Problem-Based Learning as a didactic strategy in the teaching process

Authors

  • Norma Isabel Palta Valladares Universidad Católica de Cuenca.
  • Juan Patricio Sigüenza Orellana Universidad Católica de Cuenca.
  • Jhoana Fernanda Pulla Merchán Universidad Católica de Cuenca.

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i2.291

Abstract

The purpose was to determine the use of Problem Based Learning (PBL) as a didactic strategy in the teaching process. Fieldwork was carried out at the José de la Vega Basic General Education School in Paute, province of Azuay, Ecuador, in the academic year 2016-2017. With teachers, male and female students from the eighth, ninth and tenth of General Basic Education. The survey technique was used by using printed forms; in addition, an analysis of the Didactic Schedules was made using a document review matrix for each document. Identifying that PBL is a didactic strategy that allows the learner to construct their learning through active, investigative and critical participation leading to a significant learning; in addition, it was identified that the level of knowledge about the PBL is almost null in the teachers, as well as its use in teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Norma Isabel Palta Valladares, Universidad Católica de Cuenca.

Docente Titular. Unidad Académica de Educación. Departamento Académico. Universidad Católica de Cuenca. Magíster en Educación Superior.

Juan Patricio Sigüenza Orellana, Universidad Católica de Cuenca.

Docente Investigador. Unidad Académica de Educación. Centro de Investigación de Educación. Universidad Católica de Cuenca. Magíster en Educación Superior.

Jhoana Fernanda Pulla Merchán, Universidad Católica de Cuenca.

Docente Titular. Unidad Académica de Educación. Universidad Católica de Cuenca. Magíster en Educación.

References

Barrows, H. (1986). Una taxonomía de métodos de aprendizaje basados en problemas. Illinois-Estados Unidos: Blackwell Publishing Ltd.

Carrasco, J. B. (2004). Una didáctica para hoy. Cómo enseñar mejor. Madrid: Ediciones Rialp.

Chávez, A. (2009). El aprendizaje basado en Problemas, como enfoque pedagógico, en estudiantes de postgrado de neonatología. Guayaquil.

Dirección de Invetigación y Desarrollo Educativo - Vicerrectoria Académica del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. (2008). Las estrategias y técnicas didácticas en el rediseño: el aprendizaje basado en problemas como técnica didáctica. México

Escribano, A., & Del Valle, Á. (2008). El Aprendizaje Basado en Problemas. Una propuesta metodologica en Educación Superior. Madrid: Narcea, S.A.

Madrid, S. D. (2008). Aprendizaje basado en problemas: Guías rápidas sobre nuevas metodologías. Servicio de Innovacion Educativa (UPM), 12.

Miró, C. A., Castells, P. À., Capdevila, M. B., Mundet, H. B., Moral, M. J., Alís, M. O., y otros. (2012). El ABP: origen, modelos y técnicas afines. Aula de Innovación Educativa, 14.

Monterrey, D. (2008). Las estrategias y técnicas didácticasen el rediseño: El aprendizaje basado en problemas como técnica didáctica. México.

Morales, P., & Landa, V. (2004). Aprendizaje Basado en Problemas. Theoria, Vol I. 13, 154.

Palacios, R. (2006). Investigación cualitativa y cuantitativa - Diferencias y limitaciones. s.p.

Palta, N. (2016). El Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia didáctica para la carrera de Sicología Clínica. Guayaquil: Universidad de Guayaquil.

Poot-Delgado, C. A. (2013). Retos del Aprendizaje Basado en Problemas. Enseñanza e Investigación en Psicología, 307-314.

Published

2018-07-02
ESTADISTICAS
  • Abstract 620
  • PDF (Español (España)) 304
  • EPUB (Español (España)) 58
  • Audio Español (Español (España)) 52

How to Cite

Palta Valladares, N. I., Sigüenza Orellana, J. P., & Pulla Merchán, J. F. (2018). Problem-Based Learning as a didactic strategy in the teaching process. Killkana Social, 2(2), 1–8. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i2.291

Issue

Section

Original articles