Análisis de los géneros periodísticos sobre la información del covid19 emitidos por el Diario el Mercurio de Cuenca sección impresa.
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i1.911Abstract
This research work identifies the treatment of the news published in the printed media
“El Mercurio de Cuenca” newspaper, during the beginning of the pandemic caused by
the COVID-19. It will possible to identify how the news published in this media were
structured and which journalistic genres were more recurrent.
The methodology used in this study will be the qualitative approach and the content
analysis method. The technique for data collection: physical documentary review,
analysis of printed newspapers from April 20 to May 3, 2020, and semi-structured
interviews with experts.
This work seeks to know according to the Law of Communication in which freedom of
information is mentioned, how readers have the right to receive, seek, produce and
disseminate information by any means in a timely and clear manner during the initial
period of the Pandemic, especially in Cuenca.
Downloads
References
Abela, J. A. (2002). Las técnicas de análisis de contenido una revisión actualizada.
Amado, A. (2010). Prensa y Comunicación. Relaciones informativas responsables. Buenos Aires: La Crujía.
Amodio, E. (2006). Cultura, Comunicación y Lenguajes. Caracas.
Andréu, J. (2002). Las técnicas de Análisis de Contenido. Granada.
Aparici, R., & Davis, B. (1992). La educación para los medios de comunicación. Barcelona.
Buitrón, R. D., & Campos, F. A. (2005). Periodismo por dentro. Quito: Ciespal.
Castillo, M. (2009). Influencia de los Medios de Comunicación en la Educación Actual.
Cristina, B., & Nuria, B. (30 de 11 de 2010). Investigación Etnográfica. Obtenido de Investigación Etnográfica: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/37102846/I_Etnografica_Trabajo
Gomis, L. (1991). Teoría del periodismo: cómo se forma el presente. . Barcelona: Paidos.
Kircher, M. (2005). La prensa escrita: actor social y político,.
Larrea, M. I. (2014). Periodismo en la Audiencia de Quito: seis iluminados en la historia del periodismo de Ecuador. Quito.
Lasswell, H. D. (1985). Estructura y función de la comunicación en la sociedad. Barcelona.
McLuhan, M. F. (1987). El medio es el mensaje. Barcelona : Paidos.
Medallo, C. (2006). Perspectivas profesionales y del mercado periodístico de la Octava Región.
Michi, G. (2011). El Periodismo sin credibilidad, deja de existir. En U. A. Lagos, Día Mundial de la Libertad de Prensa (pág. 28).
Morales, O. A. (2003). Fundamentos de la investigación documental y la monografía. Merida.
Noguero, F. L. (2002). El análisis de contenido comométodo de investigación. Revista de Educación, 167-179.
Osca-Lluch, J. M. (2009). Consecuencias de los errores en las referencias bibliográficas. Oviedo.
Punin, M., & Calva, K. (2014). Periodismo en la Audiencia de Quito: seis iluminados en la historia del periodismo de Ecuador. Quito.
Ramírez, A. G. (2007). Metodología de la Investigación Científica. 111.
Tedesco, M. y. (2003). El Papel de los medios de comunicación en la formación de la opinión pública en educación. Buenos Aires.
Terán, O., & Aguilar, J. (2018). Modelo del proceso de influencia de los medios de comunicación social en la opinión pública.
Vasilachis, & Gialdino. (2006). Estrategia de investigación Cualitativa. Barcelona: Biblioteca de Educación Gedisa Editorial.
Downloads
Published
- Abstract 181
- DESCARGAR EN PDF (Español (España)) 92
- HTML (Español (España)) 16
- AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 26
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fabián Vladimir Argudo Palomeque
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.