Tecnopatías y dependencias: Uso incorrecto de la tecnología

Authors

  • César Raúl Méndez Carpio Universidad Católica de Cuenca https://orcid.org/0000-0003-0582-0107
  • Sisi Rashel Arévalo Medranda Universidad Católica de Cuenca
  • Leonela Samira León Segovia Universidad Católica de Cuenca
  • Erika Fernanda Parra Guerrero Universidad Católica de Cuenca
  • Stephany Penelope Siguencia Tello Universidad Católica de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1407

Keywords:

Tecnología, tecnopatía, adolescentes

Abstract

This research analyzes the excessive technology used among adolescents and young adults. The study’s main objective is to analyze different types of technopathies, and their causes and consequences on psychological and physical health. A qualitative methodology of a descriptive type has been applied to carry out the study, involving a bibliographic review of previous investigations and the administration of a survey; after analyzing it, it was shown that the main technological device with the most significant use is the cell phone with participants indicating their utilization for academic, work, and entertainment purposes. However, despite its benefits, most respondents expressed that technopathies lead to physical and mental difficulties for those affected. In conclusion, among the main consequences of excessive technological use are pathologies such as anxiety, depression, tendonitis, and obesity, and even sentimental, family, and friendship relationships are affected. Therefore, it is necessary to implement prevention strategies against the origin of technopathies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, J; Mendoza, M., Zapata, T., & Sierra, L. (2020). Relación entre conflictos de la adolescencia y habilidades sociales en adolescentes de una Institución Educativa de Risaralda. Pensamiento Americano, 13(25), 52–61. https://doi.org/10.21803/pensam.13.25.385

Bonet, R., & Garrote, A. (2017). Tecnopatías. Farmacia Profesional, 31(1), 13-16. https://www.elsevier.es/es-revista-farmacia-profesional-3-articulo-tecnopatias-X0213932417607123

Díaz Miranda, N., & Extremera Pacheco, N. (2020). INTELIGENCIA EMOCIONAL, ADICCIÓN AL SMARTPHONE Y MALESTAR PSICOLÓGICO COMO PREDICTORES DE LA NOMOFOBIA EN ADOLESCENTES. Know and share psychology, 1(2). https://doi.org/10.25115/kasp.v1i2.3195

Díaz Vicario, A., Mercader Juan, C., & Gairín Sallán, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(1), 1. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882

Estaña Malaret, A. D. (2018). La adolescencia en la era de las tecnologías de la información y la comunicación: un análisis de riesgos, vulnerabilidades y soluciones. Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/10535

Ferreira Martín, A. (2021). Tecnopatías post-alfabéticas: lectoescritura performativa y somatización de internet. Universidad Complutense de Madrid. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=288029

García Umaña, A., Ulloa, M. C., & Córdoba, E. F. (2020). La era digital y la deshumanización a efectos de las TIC. ReiDoCrea, 9, 11-20. https://doi.org/10.30827/digibug.58663

González Amarilla, S. B., & Pérez Vargas, S. F. (2019). Tecnoestrés docente: el lado opuesto de la utilización de las nuevas tecnologías por los Docentes del Nivel Medio. Revista científica estudios e investigaciones, 8(1), 21. https://doi.org/10.26885/rcei.8.1.21

González, A; & Herrero, N. (2019). Impact of technology on society: The case of Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 11(5), 176-182. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500176&lng=es&tlng=en.

Pacheco, B; Lozano, J; & González, N. (2018). Diagnóstico de utilización de Redes sociales: factor de riesgo para el adolescente. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8 (16), 53-72. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.334

Palacios, X. (2019). Adolescencia: ¿una etapa problemática del desarrollo humano? Revista Ciencias de la Salud, 17(1), 5-8. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-72732019000100005&lng=en&nrm=iso

Quispe, Y. G. (2019). Fundamentos teóricos y didácticos del área de Ciencia y Tecnología. Repositorio de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/3188

Ramírez, A; Martínez, C., Cabrera, J; Buestán, P; Torracchi, E; & Carpio, M. (2020). Habilidades sociales y agresividad en la infancia y adolescencia. Avft-archivos venezolanos de farmacología y terapéutica, 39(2), 209–214. https://doi.org/10.5281/zenodo.4068522

Rojas Jara, C., Henríquez Vargas, F., Sanhueza, F., Núñez, P., Inostroza, E., Solis, A., & Contreras, D. (2018). Adicción a Internet y uso de redes sociales en adolescentes: una revisión. Revista española de drogodependencias, 43, Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6734462

Semanez, E. C. (2017). El uso de las TIC y su relación con el aprendizaje de la química en los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Repositorio Institucional de La Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/1543

Zavala, E. (2018). La adicción y ansiedad vinculadas a las tecnologías de la información y comunicación, incidencia en la calidad de vida de los estudiantes. Científica, 22 (1), 29-39. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=61458000004

Published

2023-09-22
ESTADISTICAS
  • Abstract 32
  • PDF (Español (España)) 62
  • HTML (Español (España)) 6
  • AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 10

How to Cite

Méndez Carpio, C. R., Arévalo Medranda, S. R. ., León Segovia, L. S. ., Parra Guerrero, E. F. ., & Siguencia Tello, S. P. . (2023). Tecnopatías y dependencias: Uso incorrecto de la tecnología. Killkana Social, 7(3), 77–88. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1407