Experiences on the articulation of substantive functions in Higher Education

Authors

  • Wilson Clodoveo García Guevara Universidad Católica de Cuenca.
  • María de Lourdes Cedillo Armijos Universidad Católica de Cuenca.
  • Gabriela Angelita Jara Saldaña Universidad Católica de Cuenca.

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i3.334

Abstract

The present article aims to present the experiences developed by the teachers of the Academic Unit of Education of the Catholic University of Cuenca in the research project called Development of the Unit of Diagnosis, Psychopedagogical Research and Support for Inclusion, this center provides a specialized educational service through comprehensive assessment, counseling, psychopedagogical intervention supporting the educational inclusion of students who have special educational needs with or without disabilities. The beneficiaries were students with special educational needs associated or not with the disability of the initial, basic and baccalaureate levels of the educational institutions of the province of Azuay together with their families; the university students of the participating careers who through a linking project carried out the follow-up and advice to the educational communities in the processes of curricular adaptations. Regarding the methodology: it is a quantitative-qualitative, observational, descriptive, transversal and diagnostic investigation. The techniques used were: observation, survey, psychometric and projective techniques; the instruments used were: files, questionnaires, records, among others, the population that intervened in the research is related to students who have special educational needs who came to the Unit; teachers tutors and students who carried out pre-professional practices. The most significant experiences have been to articulate the substantive functions of the University such as teaching, research and linking through this research project that later became an emblematic project of links with society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arvilla Ropain, A. R., Palacio Orozco, L. P., & Arango Gonzáles, C. P. (2011). El Psicologo educativo y su quehacer en la institución educativa. DUAZARY Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud, 258-261.

López Betancourt, M. (2008). Infomed Red de Salud de Cuba. Obtenido de Infomed Red de Salud de Cuba: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/prevemi/intervencion_temprana.pdf

Alarcón Hernandez, L. (2001). Perfil del Sicologo educativo en la integración social. . Ajusco: Tesis Doctoral.

Alvarez Alcazar, J. A. (2010). La Evaluación Psicopeagógica. Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza, 1-7.

Azcoaga J.E, B. J. (1981). Los retrasos del Lenguaje en el niño. Buenos Aires: Paidós, SAICF.

Azcoaga J.E, B. J. (1981). Los retrasosdel lenguaje en el niño. Buenos Aires: Paidós,SAICF.

Blanco, R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1-19.

Cardona Mólto, M. C., Chiner Sánz, E., & Lattur Devesa, A. (2006). Diagnóstico Psicopedagógico: Conceptos básicos y aplicaciones. España: Editorial Club Universitario.

Consejo de Educación Superior. (25 de enero de 2017). CEE Consejo de Educación Superior. Obtenido de CEE Consejo de Educación Superior: http://www.ces.gob.ec/lotaip/2018/Enero/Anexos%20Procu/An-lit-a2-Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Acad%C3%A9mico.pdf

Dana , R., Campo , K., & Bolton, B. (1983). Las variaciones del Test de Bender: Implicaciones para la formación y la práctica. Diario de Evaluación de la Personalidad, 76-84.

De la Cruz, M., Scheuer, N., & Schlemenson, S. (2013). Unestudio exploratorio de la evolución de los actos de habla en psicoterapia grupal de niños con problemas de aprendizaje. Revista Colombiana de Psicología, 275-292.

Díaz Bolio, N. (2001). Fantasís en movimiento. DF México: Limus.

Escudero, J., & Martínez, B. (2011). Educación Inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 85-105.

Fabre Batista, G. C. (7 de Febrero de 2005). SEDICI. Obtenido de SEDICI: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/24694/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gates, Z., & Domingo, B. (2002). Manual para la Evaluación Psicopedagógica|. Santiago de Chile.

Guzmán Farez, D. J., & Muzha Malla, K. N. (2010). Repositorio digital Universidad Politécnica Salesiana. Obtenido de Repositorio digital Universidad Politécnica Salesiana: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/611

Guzmán, S. (1955). Consideraciones sobre el desarrollo de la conducta normal y anormal del niño en Bogotá. Revista de la Facultad de Medicina, 322-376.

Hernandez Madrigal, P. (2008). Los campos de acción del psicólogo educativo. San Luis de Potosí.

Isidro, R. (sf). UAM. Obtenido de UAM: file:///D:/home/usuario/descargas/TEST_DE_FRASES_INCOMPLETAS_DE_SACKS_FIS.pdf

Llanezca, D. F. (2007). Instrumentos de Evaluación psicológica. La Habana: Ciencias Médicas.

López, M. J. (2008). La evluación psicopedagógica. Obtenido de http://www. psicopedagogia. com/articulos.

Mayorga Muñoz, C. J., Godoy Bello, M. P., Riquelme Sandoval, S. V., Ketterer Romero, L. M., & Gálvez Nieto, J. L. (2016). Relación entre Problemas de Conducta en Adolescentes y Conflicto Interparental en Familias Intactas y Monoparentales. Revista COlombiana de Psicología, 107-122.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2013). Acuerdo Ministerial 02-95-13. Quito.

