Healthy work environment in educational institutions and psychosocial risks of teaching staff

Authors

  • Carlos Javier Spencer-Silva Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Marianela Silva-Sánchez Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Maria Caridad Mederos-Machado Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Marllelis Gutiérrez-Hinestroza Universidad Estatal Península de Santa Elena

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.371

Abstract

The objective of this article is to determine the importance of a healthy work environment in educational institutions for minimizing the psychosocial risks of teaching staff. In the same general conceptualizations are developed on the two variables and psychosocial risks are classified, for which conceptual proposals of the World Health Organization (2010), Pan American Health Organization (2015) and the International Organization of the Work. The bibliographic review of the official documents published by these three organizations and research related to the topic such as García (2016) and Moreno and Báez (2010), among others, was used as a methodology. Among the final considerations are the coincidence that exists between the three organizations when they state that in order to achieve healthy working environments, psychosocial risks should be avoided to the maximum through the promotion of healthy environments, thus improving the quality of life of the teachers. The correct adaptation of all areas that come together in the same work space is essential to achieve a favorable work environment that prevents risks and promotes health and well-being among teachers. It also highlights the importance, which is becoming stronger every day, of consolidating healthy work environments, where psychosocial risks are shown as factors of unquestionable study and sustained and effective search for practical solutions with emphasis on the achievement of physical well-being and mental of human talent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Javier Spencer-Silva, Universidad Estatal Península de Santa Elena

Licenciado en Administración de Empresas. Maestrante Gerencia de Recursos Humanos. Universidad  Dr. Rafael Belloso Chacín. Venezuela

Marianela Silva-Sánchez, Universidad Estatal Península de Santa Elena

Licenciada en Educación. Dra. en Ciencias de la Educación. Docente investigadora

Maria Caridad Mederos-Machado, Universidad Estatal Península de Santa Elena

Docente investigador

Marllelis Gutiérrez-Hinestroza, Universidad Estatal Península de Santa Elena

Ingeniera en Petróleo. Dra. en Ciencias de la educación. Docente investigadora

References

AGENCIA EUROPEA PARA LA SEGURIDAD Y SALUD EN EL TRABAJO (2018) Los riesgos psicosociales y el estrés en el trabajo. [Documento en línea: https://osha.europa.eu/es/themes/psychosocial-risks-and-stress]

BEZANILLA, J. y otros. Estudio diagnóstico de factores de riesgo psicosocial en una institucion educativa. Universidad del Valle de México. Psicología y Educación Integral. [Documento en línea: www.academia.edu/.../ESTUDIO_DIAGNOSTICO_DE_FACTORES_DE_RIESGO_P.] Recuperado 19/10/2018

CHÁVEZ, C. (2009) Gestión de seguridad y salud en el trabajo. Quito, Ecuador. [Documento en línea: https://revistas.ute.edu.ec/index.php/eidos/article/view/49. ]

GARCÍA, D. (2016) 4 Factores que influyen en la creación de un entorno de trabajo saludable. Universidad de Valencia. Master universitario en prevención de riesgos laborales. España. [Documento en linea: https://www.uv.es/uvweb/...laborales/es/...entorno...saludable.../GasetaRecerca.html?]

INSTITUTO NACIONAL DE SEGURIDAD E HIGIENE EN EL TRABAJO (2015) Estrategia Española de Seguridad y Salud en el Trabajo 2015-2020. [Documento en línea: Catálogo de publicaciones del INSHT: http://www.insht.es/catalogopublicaciones/] Madrid, España.

MACÍAS, N. y CEDEÑO, M. (2018). Análisis de los riesgos psicosociales en el área de educación en docentes de la Unidad Educativa fiscal “Tosagua” provincia de Manabí, país Ecuador. 2017. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (enero 2018). En línea: http://www.eumed.net/rev/atlante/2018/01/riesgos-psicosociales-educacion.html

MEDEROS MACHADO, M.C. BALMASEDA C.E. Y BALMASEDA, M. (2017) Apreciación de los docentes acerca de la vida universitaria. Estudio en universidades ecuatorianas. Revista San Gregorio, Núm. 19 (2017). Disponible en http://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/rt/printerFriendly/444/0

MORENO, B. Y BÁEZ, C. (2010) Factores y riesgos psicosociales, formas, consecuencias, medidas y buenas prácticas. Universidad Autónoma de Madrid. España.

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD (2010) Entornos saludables: Fundamentos y Modelo de la OMS. Contextualización, Prácticas y Literatura de soporte. Ginebra, Suiza.

ORGANIZACIÓN PANAMERICANA DE LA SALUD (2015) Plan de acción sobre la salud de los trabajadores 2015-2015. 54 Consejo directivo. 67ª Sesión del Comité Regional de la OMS para las Américas. Washington, D.C., EUA.

URIBE, J. (2016) Psicología del trabajo. Un entorno de factores psicosociales saludables para la productividad. Universidad Nacional Autónoma de México. 1ra edición. Editorial El Manual Moderno. Ciudad de México.

Published

2018-12-21
ESTADISTICAS
  • Abstract 452
  • pdf (Español (España)) 278
  • epub (Español (España)) 80
  • Audio Español (Español (España)) 46

How to Cite

Spencer-Silva, C. J., Silva-Sánchez, M., Mederos-Machado, M. C., & Gutiérrez-Hinestroza, M. (2018). Healthy work environment in educational institutions and psychosocial risks of teaching staff. Killkana Social, 2(4), 121–126. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.371

Issue

Section

Bibliographic revision articles

Most read articles by the same author(s)