Comunicación como valor pedagógico en tiempos de crisis. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36), 135 – 159. http://www.scielo.org.co/pdf/rhel/v23n36/0122-7238-rhel-23-36-135.pdf
Cueva, D. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Conrado, 16(74), 341-348. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n74/1990-8644-rc-16-74-341.pdf
De Pablos, J. (2018). Las tecnologías digitales y su impacto en la Universidad: Las nuevas mediaciones. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 1-11. https://www.redalyc.org/journal/3314/331455826006/331455826006.pdf
Escofet, A. (2019). Aprendizaje-servicio y tecnologías digitales: ¿una relación posible? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 168 - 178. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331462375009
Espinel, E. (2020). La tecnología en el aprendizaje del estudiantado de la Facultad de Ciencias Químicas, Universidad Central del Ecuador. Actualidades Investigativas en Educación, 20(2), 1-37. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v20n2/1409-4703-aie-20-02-308.pdf
Estrada, I., Zavala, A. y Torres, M. (2022). Implicaciones tecnológicas en la educación a distancia durante la pandemia en universitarios. Interciencia, 47(10), 439-446. https://www.proquest.com/docview/2735285626/D7C73D8CA2E24040PQ/1?accountid=176861
Flores, C., Mena, C., Navarrete, L., Arteaga, P., y Gajardo, A. (2018). Significaciones atribuidas por futuras educadoras de párvulos a las TIC incorporadas en su proceso formativo. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 1-22. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032018000300471
García, L. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 1-19. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331460297001
Granados, M., Romero, S., Rengifo, R., y García, G. (2020). Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios. Venezolana de Gerencia, 25(92), 1808 - 1819. https://www.redalyc.org/journal/290/29065286032/29065286032.pdf
Grisales, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Entramado, 14(2), 198-214. https://www.redalyc.org/jatsRepo/2654/265459295014/265459295014.pdf
Guirao, S. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Ene, 9(2), 1- 23. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2015000200002
Lizcano, A., y Ayala, L. (2013). Formación docente en el uso de tecnologías como herramienta en el mejoramiento educativo. Digital Mundo Asia Pacífico, 2(3), 66 - 73. https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/map/article/view/2220/0
López, M. L., Herrera, M., y Apolo, D. (2021). Educación de calidad y pandemia: retos, experiencias y propuestas desde estudiantes en formación docente de Ecuador. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 14(2), 10. https://www.scielo.br/j/tl/a/dRk4ckCj9JVGT6TW6SvHd5Q
Marín, V., y Cabero, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 24 - 30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331460297002
Mercedes, J., y Bennasar, M. I. (2021). Formación educativa en y desde las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) en educación secundaria: el reto de hoy. Educación, 45(2), 1 - 13. https://www.redalyc.org/journal/440/44066178017/44066178017.pdf
Molinero, M., y Chávez, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza aprendizaje en estudiantes de educación superior. Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), 1 - 31. https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v10n19/2007-7467-ride-10-19-e005.pdf
Ochoa, M., Ronquillo, V., y Alvarado, R. (2020). La tecnología en la educación del siglo XXI. Magazine de las Ciencias, 5, 324-336. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/1125/813
Pinargote, K., y Cevallos, A. (2020). El uso y abuso de las nuevas tecnologías en el área educativa. Dominio de las Ciencias, 6(3), 517-532. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539716
Poveda, D., y Cifuentes, J. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación Universitaria, 13(6), 95-104. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v13n6/0718-5006-formuniv-13-06-95.pdf
Prendes, M. P., y Cerdán, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 32 - 46. https://www.redalyc.org/journal/3314/331464460002/331464460002.pdf
Reyes, H. (2020). Artículos de Revisión. Médica de Chile, 148(1), 103-108. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872020000100103
Salinas, J. (2020). Educación en tiempos de pandemia: tecnologías digitales en la mejora de los procesos educativos. Innovaciones Educativas, 22, 17 - 21. https://www.scielo.sa.cr/pdf/rie/v22s1/2215-4132-rie-22-s1-17.pdf
Serrano, N., Aragón, E., y Del Aguila, Y. (2018). Percepción de los estudiantes sobre el valor de la tecnología emergente 3D y la creatividad para su futuro profesional en Educación Infantil. Bordón, 70(4), 137-152. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6679837
Sierra, J., Romero, B. y Palmezano, Y. (2018). Causas que determinan las dificultades de la incorporación de las Tic en las aulas de clases. Panorama, 12(22), 31-41. https://www.redalyc.org/journal/3439/343968243004/343968243004.pdf
Published
- Abstract 130
- PDF (Español (España)) 145
- HTML (Español (España)) 3
- AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 10
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Valeria Nicole Galarraga Naula, Erika Gabriela Guzmán Villacis, Steven Paúl Loja Ayora, Jonnathan Manuel Vicuña Espinoza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.