Perfilamiento por conglomerados de los propietarios de puestos de los mercados municipales de Guayaquil
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i2.1226Keywords:
Mercados de abastos, Análisis de conglomerados, Segmentos de mercado, Inferencia estadística, EmprendimientosAbstract
Food markets are one of the most traditional exchange points for basic goods and services. They represent an important source of income, employment and consumption for economies; the constant observation of the markets is of interest to governments. Guayaquil has 50 municipal markets and through this study the authors seek to carry out a profiling by clusters of the stall owners, identifying their needs and situational status of their businesses. For this purpose, the authors proposed a quantitative methodology. 1052 observations were collected through random sampling. A structured survey with 65 questions was used. The sampling was carried out through the Google Forms platform. The data was processed in the SPSS program and a cluster analysis was applied. The results show that the owners can be classified into six groups with their characteristics, business profile and needs. The authors conclude on the need to design training programs based on the results shown in the cluster analysis.
Downloads
References
Chasi, M., & Roca, J. (2021). Análisis del comportamiento de la oferta y demanda frente al COVID-19 en los mercados municipales del sector norte de la ciudad de Guayaquil, periodo 2019-2020. Guayaquil: Universidad de Guayaquil.
Fisher, N., & Kordupleski, R. (2018). Good and bad market research: A critical review of Net Promoter Score. Applied Stochastic Models in Business and Industry, https://doi.org/10.1002/asmb.2417.
González, S. (2018). La «gourmetización» de las ciudades y los mercados de abasto. Reflexiones críticas sobre el origen del proceso, su evolución e impactos sociales. Boletín ECOS FUHEM ECOSOCIAL, 1-8.
Hague, P. (2022). Market Research in Practice: An Introduction to Gaining Greater Market Insight. Fourth Edition. London: Kogan Page.
Helguera, E. (2018). Estrategias de formulación de los mercados de abasto y su influencia . CIC: 4to boletín del Centro de Investigación de la Creatividad UCAL Vol. 1, 25-33.
Homburg, C., Klarmann, M., & Vomberg, A. (2022). Handbook of Market Research. Mannheim: University of Mannheim.
Iacobucci, D., Petrescu, M., Krishen, A., & Bendixen, M. (2019). The state of marketing analytics in research and practice. Future of Business and Finance, 152 - 181.
Malhotra, N. (2016). Investigación de Mercados Sexta Edición. México: Pearson.
Malhotra, N. (2016). Investigación de Mercados: conceptos esenciales. México: Pearson.
Matos, D., Oré, L., & Tejada, C. (2019). Segmentación de los clientes de supermercados de Lima moderna según su valoración de la marca WONG a partir del modelo de Brand Equity de Aaker. Lima: PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL PERÚ.
Méndez, P. (2018). Estudio, diseño interior y potenciación como patrimonio cultural del mercado municipal central de Guayaquil. Guayaquil: Universidad de Guayaquil.
Rivas, E., & Hurel, G. (2021). Ensayo: la necesidad de gestionar por procesos en los mercados municipales de Guayaquil, Posorja y Tenguel. Observatorio de la Economía Latinoamericana, 60-69.
Rubio-Hurtado, M.-J., & Vilà-Baños, R. (2016). El análisis de conglomerados bietápico o en dos fases con SPSS. Revista d’Innovació i Recerca en Educació 10(1), 118 - 126.
Stocchi, L., Pourazad, N., Michaelidou, N., Tanusondjaja, A., & Harrigan, P. (2022). Marketing research on Mobile apps: past, present and future. Journal of the Academy of Marketing Science volume 50, 195 - 225.
Zazo, A., & López, M. (2018). El hábitat sustentable de los mercados urbanos históricos. Aplicación del concepto al mercado central de concepción, CHILE. Revista Hábitat Sustentable Vol. 8, N°. 2., 08-19.
Published
- Abstract 85
- PDF (Español (España)) 71
- HTML (Español (España)) 14
- AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 26
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jorge Izaguirre, María Pastor Vélez, Ernesto Rangel, Jorge Ullauri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.