Ministerio de Educación. (s.f.). Ministerio de Educación del Ecuador. Obtenido de Ministerio de Educación del Ecuador: http://educacion.gob.ec/escuelas-inclusivas/

Palacios Andrade, R. N. (2012). Repositorio DIgital de la Universidad Nacional de Loja. Obtenido de Repositorio DIgital de la Universidad Nacional de Loja: http://dspace.unl.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/3709/1/PALACIOS%20ANDRADE%20ROSA%20%20NARDELA%20%20.pdf

Palma, M. M., & Moreno, J. A. (sf). Calameo. Obtenido de Calameo.

Parra, C. R. (2009). Evaluación del lenguaje en un alumno con hipoacusia. Educación Infantil y Primaria.

Pascual García, P. (1995). Tratamiento de los defectos de articulación en el lnguaje del niño. España: Escuela Española.

Pavez, M. M. (2004). Test para Comprensión Auditiva del Lenguaje de E. Carrow. Chile: Escuela de Fonaudiología. Obtenido de Habla, voz, lenguaje, Fonoaudiología.

Pozo Ruiz, J. M. (2004). Test de Bender Koppitz. EOEP de Coslada.

Rosado Salvatierra, G. V., & Monserrate Valdez, D. d. (Diciembre de 2012). Repositorio Digital de la Universidad Estatal de Milagro. Obtenido de Repositorio Digital de la Universidad Estatal de Milagro: http://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/1407/3/ESTRATEGIAS%20DID%C3%81CTICAS%20EN%20LA%20RECUPERACI%C3%93N%20PEDAG%C3%93GICA%20DE%20LENGUA%20Y%20LITERATURA.pdf

Ruiz Rodríguez, E. (2003). Adaptaciones curriculares individuales para los alumnos con síndrome de Down. Revista Sindrome de Down, 4-15.

Salvador, C. (2008). Relaciones de los factores sicosociales con deficit sensorial en los niños de edad pre-escolar: Dislalias en familias dsifuncionales en zonas urbanas y rurales de Quito. Obtenido de Relaciones de los factores sicosociales con deficit sensorial en los niños de edad pre-escolar: Dislalias en familias dsifuncionales en zonas urbanas y rurales de Quito: http://repositorio.usfq.edu.ec/bitstream/23000/370/1/89990.pdf

Silva, L., Matute, E., Roselli, M., & Ardila, A. (2007). Evaluación Neurológica Infantil (ENI): una batería para la evaluación de niños entre 5 y 6 años de edad. Revista Neurológica, 720-731. Obtenido de Repositorio Digital de la Universidad Nacional de Colombia: http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/8213/7051/8367/Prueba_-_Evaluacin_Neuropsicolgica_Infantil_ENI.pdf

Sttler, J. M. (2010). Evaluación Infantil Fundamentos Cognitovs 5ta edición. En J. M. Sttler, Evaluación Infantil Fundamentos Cognitovs 5ta edición (pág. 267). México DF: El Manual Moderno S.A. de C.V.

Universidad de Cuenca. (1998). Universidad de Cuenca. Obtenido de Universidad de Cuenca: https://www.ucuenca.edu.ec/la-oferta-academica/oferta-de-grado/facultad-de-ciencias-medicas/carreras/fonoaudiologia

Vargas, L., & Zeas, J. (2013). Repositorio Digital de la Universidad de Cuenca. Obtenido de Repositorio Digital de la Universidad de Cuenca: http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/4955/1/TECF26.pdf

Vélez Reyes, G. A., & Jiménez Alverca, K. E. (2015). Repositorio Digital de la Universidad de Loja. Obtenido de Repositorio Digital de la Universidad de Loja: http://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/14208

Viña, O. B. (2005). Curso Virtual Interdisciplinario a distancia, salud mental, psicología y psicopatología del niño, el adolescente y su familia. Obtenido de Curso Virtual Interdisciplinario a distancia, salud mental, psicología y psicopatología del niño, el adolescente y su familia: http://www.psicoadolescencia.com.ar/docs/final122.pdf

Zúñiga Zambrano, Y. C. (2013). BIodigital Repositorio Institucional UN. Obtenido de BIodigital Repositorio Institucional UN: http://www.bdigital.unal.edu.co/12458/

Published

2018-10-04
ESTADISTICAS
  • Abstract 235
  • pdf (Español (España)) 201
  • epub (Español (España)) 51
  • Audio Español (Español (España)) 33

How to Cite

García Guevara, W. C., Cedillo Armijos, M. de L., & Jara Saldaña, G. A. (2018). Experiences on the articulation of substantive functions in Higher Education. Killkana Social, 2(3), 115–120. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i3.334

Issue

Section

Original articles