Las universidades en entornos globales y los estilos de liderazgo docente. Una revisión bibliométrica.
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v8i3.1488Keywords:
Liderazgo educativo, revisión bibliométrica, motivación, instituciones de educación superiorAbstract
The synergy between universities and industries is on a growing trend, highlighting the importance of the intervention of higher education institutions in the market. Educational leadership and its impact on student motivation and achievement of learning outcomes are essential for the desired impact of academia on the economy. This research aims to present the impact of universities in a global environment, as well as the significance of educational leadership. To this end, a qualitative bibliometric review has been proposed. Forty nine studies, mainly from SCOPUS and WOS, in English and Spanish, have been analyzed. The results indicate that universities should strengthen their efforts in research and innovation, as well as the transfer of knowledge to markets. It was identified that educational leadership must adapt to student realities to achieve educational objectives. The authors conclude on the need to explore teaching leadership skills and their relationship with student motivation.
Downloads
References
Acosta Peña, J. C. (2018). El concepto de liderazgo: una mirada a sus antecedentes históricos, y enfoques teóricos recientes. https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/1582
Antoniuk L., Kalenyuk I., Tsyrkun O. & Sandul M., (2019). Rankings in the higher education competitiveness management system. Problems and Perspectives in Management, 17(4), 325-339.
Djakona, A., Kholiavko, N., Dubyna, M., Zhavoronok, A., & Fedyshyn, M., (2021). Educational dominant of the information economy development: a case of Latvia for Ukraine. Economic Annals-XXI, 192(7-8(2)), 108-124
Eslava Zapata, R., Gómez Cano, C. A., Chacón Guerrero, E., & Esteban Montilla, R. (2023). Análisis Bibliométrico sobre estilos de liderazgo: contribuciones y tendencia de la investigación. Universidad Y Sociedad, 15(6), 574-587. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4175
Fadhillah A., Sukmadilaga C. & Farida I., (2023) The influence of business strategy, leadership style, and effectiveness of internal control system on implementation of good government governance and its implication on organizational performance. Decision Science Letters 12 499–514
Fernández-Parra, R., Meleán Romero, R., Guerrero, M., Carhuancho Mendoza, I. (2023). Liderazgo Femenino: apreciación comparativa entre mujeres de la política venezolana. Caso Solórzano y Machado. En: Pacheco Luza, E. y Alfaro Aucca, C(eds.). Mujer en las Américas. Brecha de Género en un mundo global. Universidad Andina del Cusco/ High Rate Consulting. https://doi.org/10.36881/brechagenero4
Fossatti A. & Batista D., (2020). Colaboración Universidad - Empresa en Panamá: Propuesta para la resolución de problemas en sectores clave de la economía. Revista Venezolana de Gerencia (RVG) Año 25 No. 92, 1716-1740
Gaete-Quezada R. (2023). Retos Estratégicos De Transformación Digital Para Universidades Estatales. Una Responsabilidad Social Universitaria. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado VOL. 27, N.º 2, pp. 1-22
González, D., & Agudelo, J. (2014). Liderazgo: Desarrollo del concepto, evolución y tendencias. Universidad del Rosario, 15. [PDF] urosario.edu.co
Guerrero Bejarano, M. A. (2016). La relación entre los estilos de liderazgo, la satisfacción laboral y su efecto en el compromiso organizacional. INNOVA Research Journal, 1(10), 134–144. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n10.2016.106
Guerrero Bejarano, M. A., Añazco Camacho, K. A., Valdivieso Salas, R. P., & Sánchez Córdova, Óscar W. (2018). Los estilos de liderazgo y su efecto en la satisfacción laboral. INNOVA Research Journal, 3(10), 142–148. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n10.2018.908
Guerrero Bejarano, M. A., Manosalvas Vaca, C., Salvador García, C. R.., Carhuancho-Mendoza, I. M., Maino Isaías, A. A., & Silva Siu, D. R. (2021). La mediación de la satisfacción laboral en la relación del estilo de liderazgo y el compromiso organizacional. Apuntes Universitarios, 11(2), 234–265. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.657
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus (Trabajo original publicado 1981)
Heaton S., Teece D. & Agronin E. (2019). Dynamic capabilities and governance: An empirical investigation of financial performance of the higher education sector. Strategic Management Journal; 44: 520–548.
