El posicionamiento de la imagen de Baltazar Ushca y su incidencia en la memoria histórica de la parroquia Maldonado

Posicionamiento de imagen

Authors

  • Diana Vasquez Niama Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • David Xavier Echeverria Maggi Universidad Estatal Península de Santa Elena

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i3.1049

Abstract

Baltazar Ushca is a historical cultural symbol, his image an icon that endures in the population's imagination. The objective of the research was to identify the incidence of the positioning of the image of Baltazar Ushca in the historical memory of the Maldonado parish. The methodology developed was based on a qualitative-quantitative approach to create a descriptive field study, during three moments: a survey of the inhabitants of the Maldonado parish; field observation; interviews with specialists and ethnographic work. The results indicated that the Hielero del Chimborazo has a position, in the historical memory that, is drawn in the minds of the people of Riobamb, has become the image of private and public companies of our province and the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Academia nacional de historia. (2020). In memoriam de los fallecidos. Academia nacional de historia.

Albán, E., & Romero, K. (2005). Análisis comunicacional de la tecnocumbia como ritmo musical y nuevo escenario de producción cultural, a partir de la censura al proyecto “Divas de la Tecnocumbia” en el Museo de la Ciudad. [Universidad Central del Ecuador]. https://www.academia.edu/7136027/Análisis_comunicacional_de_la_tecnocumbia_como_ritmo_musical_y_nuevo_escenario_de_producción_cultural_a_partir_de_la_censura_al_proyecto_Divas_de_la_Tecnocumbia_en_el_Museo_de_la_Ciudad

Alcaldía de Riobamba. (2020). Datos generales. https://www.epemapar.gob.ec/wp-content/uploads/2017/03/plandesarrollocantonal.pdf

Anderson, B. (2006). Imagined communities. Verso.

Bravo, J. (2014). Manual de Redacción y Estilo Periodístico para Diario Regional Los Andes [Universidad Recional Autónoma de los Andes]. https://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/3354/1/TUAMCC003-2014.pdf

Campos, E., & Sánchez, E. (2016). El procso histórico de los oficios artesanales y su incidencia en la economía de los habitantes de la ciudad de Riobamba en los años 2012-2015 [Univeridad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/2904/1/UNACH-FCEHT-TG-CSOCI-000010.pdf

Casa de la cultura. (2019). Chimborazo. https://casadelacultura.gob.ec/nucleos-provinciales/sierra/chimborazo/#:~:text=La Casa de la Cultura,parroquial en Santiago de Calpi.

Cepeda, F. (2016). Modernización y crisis: Riobamba entre 1905 y 1926 [Universidad Andina Simón Bolívar]. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/5900/1/TD094-DH-Cepeda-Modernizacion.pdf

Cordero, L. (2018). La comunicación como proceso cultural. Pistas para el análisis. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 6(3), 1–13. http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v6n3/2308-0132-reds-6-03-e13.pdf

Falconí, D. (2015). Los hieleros del Chimborazo y Baltazar Ushca, el tiempo congelado narraciones fílmicas y literarias del indigenismo ecuatoriano. Un análisis intertextual y decolonial de la subalternización nativa. Extravío. Revista Electrónica de Literatura Comparada, 8, 38–57. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/47793/5213122.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fiske, J. (1982). Introducción al estudio de la comunicación. Norma.

Galindo, L. (2007). Comunicología y Epistemología el tiempo y las dimensiones sistémicas de la información y la comunicación. Estudios Sobre Las Culturas Contemporáneas, 13(26), 9–24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31602602

Hammersley, M., & Atkynson, P. (1994). Etnografía: Métodos de investigación. Paidos Iberica.

Heredia, J. (2017). Los hijos del Chimborazo. Entrevista con Joseph Paca y Baltazar Ushca. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6852233.pdf

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (McGrawHill (ed.)).

Kottak, C. (2011). Antropología cultural. Mc Graw-Hill.

Ladino, P. (2017). Teorías de la comunicación. Fondo editorial Areandino.

Maiguasi, T., & Yerbabuena, C. (2015). La extracción del hielo como fuente de sustento económico de la comunidad Pulinguí, provincia de Chimborazo entre los a [Universidad Nacional de Chimborazo]. https://1library.co/document/z3d37w9y-extraccion-fuente-sustento-economico-comunidad-pulingui-provincia-chimborazo.html

Olmedo, S. (2011). Comprender la comunicación, de Antonio Pasquali. Revista Electrónica En América Latina Especializada En Comunicación, 75, 1–37. http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/monotematico_75/27_Olmedo_M75.pdf

Páez, R. (2013). Educación, cultura y simbolismo. Enunciación, 18(1), 56–69. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4935230.pdf

Paoli, A. (2007). Comunicación e información: Perspectivas teóricas. Editorial Trillas.

Pazmay, S., Pardo, E., & Ortiz, Á. (2017). Características de la comunicación en empresas ecuatorianas: una primera aproximación. Acta de Investigación Psicológica, 7(2), 2704–2716. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.03.006

Pintos, J. (2005). Comunicación, construcción de la realidad e imaginarios sociales. Utopía y Praxis Latinoamericana, 10(29), 37–65. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27910293

Rivas, R. (2015). Cultura: factor determinante del desarrollo humano. Revista Entorno, 58, 16–24. https://www.camjol.info/index.php/entorno/article/view/6236/5962

Rizo, M. (2012). Imaginarios sobre la comunicación. Algunas certezas y muchas incertidumbres en torno a los estudios de comunicación, hoy. Bellaterra : Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2012/166680/Ebook_INCOM-UAB_2.pdf

Romero, K. (2021). Plan de comunicación para las empresas públicas municipales de Riobamba [Universidad Regional Autónoma de los Andes]. https://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/3363/1/TUAMCC012-2014.pdf

Valdivieso, J. (2019). Análisis urbano de los mercados populares de la ciudad de Riobamba caso de estudio [Universidad Nacioal de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/6151/2/ANALISIS URBANO DE LOS MERCADOS DE RIOBAMBA CASO DE ESTUDIO MERCADO SANTA ROSA..pdf

Published

2022-09-05
ESTADISTICAS
  • Abstract 108
  • PDF (Español (España)) 98
  • HTML (Español (España)) 14
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 11

How to Cite

Vasquez Niama, D., & Echeverria Maggi, D. X. (2022). El posicionamiento de la imagen de Baltazar Ushca y su incidencia en la memoria histórica de la parroquia Maldonado: Posicionamiento de imagen . Killkana Social, 6(3), 19–32. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i3.1049