Professional competences of the university teacher from a comprehensive perspective

Authors

  • Marllelis Gutiérrez-Hinestroza Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Marianela Silva-Sánchez Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Sadi Iturralde-Kure Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Maria Caridad Mederos-Machado Universidad Estatal Península de Santa Elena

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i1.443

Abstract

The study had like objective to generate perspective theoretical to base the integral profile of professional competitions of the educational ones of the University Institutes of Technology and to elaborate a profile of professional competitions of the educational college student of the University Institutes of Technology according to the own considerations of the educational ones. The investigation was framed in a mixed approach (quantitative-qualitative) beginning with a description of the facts, conceptualization with its corresponding interpretative analysis (hermeneutic). The population was conforming by 144 subjects having applied the formula of Mountain range and Bravo was left a sample of 75 subjects. Two instruments were used: a questionnaire and one interview. For the validity it was used the judgment of experts and discriminate by means of the method of Cronbach. Version 10 was applied to statistical analysis SPSS, technique ANOVA and the test Ranks of Tukey. For the interview a interpretative analysis applied was made to the directors. Between the most excellent conclusions it is possible to be indicated the professors give preeminence him to the educational aspect, the implementation of integral a pedagogical process is required that projects the development of the different human dimensions and it offers meaning him to the pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrón, C. (2000). La formación en competencias y certificación profesional. Editorial Valle. México. UNAM.

Belando, M. (1999). Los profesores del siglo XXI y la calidad de la enseñanza universitaria. En torno a la formación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado.

Cáceres, M. (2003). La formación de los profesores universitarios: Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. Universidad de Cienfuegos. Cuba.

Carnoy, M. Castells, M., Cohen, S. y Cardozo, F. (1997). La información en la nueva economía global. Reflexiones en un mundo cambiante. Pennsylvania. The Pennsylvania State University.

Cortina, A. (2001). El mundo de los valores. Ética mínima y educación. Editorial El Buho. Santa Fe de Bogotá.

González, M. (1998). La orientación profesional en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior. Vol. XVIII (3) pp. 13-28.

González, M. (2002). La orientación profesional en la educación superior. Una alternativa teorica-metodológica para la formación de profesionales competentes. Ponencia III Convención Internacional de Educación Superior. Noviembre. La Habana. Cuba.

Gonzci. (1996). Instrumentación de la educación basada en competencias. Perspectiva de la teoría y la práctica en Australia. Editorial Limusa.

Licha, I. 81996). La investigación y las universidades latinoamericanas en el umbral del siglo XXI. Los desafíos de la globalización. Colección UDUAL. No. 7. México, D.F.

Mertens. (2000). La gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional.

Ortiz (2002). Las competencias profesionales del ingeniero mecánico. Una alternativa de diseño curricular. Universidad de Puerto Rico.

Padrón, J. (2004). Los siete pecados capitales de la investigación tercermundista. Publicado en Informe de Investigaciones Educativas. Vol. XVIII. Noviembre. Caracas.

Reglamento Interno. Normativa vigente de los Institutos Universitarios de Tecnología.1991.

Rugarcia. (2001). Hacia el mejoramiento de la Educación.

Segura, M. (2003). Perspectivas teóricas para transformar la gestión docente en la Universidad de Carabobo. Tesis Doctoral. Universidad de Carabobo.

Segura, M. (2005). Competencias personales del docente. Revista: Ciencias de la Educación. Año 5. Vol. 2. No. 2. Valencia. Julio-Diciembre. pp. 171-190.

Spencer-Spencer. (1996). Competencias en el trabajo. New Cork. Willey and Sons.

Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Eco. Bogotá.

Vargas. (2001). Las reglas cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio. Las competencias en el nuevo paradigma de la globalización. En Revista Iberoamericana de Educación

Published

2019-04-02
ESTADISTICAS
  • Abstract 730
  • PDF (Español (España)) 443
  • epub (Español (España)) 0

How to Cite

Gutiérrez-Hinestroza, M., Silva-Sánchez, M., Iturralde-Kure, S., & Mederos-Machado, M. C. (2019). Professional competences of the university teacher from a comprehensive perspective. Killkana Social, 3(1), 1–14. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i1.443

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)