Escape Room con Inteligencia Artificial como estrategia pedagógica innovadora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v9i3.1676

Keywords:

Tecnología educativa, Escape room educativo, Gamificación, Inteligencia artificial, Aprendizaje inmersivo.

Abstract

Currently, education is in a process of constant change and evolution, characterized by the incorporation of increasingly advanced technological tools. However, this evolution is confronted with teaching practices that still maintain the use of traditional and rote pedagogical strategies, limiting the development of students' knowledge and motivation, making the incorporation of innovative strategies that contribute to the comprehensive training of the student increasingly necessary. For this reason, this research aims to determine the impact of the application of an Escape Room with Artificial Intelligence integration on the development of critical thinking. For this purpose, a mixed approach was used; in which 100 leveling students of the medical degree at the Catholic University of Cuenca participated. In relation to the techniques and instruments, a pretest, a posttest, and also a satisfaction survey were carried out using a Likert scale. The findings show that after the execution of the pretest the percentage of student performance is 63.5%, however, after the application of the posttest a result of 83% is obtained, finding a significant increase in academic performance, results that are directly related to the high percentage of satisfaction that was obtained once the escape room was developed by the students, highlighting aspects related to the high level of motivation, teamwork, incorporation of the methodology in other subjects and development of critical thinking. In conclusion, the application of the escape room with AI integration turned out to be an effective innovative pedagogical strategy in the development of students' critical thinking, strengthening necessary skills within their training, generating a motivating experience for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alhur, Anas, Alhur, Afrah, Almalki, Kholod, & Aljoudi, Reem. (2023). Evaluating Computer Science Students’ Experiences and Motivation Towards Learning Artificial Intelligence. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/376090909_Evaluating_Computer_Science_Students'_Experiences_and_Motivation_Towards_Learning_Artificial_Intelligence

CACES. (2020). Educación Superior y Sociedad. ¿Qué pasa con su vinculación?

Cangalaya Sevillano, L. M. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-09592020000100141

Castillo Mora, M. J., Escobar Murillo, M. G., Barragán Murillo, R. de los Á., & Cárdenas Moyano, M. Y. (2022). La Gamificación como herramienta metodológica en la enseñanza. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, ISSN-e 2550-682X, Vol. 7, No. 1, 2022, 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8331458

Izquierdo, A. M. A., Paucar, J. C. A., Vinueza, D. P. G., & Almagro, M. J. C. (2024). Fomento de la creatividad y el pensamiento crítico en niños de educación básica a través de actividades innovadoras. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), Article 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12931

LOES. (2023). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). https://atenea.epn.edu.ec/handle/25000/1000

Palta Valladares, N. I., Sotaminga Cinilin, M. J., & Mena Clerque, S. E. (2022). Escape room como estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento crítico. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, ISSN-e 2542-3088, Vol. 7, No. Extra 2, 2022 (Ejemplar dedicado a: Edición Especial 2. 2022), págs. 491-515, Extra 2. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8651452

Pérez Vázquez, E., Gilabert Cerdá, A., & Lledó Carreres, A. (2019). Gamificación en la educación universitaria: El uso del escape room como estrategia de aprendizaje. Investigación e innovación en la Enseñanza Superior: Nuevos contextos, nuevas ideas, 2019, ISBN 978-84-17667-23-8, págs. 660-668. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7159693

Prieto-Andreu, J. M., Gómez-Escalonilla-Torrijos, J. D., Said-Hung, E., Prieto-Andreu, J. M., Gómez-Escalonilla-Torrijos, J. D., & Said-Hung, E. (2022). Gamificación, motivación y rendimiento en educación: Una revisión sistemática. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582022000100251

Ruiz, A., & Verónica, A. M. (2019). Banco de situaciones para favorecer el desarrollo de la competencia pensamiento crítico y análitico en alumnos de la materia: Dirección de división cuartos (rooms division management) en la Universidad del Valle de México campus Puebla. https://repositorio.iberopuebla.mx/handle/20.500.11777/4125

Saeteros, E. Z. D., Cachinell, B. M. L., & Cachinell, A. N. L. (2024a). Estrategias pedagógicas innovadoras para el desarrollo de aprendizajes significativos en la educación superior. Prohominum, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0228

Véliz, M. M. C. (2024). La gamificación como estrategia para mejorar el rendimiento académico en la asignatura de matemáticas en la escuela de educación básica Vicente Pino Córdova. Código Científico Revista de Investigación, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/n2/623

Vera Rubio, P., Bonilla González, G. P., Quishpe Salcán, A. C., & Campos Yedra, H. M. (2023). La inteligencia artificial en la educación superior: Un enfoque transformador. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, ISSN-e 2550-682X, Vol. 8, No. 11 (NOVIEMBRE 2023), 2023, págs. 67-80, 11 (NOVIEMBRE 2023). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9205902

Vides, J. C., & Álvarez-Díaz, K. (2023). Una experiencia de aprendizaje basada en el juego para la educación superior: El Escape room para la Economía pública.

Villacreses, G. C. C., Lozano, N. S. M., Baque, D. L. Z., & Alcívar, H. A. G. (2024). Planificación micro curricular y su importancia en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de la Carrera Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), Article 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12814

Warner, J. (2019). Evaluación con pretest y postest de una experiencia didáctica en un curso de fundamentos biológicos para la producción de orquídeas. DEDUN, (0), 1-14. https://docenciauniversitaria.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2019/10/Evaluaci%C3%B3nBiologia.pdf

Warsah, I., Morganna, R., Uyun, M., Hamengkubuwono, & Afandi, M. (2023). ERIC - EJ1290961—El impacto del aprendizaje colaborativo en las habilidades de pensamiento crítico de los estudiantes, Revista Internacional de Instrucción, 2021-abri.

Zúñiga, P. I. V., Cedeño, R. J. C., & Palacios, I. A. M. (2023). Metodología de la investigación científica: Guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), Article 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658.

Published

2025-09-30
ESTADISTICAS
  • Abstract 9
  • PDF (Español (España)) 3
  • HTML (Español (España)) 0
  • AUDIO RESUMEN (Español (España)) 2

How to Cite

Segarra Sarmiento, F. P., & Auquilla Díaz, J. F. . (2025). Escape Room con Inteligencia Artificial como estrategia pedagógica innovadora. Killkana Social, 9(3), 41–50. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v9i3.1676