Henrique P. & Fernandes A. (2018). Innovation practices in small technology-based companies during incubation and post-incubation periods. Innovation & Management Review Vol. 15 No. 2, pp. 174-188 DOI 10.1108/INMR-02-2018-007
Hernández Colón, Melissa. (2021). The relationship between the leadership style of the director and the motivation of millennial generation teachers. Educación, 30(58), 188-205. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.202101.009
James, W. (2000). Conferencia VI. La concepción pragmatista de la verdad. En Pragmatismo: Un nuevo nombre para viejas formas de pensar (pp. 168-193). Alianza Editorial S. A.
Johnson, A. B., & Smith, C. D. (2019). Exploring Qualitative Research: Methods, Techniques, and Applications. Publisher.
Jonsson A., Perez E. & Politis D., (2023). Initiating and Anchoring an Academic Course on Societal Collaboration: A Story About ‘Someotherism’ and a Need for Reflexivity. Scandinavian Journal of Public Administration Vol. 27 No. 1
Kruse P. & Rosing F., (2023) An Experimental Investigation of Perceived Differences in Personality and Leadership Attributes of Social Entrepreneurs Compared to for Profit Entrepreneurs and Non-Profit Organisations Leaders. The Journal of Entrepreneurship 32(1) 75–110
Liu S-W., Hsieh M-T., Norcio R. & Rao H., (2022). Organic Leadership—Implicit Followership Interaction: Relations among Trust in Supervisor, Active Followership and OCB. Sustainability, 14, 13810. https://doi.org/10.3390/su142113810
Ma Z., Fan M., Su J., Ouyang C. & Wu M., (2022). Impact of Differential Leadership on Employee Zhengchong Behavior: A Complex Network’s Perspective. Sustainability, 14, 13238. https://doi.org/10.3390/su142013238
Majid M., (2022). Transformational Leadership and Personal Demographic Profile in the Education System of India. Global Business Review 23(5) 1154–1174
Marinho A., Silva R. & Santos G., (2020). Why Most University-Industry Partnerships Fail to Endure and How to Create Value and Gain Competitive Advantage through Collaboration – A Systematic Review. QUALITY INNOVATION PROSPERITY / KVALITA INOVÁCIA PROSPERITA 24/2
McPherson K., Barnard J., Tenney M., Dorsey B., Morrison K., Kneeland P., Lin C‑T & Moss M., (2022). Burnout and the role of authentic leadership in academic medicine. BMC Health Services Research https://doi.org/10.1186/s12913-022-08034
Melean Romero, R. A., Manosalvas Vaca, C. A., Guerrero Bejarano, M. A., Hermenegildo, A. M., & De la Torre Tejada, J. A. (2023). Leadership styles in Ecuadorian companies: application of the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ). Business: Theory and Practice, 24(2), 544–556. https://doi.org/10.3846/btp.2023.18987
Meirinhos G., Cardoso A., Neves M., Silva R. & Rêgo R., (2023). Leadership Styles, Motivation, Communication and Reward Systems in Business Performance. Journal of Risk and Financial Management 16: 70. https://doi.org/10.3390/jrfm16020070
Mendoza-Fernandez , V. M., & Moreira-Chóez , J. S. (2021). Procesos de Gestión Administrativa, un recorrido desde su origen. Revista Científica FIPCAEC (Fomento De La investigación Y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISSN: 2588-090X. Polo De Capacitación, Investigación Y Publicación (POCAIP), 6(3), 608-620. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v6i3.414
Mohammed A., Mustafa M. & Mahmoud M., (2021). The Impact of Strategic Planning in the University’s Competitiveness According to NIAS. Academic Journal of Interdisciplinary Studies. Vol. 10 N 5
Morales K. & Loncón C. (sf). Mejora del modelo de gestión por procesos de una institución de educación superior estatal del sur de Chile. Imaginario Social Vol. 6 N. 2. pp. 1-25
Navarro-Álvarez S., Pacheco-Sánchez C., Navarro-Claro G. & Cristancho J., (2023) Enfoque gerencial: Sistemas administrativos, estilos y roles. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería. Volumen 11, Número 1, Pág. 106-114
Ochieng P. & Hercz M., (2023). The tenets of distributed pedagogical leadership in educational contexts—A systematic literature review on perception and practice. Educational Management Administration & Leadership 1–18
Orozco, R. (2019). Verdad como funcionalidad: Lo que la práctica científica nos enseña sobre la verdad. Phainomenon, 18(2), 200-212. http://doi.org/10.33539/phai.v18i2.1748
Orozco, R. (2021). Confrontando modelos de racionalidad. Desde el modelo formal hasta la racionalidad limitada. En R. Orozco (Comp.), La racionalidad y sus laberintos. UNMSM.
