Business strategies in the context of medium-sized manufacturing companies. A specialized literature search.

Authors

  • Freddy Lalaleo Analuisa Instituto Superior Tecnológico España
  • Amanda Martínez Yacelga Instituto Superior Tecnológico España

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1194

Keywords:

cumplimiento de objetivos, dirección estratégica, estrategias empresariales, toma de decisiones

Abstract

Business strategies are actions that help organizations to meet their objectives, they must be raised based on a prior analysis of both the internal context and the external context. On this basis, the objective of this paper was to critically and analytically analyze business strategies in the context of medium-sized manufacturing companies. Within the methodology used, a qualitative analysis was carried out since the study sought to discover patterns and categories supported by the use of different bibliographic material. Based on what has been indicated, the information was processed through the ATLAS.Ti9 software in order to structure, categorize and contrast the information obtained through semantic networks, co-occurrence table and the calculation of the Emergency Index. Among the main results, the obtaining of 30 codes stands out, the same ones that were generated through the processing of information from scientific articles, which were grouped into the guiding categories (business strategies and strategic management), while as emerging categories they resulted in a total of 9 codes being the most relevant: competitive advantage, environment analysis, goal achievement, action plan, business performance, long-term results, resource forecast, set of actions, future scenarios. Finally, it can be mentioned that business strategies represent a set of actions that are carried out in a company in order to create a competitive advantage, that is, those actions that are carried out in order to achieve certain objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abosede, A. J., Obasan, K. A., & Alese, O. J. (2016). Strategic Management and Small and Medium Enterprises (SMEs) Development: A Review of Literature. International Review of Management and Business Research, 5(1), 315–335.

Alaña Castillo, T. P., Crespo García, M. K., & Gonzaga Añazco, S. J. (2018). ¿Cómo las estrategias empresariales permiten una ventaja competitiva en las micro, pequeñas y medianas empresas de la provincia de El Oro? Universidad Y Sociedad, 10(2), 251–256. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n2/2218-3620-rus-10-02-257.pdf

Amadasun, D., & Mutezo, A. (2022). Effect of market-driven strategies on the competitive growth of SMEs in Lesotho. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(1). https://doi.org/10.1186/s13731-022-00217-4

Bonilla Jurado, D., Salinas Morales, D., Lalaleo Analuisa, F., & Velastegui Hernández, S. (2018). Marketing estratégico en redes sociales de las organizaciones. Un abordaje 360°. Revista Científica Ciencia Y Tecnología, 18(17), 72–83. https://doi.org/https://doi.org/10.47189/rcct.v18i17.154

Contreras Sierra, E. R. (2013). El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica. Pensamiento Y Gestión, 35, 152–181.

Durmaz, Y., & Düşün, Z. D. (2016). The importance of strategic management in business. Expert Journal of Business and Management, 4(1), 38–45. https://doi.org/10.26449/sssj.2063

Dután Loja, A. L., & Ormaza Andrade, J. E. (2022). Estrategias de crecimiento empresarial para la empresa Roads Networks de la ciudad de Cuenca. Revista Científica Ciencias Económicas Y Empresariales, 7(1), 36–55. http://fipcaec.com/ojs/index.php/es

González, M., Rangel, J., & Aguilera, L. (2015). La influencia de la estrategia empresarial en la innovación y las finanzas de la Pyme manufacturera de Aguascalientes. Red Internacional de Investigadores En Competitividad, 4, 860–875.

González Díaz, R. R., Acevedo Duque, Á. E., Guanilo Gómez, S. L., & Cruz Ayala, K. (2021). Ruta de investigación cualitativa – naturalista: una alternativa para estudios gerenciales. Revista de Ciencias Sociales, 27(4), 334–350. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1ra ed.). McGraw Hill.

Lalaleo Analuisa, F. R. (2021). Estrategias de gestión comercial innovadores para la Asociación Artesanal Cuero y Afines de Quisapincha. Universidad Tecnológica Indoamérica.

Mendoza Mieles, J. J., Macías Macías, G. M., & Parrales Poveda, M. L. (2021). Desarrollo empresarial de las mipymes ecuatorianas: su evolución 2015-2020. Revista Publicando, 8(31), 320–337. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2253

Mokadem, M. E. A., Saoula, O., & Kolandaisamy, I. (2019). Business strategy and performance of small and medium manufacturing firms: Evidence from Saudi Arabia. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 7(1), 250–262.

