El modelo de acreditación de universidades en Ecuador ¿Contempla las particularidades de otras modalidades de estudio?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1409

Keywords:

Calidad, Educación Superior, Modalidades de estudio, Aseguramiento de la calidad

Abstract

Economic, political, cultural, and social changes have given rise to the emergence and rapid growth of new modalities of study, after the pandemic, including one that adapts technological means to enhance the capacity to develop knowledge and generate continuous training processes. Accreditation models have not been designed to contemplate the specifications of the new modalities; therefore, this article poses questions and provides recommendations to reevaluate three criteria within the current Ecuadorian: technological infrastructure, labor practice and community service, and teacher evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, B. A. M. (2016). Modelos de evaluación para la acreditación de carreras. Análisis de su composición y una propuesta para las carreras de Ecuador. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21, 1249–1274. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14047430011

Alvarado, M. (2014). Retroalimentación en educación en línea: una estrategia para la construcción del conocimiento. RIED, 17(2), 59–73. https://www.redalyc.org/pdf/3314/331431248004.pdf

Alvitres, V., Chambergo, A., & Fupuy, J. (2014). La investigación formativa y la acreditación universitaria peruana. Manglar, 11(2), 37–48. https://erp.untumbes.edu.pe/revistas/index.php/manglar/article/view/24/27

Asamblea Nacional del Ecuador. (2022). Reglamento de Régimen Académico.

Begoña, M. (2004). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual*. Revista de Teoría y Didáctica de Las Ciencias Sociales, 209–222.

Carbonell, C., Rodríguez, R., Sosa, L., & Alva, M. (2021). De la educación a distancia en pandemia a la modalidad híbrida en pospandemia. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1154–1171. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.10

Cordero, D., & Ramón, G. (2021). Modelo tecnológico e infraestructura informática de un campus virtual para el contexto universitario. Revista Científica y Tecnológica UPSE, 8, 48–58. https://incyt.upse.edu.ec/ciencia/revistas/index.php/rctu/article/view/627/519

Dorrego, E. (2016). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), 50. https://doi.org/10.6018/red/50/12

Fernández, K., & Vallejo, A. (2014). La educación en línea: una perspectiva basada en la experiencia de los países. 29–39. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/29/029_Fernandez.pdf?fb

García, L. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 9. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911

Gonzales, E., & Evaristo, I. (2021). Rendimiento académico y deserción de estudiantes universitarios de un curso en modalidad virtual y presencial. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 189–202. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29103

Hernández, I., Recalde, J., Luna, J., & Arteaga, H. (2015). Estrategia didáctica: una competencia docente en la formación para el mundo laboral. Latinoam, 11(1), 73–94.

Inga, M., & Moscoso, S. (2022). Educación comparada y resultados de evaluación institucional. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, VII, 540–561. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1968

Manrique, K., & Sánchez, M. (2018). Satisfacción estudiantil universitaria: un referente para elevar los indicadores de los cursos en línea impulsados por la Coordinación General de Educación Virtual de la UAGro. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 17–30. https://cuaderno.wh201.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/321/292

Moscoso, S., Marrero, A., & Álvarez, P. (2022). El Surgimiento del concepto de calidad en Educación Superior y su aplicación en Ecuador. Discusión Teórica y Descripción Histórica del proceso en la Evaluación de IES ecuatorianas. Revista de Investigación Gestión I+D, 7(2), 171–206. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8594452

Paredes, E. (2008). Acreditación universitaria: Garantía de Calidad en la Educación Superior? Rev Med Hered, 43–45. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2008000200001

Parra, J. E. (2020). Prácticas de docencia tradicional en ambientes de educación virtual. Revista Academia y Virtualidad, 93–106. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/4295/3742

Pesántez, J., & Moscoso, S. (2022). Indicadores de calidad educativa para la modalidad virtual de la Universidad Católica de Cuenca, Ecuador. EPISTEME HOINONIA: Revista Electrónica de Ciencias de La Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, V, 884–902. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1979

Serrano, E., & Hernández, A. (2020). Desarrollo de un cuestionario de evaluación de la competencia docente en línea. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 307. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.27084

Sierra, C. A. (2011). La educación virtual como favorecedora del aprendizaje autónomo. 75–87. https://journal.poligran.edu.co/index.php/panorama/article/view/37/28

Published

2023-09-22
ESTADISTICAS
  • Abstract 28
  • PDF (Español (España)) 65
  • HTML (Español (España)) 1
  • AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 15

How to Cite

Pulla Abad , C. A., Minchala Bacuilima, W. R. ., Moscoso Montenegro, D. G. ., & Guevara Vizcaino, C. F. . (2023). El modelo de acreditación de universidades en Ecuador ¿Contempla las particularidades de otras modalidades de estudio?. Killkana Social, 7(3), 105–114. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1409