Orozco, R. (s. f.). Preguntas en el debate realismo/antirrealismo y defensa del realismo científico pragmático.
Paul R. (2023). Introduction to Organization, Leadership, and Change in ODDE. Handbook of Open, Distance and Digital Education. Springer. Oldenburg. https://doi.org/10.1007/978-981-19-2080-6
Rajab L., Almarabeha T., Mohammada H. & Majdalawia Y. (2023). Strategic evaluation of e-learning: A case study of the university of Jordan during crisis. International Journal of Data and Network Science 8, pp. 109–116
Rodríguez-Sánchez, R., & Vidal-Suñé, A. (2019). Bibliometric analysis of the international journal “Water Research”. Water Research, 161, 567-578. https://doi.org/10.1016/j.watres.2019.06.046
Ruming K. (2023). Universities and Metropolitan Strategic Planning: The Case of Sydney,. Australia. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie Vol. 114, No. 5, pp. 381–399.
Salcinovic B., Drew M., Dijkstra P., Waddington G. & Serpell B., (2022). Factors Influencing Team Performance: What Can Support Teams in High‑Performance Sport Learn from Other Industries? A Systematic Scoping Review. Sports Medicine - Open. https://doi.org/10.1186/s40798-021-00406-7
Sánchez, R. C. (2013). Un nuevo modelo de liderazgo por valores (Doctoral dissertation, Universidad de Alcalá). https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/20002/Capitulo%202.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Santamaría M., Antequera R., Hinojoza – Montañez S. & Leguizamo V. (2023). Transformación En Modelos De Gestión Del Talento Humano: Conceptos, Definiciones Y Aportes. Revista Tajamar Volumen 1, Numero 1, pp. 78-90
Simachev Y., Fedyunina A., Yurevich M., Kuzyk M., Gorodny N., (2021). New Strategic Approaches to Gaining from Emerging Advanced Manufacturing Markets. Foresight and STI Governance, 15(3), 6–21. DOI: 10.17323/2500-2597.2021.3.6.21
Song Y., Lan J., Zheng G. & Wang Y., (2023). Innovation of Social Workers Under Different Leadership Styles: An Experimental Vignette Study. Research on Social Work Practice, Vol. 33(7) 754–767
Suknunan S. & Maharaj M., (2019). The role of knowledge management in institutional strategy development and competitiveness at leading African universities. Knowledge and Performance Management, 3(1), 19-30. doi:10.21511/kpm.03(1).2019.03
Trasmonte-Rosendo, P. R., & Maldonado-Mosquera, D. (2022). Análisis de la motivación intrínseca y extrínseca del talento humano en las organizaciones escolares. Gestio Et Productio. Revista Electrónica De Ciencias Gerenciales, 4(6), 27-47. https://doi.org/10.35381/gep.v4i6.36
Voropai, O., Pichyk, K., & Chala, N. (2019). INCREASING COMPETITIVENESS OF HIGHER EDUCATION IN UKRAINE THROUGH VALU E CO-CREATION STRATEGY. Economics and Sociology, 12(4), 228-240. doi:10.14254/2071-789X.2019/12-4/14
Yuan B. & Li J., (2023). Understanding the Impact of Environmentally Specific Servant Leadership on Employees’ Pro-Environmental Behaviors in the Workplace: Based on the Proactive Motivation ModelInt. J. Environ. Res. Public Health, 20, 567. https://doi.org/10.3390/ijerph20010567
Zuzana W., (2017). COMPARISON OF REQUIREMENTS FOR BRAND MANAGERS RESPONSIBLE FOR COMPETITIVENESS OF BRANDS: A CROSS-NATIONAL STUDY IN THE US AND THE CZECH REPUBLIC. Journal of Competitiveness. Vol. 9, Issue 4, pp. 148 - 163

Published
- Abstract 23
- PDF (Español (España)) 6
- HTML (Español (España)) 1
- AUDIO RESUMEN (Español (España)) 0
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jorge Izaguirre Olmedo, Dennys Jordán Correa, Ana López Brunett

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.