Tecnopatías y dependencias: Uso incorrecto de la tecnología
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1407Keywords:
Tecnología, tecnopatía, adolescentesAbstract
This research analyzes the excessive technology used among adolescents and young adults. The study’s main objective is to analyze different types of technopathies, and their causes and consequences on psychological and physical health. A qualitative methodology of a descriptive type has been applied to carry out the study, involving a bibliographic review of previous investigations and the administration of a survey; after analyzing it, it was shown that the main technological device with the most significant use is the cell phone with participants indicating their utilization for academic, work, and entertainment purposes. However, despite its benefits, most respondents expressed that technopathies lead to physical and mental difficulties for those affected. In conclusion, among the main consequences of excessive technological use are pathologies such as anxiety, depression, tendonitis, and obesity, and even sentimental, family, and friendship relationships are affected. Therefore, it is necessary to implement prevention strategies against the origin of technopathies.
Downloads
References
Andrade, J; Mendoza, M., Zapata, T., & Sierra, L. (2020). Relación entre conflictos de la adolescencia y habilidades sociales en adolescentes de una Institución Educativa de Risaralda. Pensamiento Americano, 13(25), 52–61. https://doi.org/10.21803/pensam.13.25.385
Bonet, R., & Garrote, A. (2017). Tecnopatías. Farmacia Profesional, 31(1), 13-16. https://www.elsevier.es/es-revista-farmacia-profesional-3-articulo-tecnopatias-X0213932417607123
Díaz Miranda, N., & Extremera Pacheco, N. (2020). INTELIGENCIA EMOCIONAL, ADICCIÓN AL SMARTPHONE Y MALESTAR PSICOLÓGICO COMO PREDICTORES DE LA NOMOFOBIA EN ADOLESCENTES. Know and share psychology, 1(2). https://doi.org/10.25115/kasp.v1i2.3195
Díaz Vicario, A., Mercader Juan, C., & Gairín Sallán, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(1), 1. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882
Estaña Malaret, A. D. (2018). La adolescencia en la era de las tecnologías de la información y la comunicación: un análisis de riesgos, vulnerabilidades y soluciones. Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/10535
Ferreira Martín, A. (2021). Tecnopatías post-alfabéticas: lectoescritura performativa y somatización de internet. Universidad Complutense de Madrid. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=288029
García Umaña, A., Ulloa, M. C., & Córdoba, E. F. (2020). La era digital y la deshumanización a efectos de las TIC. ReiDoCrea, 9, 11-20. https://doi.org/10.30827/digibug.58663
González Amarilla, S. B., & Pérez Vargas, S. F. (2019). Tecnoestrés docente: el lado opuesto de la utilización de las nuevas tecnologías por los Docentes del Nivel Medio. Revista científica estudios e investigaciones, 8(1), 21. https://doi.org/10.26885/rcei.8.1.21
González, A; & Herrero, N. (2019). Impact of technology on society: The case of Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 176-182. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500176&lng=es&tlng=en.
Pacheco, B; Lozano, J; & González, N. (2018). Diagnóstico de utilización de Redes sociales: factor de riesgo para el adolescente. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8 (16), 53-72. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.334
Palacios, X. (2019). Adolescencia: ¿una etapa problemática del desarrollo humano? Revista Ciencias de la Salud, 17(1), 5-8. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-72732019000100005&lng=en&nrm=iso
Quispe, Y. G. (2019). Fundamentos teóricos y didácticos del área de Ciencia y Tecnología. Repositorio de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3188
Ramírez, A; Martínez, C., Cabrera, J; Buestán, P; Torracchi, E; & Carpio, M. (2020). Habilidades sociales y agresividad en la infancia y adolescencia. Avft-archivos venezolanos de farmacología y terapéutica, 39(2), 209–214. https://doi.org/10.5281/zenodo.4068522
Rojas Jara, C., Henríquez Vargas, F., Sanhueza, F., Núñez, P., Inostroza, E., Solis, A., & Contreras, D. (2018). Adicción a Internet y uso de redes sociales en adolescentes: una revisión. Revista española de drogodependencias, 43, Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6734462
Semanez, E. C. (2017). El uso de las TIC y su relación con el aprendizaje de la química en los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Repositorio Institucional de La Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/1543
Zavala, E. (2018). La adicción y ansiedad vinculadas a las tecnologías de la información y comunicación, incidencia en la calidad de vida de los estudiantes. Científica, 22 (1), 29-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=61458000004
Published
- Abstract 32
- PDF (Español (España)) 62
- HTML (Español (España)) 6
- AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 10
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 César Raúl Méndez Carpio, Sisi Rashel Arévalo Medranda, Leonela Samira León Segovia, Erika Fernanda Parra Guerrero, Stephany Penelope Siguencia Tello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.