Muñiz Jaime, L. P., Tomalá Yánez, R. A., & Alvarado Guaranda, J. Y. (2022). La planificación estratégica y su aporte al desarrollo empresarial de las Mipymes en Manabí. Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 8(1), 372–383. http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index

Muñoz Dueñas, M. del P., Cabrita, M., Ribeiro da Silva, M. L., & Diéguez Rincón, G. (2015). Técnicas de gestión empresarial en la globalización. Revista de Ciencias Sociales, 21(3), 346–357. https://doi.org/10.31876/rcs.v21i3.25736

Navas, W., Fajardo, L., Vásquez, E., & Vázquez, X. (2018). Estrategias de negocios aplicadas a las pymes y su incidencia en el desarrollo empresarial del sector económico industrial en la zona tres del Ecuador. Revista Científica de Investigación Actualización Del Mundo de Las Ciencias (Reciamuc), 2(2), 572–594. https://doi.org/10.26820/reciamuc/2.2.2018.572-594

Ormaza Andrade, J. E., Quevedo Vázquez, J. O., Quevedo Barros, M. R., González Rodríguez, R. O., & Andrade Amoroso, R. P. (2019). Estudio documental sobre los ámbitos de investigación de la carrera de administración de empresas “organización y estrategia empresarial.” Polo Del Conocimiento, 4(5), 411–430.

Pazmiño Gavilanez, W. E., Merchán Jácome, V. A., & Zambrano Moreira, D. E. (2021). Proceso de planificación estratégica como herramienta de gestión en un entorno financiero y empresarial cambiante. Universidad, Ciencia Y Tecnología, 25(111), 5–13. https://doi.org/https://doi.org/10.47460/uct.v25i110.510

Peñafiel, G. A., Acurio, J. A., Manosalvas, L. R., & Burbano, B. E. (2020). Formulación de estrategias para el desarrollo empresarial de la Constructora Emanuel en el Cantón La Maná. Revista Universidad Y Sociedad, 12(4), 45–55. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n4/2218-3620-rus-12-04-45.pdf

Pérez Sisa, F. G. (2020). Asociatividad empresarial: estrategia para la competitividad de las PYMES en el Ecuador. Revista Eruditus, 1(2), 39–52. https://doi.org/10.35290/re.v1n2.2020.308

Porter, M. (1980). Estrategia Competitiva: Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. Grupo Editorial Patria.

Ramírez Molina, R. I., Ríos Pérez, J. D., Lay Raby, N. D., & Ramírez Molina, R. J. (2021). Estrategias empresariales y cadena de valor en mercados sostenibles: Una revisión teórica. Revista de Ciencias Sociales, 27(4), 147–161. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i.36999

Raymond, L., & Bergeron, F. (2008). Enabling the business strategy of SMEs through e-business capabilities: A strategic alignment perspective. Industrial Management & Data Systems, 108(5), 577–595. https://doi.org/10.1108/02635570810876723

Sabariego Puig, M., Vilà Baños, R., & SandínEsteban, P. (2014). El análisis cualitativo de datos con ATLAS.ti. REIRE. Revista d’Innovació I Recerca En Educació, 7(2), 119–133. https://doi.org/10.1344/reire2014.7.2728

Salas, M., Jijón, C., & Moreno, K. (2020). Estrategias de gestión empresarial: un acercamiento a la planeación sistemática. Universidad Ciencia Y Tecnología, 24(107), 12–21. https://doi.org/10.47460/uct.v24i107.409

Sumba, R., Cárdenas, N., Bravo, T., & Arteaga, R. (2020). La planeación estratégica: importancia en las PYMES ecuatorianas. Fipcaec, 5(4), 114–136.

Tapia Cárdenas, H. A., Erazo Álvarez, J. C., Narváez Zurita, C. I., & Matovelle Romo, M. M. (2020). Estrategias para fomentar el emprendimiento y desarrollo empresarial. Caso: Universidad Católica de Cuenca. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(10), 1–29. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i10.837

Useche Aguirre, M. C., Vásquez Lacres, L. M., Salazar Vázquez, F. I., & Ordóñez Gavilanes, M. (2021). Fórmula estratégica empresarial para Pymes en Ecuador ante el Covid-19. Revista Universidad Y Empresa, 23(40), 1–22. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.9309

Wall, W. P. (2021). Determinants of SME’s performance-from business strategy to innovation. Polish Journal of Management Studies, 23(2), 537–554. https://doi.org/10.17512/pjms.2021.23.2.32

Yoza Calderón, X. N., Villafuerte Soledispa, R. A., & Parrales Poveda, M. L. (2021). Crecimiento empresarial: estrategia de desarrollo del mercado en el sector MIPYMES. Revista Publicando, 8(31), 82–95. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2236

Published

2022-12-27
ESTADISTICAS
  • Abstract 328
  • PDF (Español (España)) 239
  • HTML (Español (España)) 9

How to Cite

Lalaleo Analuisa, F., & Martínez Yacelga, A. (2022). Business strategies in the context of medium-sized manufacturing companies. A specialized literature search. Killkana Social, 6(Especial), 41–54. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1194