Sistema de aseguramiento de la calidad en Cuba: Fortalezas y Limitantes
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i1.919Abstract
Providing education with high quality standards is the most important and far-reaching objective in universities around the world, since quality education provides more than social recognition, strategic positioning in world rankings and classifications. This desire has penetrated deep into the educational institutions themselves, including teachers, authorities, and students, since they usually use it as a specification or characterization of HEIs. For this reason, the states define accreditation and/or quality assurance systems that guarantee society high standards in the provision of educational services. In Latin America and in general in today's world, quality assurance systems have evolved, in some cases becoming consolidated. This article deals with the main strengths, characteristics and limitations of the sister country of Cuba, given its particularity due to the political and democratic system that they experience. The research is of an exploratory - descriptive type, since through the in-depth review of articles, books, manuals and regulations of the object of the research, good management practices, their benefits and limitations are evidenced.
Downloads
References
Borges, L., Rubio, D. & Pichs, L. (2016). Gestión de la calidad universitaria en la Facultad de Ciencias Médicas "General Calixto García”. Revista de Educación Médica Superior, 30(3), 10. Recuperado el 5 de Noviembre de 2021, de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/833
Horruitiner Silva, P. (2007). El modelo de acreditación de carreras de la educación superior cubana. Revista Iberoamericana de Educación, 44(2). Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/28308735_El_modelo_de_acreditacion_de_carreras_de_la_educacion_superior_cubana
Junta de Acreditación Nacional. (2019). Sistema de evaluación y acreditación de Carreras Universitarias (SEA-CU). Resolución 9/19. La Habana, Cuba: MES.
Junta de Acreditación Nacional. (2019). Sistema de evaluación y acreditación de Especialidad de Posgrado(SEA-EP). La Habana, Cuba: MES.
Junta de Acreditación Nacional. (2019). Sistema de evaluación y acreditación de Instituciones de Educación Superior (SEA-IES). La Habana, Cuba: MES.
Junta de Acreditación Nacional. (2019). Sistema de evaluación y acreditación de programas de Doctorado(SEA-Dr). La Habana, Cuba: MES.
Junta de Acreditación Nacional. (2019). Sistema de evaluación y acreditación de programas Maestrías (SEA-M). La Habana, Cuba: MES.
Junta de Acreditación Nacional de la República de Cuba (JAN). (2014). Sistema de Evaluación y Acreditación de Instituciones de Educación Superior (SEA-IES). La Habana: JAN.
Márquez, D., Linares, E., Hernández, R. & Márquez, L. (2020). Implementación de los Objetivos del Desarrollo Sostenible desde un Centro de Estudios Universitarios. Revista de Educación, 18(2), 336-346. Recuperado el 3 de Noviembre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?
Ministerio de Educación Superior. (2018). Reglamento del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior SEAES. La Habana, Cuba: MES.
Moscoso, S., Pozo, E., Cañizares, A., & Álvarez Pedro. (2021). Modelos de Evaluación. Cuenca: Editorial Cetro de Estudios Sociales de América Latina.
Navarro, N., Falconí, A. & Espinoza, J. (2017). El mejoramiento del proceso de evaluación de los estudiantes de la educación básica. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 58-69. Recuperado el 3 de Noviembre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?
Peña Santín, J., Peña Dominguez, M., Ferrando A., L., & Reyes Ch., N. (2015). La acreditación de carreras universitarias: Experiencia cubana. Innovación Educativa, 5(29), 21-35. Obtenido de ISSN: 1665-2673
Ramos, J. (2 de Marzo de 2020). Fidel Castro y la división del Partido Demócrata. The New York Times.
Sánchez, L. C. (2020). Análisis situacional del aseguramiento de la calidad en un contexto de cambio de las universidades. Revista Universidad y Sociedad, 12(6).
Tünnermann, C. (2011). La educación Superior frente a los desafíos contemporáneos. Lección Inaugural del Año Académico 2011. Universidad Centroamericana. Managua, Nicaragua.
Downloads
Published
- Abstract 193
- DESCARGAR EN PDF (Español (España)) 105
- HTML (Español (España)) 23
- AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 42
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 SANTIAGO MOSCOSO BERNAL, Yaan Manuel Quintana Santiago, Johnny Fabián Vizuela Carpio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.