Formative research in higher education: model for teachers and students

Authors

  • Bolívar Cabrera-Berrezueta Universidad Católica de Cuenca, Ecuador
  • Nancy Cárdenas-Cordero Universidad Católica de Cuenca, Ecuador
  • Darwin Gabriel García-Herrera Universidad Católica de Cuenca, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i2.612

Abstract

This article deals with topics related to the Higher Education Formative Research, through the relationship of the substantive axes such as: teaching, research and connection with the community, aimed at establishing an integral model for teachers and students with the purpose of developing investigative competences to through an adequate Epistemological and Philosophical foundation, active methodologies and the use of emerging technology. The methodology used is of a descriptive bibliographic type, for the proposed model, modeling was used as a research method. Finally, the quality of education requires teachers and student researchers with new challenges and challenges that involves the development of critical, reflective and innovative thinking that allows them to be managers in the search of educational problems facing society and the ability to provide timely solutions for the good of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, J., Grau, S., & Pertegal, M. (2016). El trabajo colaborativo y la pedagogía del contexto. Innovación metodológica, 74-96.

Baranda, S. (2005). La investigación y la Universidad en América Latina. Informe UNESCO.

Benito, B., & Salinas, J. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 1(0), 44-59.

Boff, L. (2002). El cuidado esencial: Ética de lo humano compasión por la Tierra. Madrid: Trotta.

Cárdenas, M., Guerra, C., & Soler, Y. (2017). Impacto social de la formaación de competencias investigativas mediadas por las TIC. Didáctica y Educación, 8(2), 1-20.

Cotino, L. (2012). El derecho a la educación como derecho fundamental. . Madrid: Centro de estudios políticos y constitucionales.

De la Fe Rodríguez, C., Vidaurreta-Porrero, I., Gómez, A., & Corral, D. (2015). El método de estudio de casos: Una herramienta docente válida. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,, 127-137.

Enciclopedia Universal Ilustrada Europeo Americana. . (1930). Espasa Galpe . Barcelona: Hijos de Espasa.

Espinoza, E., Rivera, A., & Tinoco, N. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Atenas, 1(33), 18-31.

Gómez, F. (2010). El nuevo paradigma de la complejidad y la educación: una mirada histórica*. Polis, 183-198.

Gonzalez, A. (1971). Manual de historia de la filosofía (Tercera ed.). Madrid: Gredos.

González-Pérez, E. (2015). Estudio de casos como estrategia didáctica en la formación del estudiantado en Bibliotecología. Revista e-Ciencias de la Información, 1-14.

Hurtado, J., & Rodríguez, E. (2016). Desarrollo de la competencia comunicativo-investigativa en la educación superior. Investigación con métodos mixtos y educación por competencias en Perú. Investigar con y para la sociedad, 669-680.

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. (M. Pakman, Trad.) Barcelona: Gedisa.

Navarrete, Z. (2017). La investigación en educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(72), 229-234. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662017000100229

Ortega, A., & Gasset, D. (1957). Obras inéditas: El hombre y la gente. Revista de occidente. Madrid: Ograma.

Piñera, H. (1959). Introducción a la filosofía. La Habana. Habana: Cultural.

Portela-Falgueras, R., Ortega, Y., & Amaro, L. (2018). Reflexiones sobre el componente investigativo en la formación del profesional: propuestas desde la Universidad Católica de Cuenca-Ecuador. Revista Referencia Pedagógica, 201-215.

Presta, F. (2015). Pensar la epistemología universitaria en el debate contemporáneo. OXÍMORA(6), 83-93. Obtenido de https://revistes.ub.edu/index.php/oximora/article/view/13704

Ramírez, D., & Santana, J. (2014). El aprendizaje basado en proyectos y el aprendizaje de conceptos de calor y temperatura mediante aplicaciones en cerámica. Innovación educativa, 52-55.

Reibán, R., Rodriguez, H., & Zeballos, J. (2017). Competencias investigativas en la Educación Superior. Publicando, 1(10), 395-405.

Shakespeare, W., & Hamlet. (1998). S (19 ed.). (L. Fernández de Moratín, Trans.) Santafé de Bogotá, Colombia: . Bogotá: Panamericana.

Tapia, E., Ledo, C., & Estrabao, A. (2017). Fundamentos epistemológicos de la investigación formativa en las universidades de Ecuador. Didase@lia: Didáctica y Educación, VIII(7), 1-13. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6694488

Travieso , D., & Ortiz, T. (2018). Aprendizaje basado en problemas y enseñanza por proyectos: alternativas diferentes para enseñar. Revista Cubana de Educación Superior, 123-136.

Velandia, C., Serrano, P., & Martín, A. (2017). Formative Research in Ubiquitous and Virtual Environments in Higher Education/La investigación formativa en ambientes ubicuos y virtuales en Educación Superior. Comunicar, 09-18.

Vildósola, X. (2017). El conocimiento sobre la epistemología de la ciencia como eje para mejorar la relación investigación-práctica en la formación inicial docente en ciencias: El caso de Chile. Enseñanza de la ciencias(Extraordinario), 89-95.

Zeña, C. (2015). La epistemología en la investigación universitaria. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 4(2), 122-127. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5487169

Published

2020-08-03
ESTADISTICAS
  • Abstract 209
  • pdf (Español (España)) 240

How to Cite

Cabrera-Berrezueta, B., Cárdenas-Cordero, N., & García-Herrera, D. G. (2020). Formative research in higher education: model for teachers and students. Killkana Social, 4(2), 67–74. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i2.612

Issue

Section

Bibliographic revision articles