Wiñay ñan Project of the National University of Education: education, art, interculturality and connection with the community

Authors

  • Fausto Fabricio Quichimbo Saquichagua Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1279

Keywords:

arte, diálogo de saberes, interculturalidad, vinculación con la colectividad

Abstract

The objective of this article is to analyze the intercultural training experiences within the Wiñay ñan framework project of the Universidad Nacional de Educación del Ecuador. Connection project that emerges from the need to revitalize community knowledge in its own contexts from the plurality of voices, actors, and sources of knowledge, given that they are at risk of disappearing. The cultural manifestations and expressions that are shown throughout the study start from the reflection in three dimensions: enunciation place; creation processes and works production; and intentionality of the creation. Methodologically, it has a qualitative approach from an ethnographic perspective, supported on techniques such as observation, interviews, field diary and documentary analysis. For data analysis, an epistemic position was taken in and from the south through the data triangulation theory. The main results indicate the importance of diverse, local or ancestral knowledge, which constitutes a historical and cultural legacy. Moreover, the importance of generating inter-learning spaces, where the community, teachers and students are linked.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altmann, P. (2020). Arte e interculturalidad, o: ¿puede el arte ser intercultural? En J. Gómez (Ed.), Interculturalidad y artes: derivas del arte para el proyecto intercultural. (pp. 60-75). Artes ediciones, Guayaquil.

Arias, M. (1999). Triangulación metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. Investigación y educación en enfermería, vol. XVIII, (1), 37-57. https://www.redalyc.org/pdf/1052/105218294001.pdf

Castro-Gómez, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En: Ramón Grosfoguel y Santiago Castro-Gómez (eds.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. (pp. 79-91). Siglo del Hombre Editores, Bogotá.

Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas CPEIP. (2018). Prácticas pedagógicas interculturales: reflexiones, experiencias y posibilidades desde el aula. Salesianos Impresores S.A, Chile.

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200192&lng=es&tlng=es

Garzón. B., y Cárdenas, T. (2021). Incidencia de los proyectos de vinculación con la sociedad de la Universidad Politécnica Salesiana. Editorial Universitaria Abya-Yala, Cuenca.

Gómez, J. (2020). Interculturalizar la sociedad. En J. Gómez (Ed.), Interculturalidad y artes: derivas del arte para el proyecto intercultural. (pp. 13-59). Artes ediciones, Guayaquil.

Guber, R. (2011). La etnografía: método, campo y reflexividad. Siglo veinteiuno, Bogotá.

Guerrero, P. (2010). Corazonar desde las sabidurías insurgentes el sentido de las epistemologías dominantes, para construir sentidos otros de la existencia. Sophia, (8), 101-146. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=441846105006

Hecht, A. (2019). Experiencias formativas interculturales de jóvenes toba/qom, wichí y mbyá-guaraní de Argentina. Grupo Editor Universitario.

Lander, E. (2000). “¿Conocimiento para qué? ¿Conocimiento para quién? Reflexiones sobre la universidad y la geopolítica de los saberes hegemónicos”. En Santiago Castro-Gómez (ed.), La reestructuración de las ciencias sociales en América Latina. Centro Editorial Javeriano, Instituto Pensar, Pontificia Universidad Javeriana, Santafé de Bogotá.

Mateos, L., Dietz, G., y Mendoza, R. (2016). ¿Saberes-haceres interculturales? Experiencias profesionales y comunitarias de egresados de la educación superior intercultural veracruzana. Revista mexicana de investigación educativa, 21(70), 809-835. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000300809&lng=es&tlng=es.

Modelo de vinculación con la sociedad de la Universidad Nacional de Educación UNAE. Resolución- SO-002-No.009-CG-UNAE-R-2019, de 01 de febrero de 2019.

Orozco, R. (2019). La autorepresentación a través del foto-bordado como generadora de diálogo en la etnografía experimental. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (8), 116-132. https://doi.org/10.37135/chk.002.08.08

Pérez, M., & Argueta, A. (2011). Saberes indígenas y diálogo intercultural. Cultura y representaciones sociales, 5(10), 31-56. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-81102011000100002&lng=es&tlng=es.

Pérez, M., y Bissutti, C. (2021). Investigar en contextos de encierro.: Notas sobre privilegio, lugar de enunciación y violencia estructural. Runa, 42(1), 227-245. https://dx.doi.org/10.34096/runa.v42i1.8510

Reglamento a la Ley Orgánica de Educación Superior, LOES. Decreto ejecutivo No. 494, de 14 de julio de 2022.

Reglamento de Régimen Académico. RPC-SE-08.No.023-2022, de 14 de julio de 2022.

Restrepo, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Envión editores, Bogotá.

Sartorello, S, y Peña, J. (2018). Diálogo de saberes en la vinculación comunitaria: Aportes desde las experiencias y comprensiones de los estudiantes de la Universidad Intercultural de Chiapas. Revista de Investigación Educativa, (27), 145-178. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i27.2561

Sousa Santos, B. (2006). La Sociología de las Ausencias y la Sociología de las Emergencias: para una ecología de saberes. En B. de S. Santos, Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. (pp. 13-41). CLACSO, Buenos Aires.

Torres, M. (2012). La difícil puesta en marcha de la interculturalidad en el Ecuador. El cine indígena ¿herramienta de conocimiento y nuevas representaciones? [Tesis de maestría]. Universidad de Salamanca.

Trpin, V., y González, M. (2022). “Vamos abriendo caminos…”Experiencias de formación en educación intercultural en la provincia de Neuquén. RUNA, 43(1), 211-228. https://doi.org/10.34096/runa.v43i1.9960

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. Viaña, L. Tapia, y C. Walsh, Construyendo Interculturalidad Crítica. (pp. 75-96). Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz.

Published

2023-09-22
ESTADISTICAS
  • Abstract 86
  • PDF (Español (España)) 58
  • HTML (Español (España)) 0
  • AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 8

How to Cite

Quichimbo Saquichagua, F. F. (2023). Wiñay ñan Project of the National University of Education: education, art, interculturality and connection with the community. Killkana Social, 7(3), 25–36. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1279

Most read articles by the same author(s)