INFLUENCE OF PROTECTIVE FACTORS IN THE ADOLESCENT ENVIRONMENT

Authors

  • Christian Fernando Collaguazo Chalco Unidad Educativa Jadán
  • Richard Antonio Martínez Villegas Instituto Tecnológico Superior Sudamericano
  • Henry Paul Lata Reino Unidad Educativa Luis Monsalve Pozo

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v8i2.1063

Keywords:

Factores protectores, adolescentes, educación, familia, desarrollo cognitivo

Abstract

Currently the possibilities for an individual to prosper and obtain full happiness, feel safe, balanced is to a certain extent, proportional to the so-called "protective factors", influenced by everything that surrounds him, for this reason he focuses on knowing through a literature review of protective factors such as; the school, family, community, peer environment and the resilience that kind of influence they have on the psychological development of the adolescent, then compare the impact in each environment. In order to investigate this topic, a qualitative research was carried out, collecting and evaluating scientific data on children/adolescents, through the prism method that allowed combining a minimum of elements based on the evidence of other investigations to support the revisions of the reports. Information was obtained gradually as the individual develops, day by day he adapts to the situations that arise and also affects his upbringing, so that he builds, promotes his self-esteem, emotional state and generates a feeling of protection. that affect their growth, with patterns related to their behavior. Finally, taking into account the bibliographic findings of different authors, it is concluded that the contexts repeatedly intervene in their behavior, prompting the individual to be more autonomous and independent in their attitudes, especially in their actions. A healthy environment builds safe emotions that promotes their self-esteem. But if not, emotional loneliness can arise, creating distrust and vulnerability, affecting their growth or adaptation to society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Cárceles, M. M. (2012). La influencia del contexto familiar en el desarrollo de conductas violentas durante la adolescencia: factores de riesgo y de protección. Revista criminalidad, 54(2), 27-46.

Alcedo, J. M. G., & Angulo, J. G. S. (2015). Factores protectores, estilos de vida saludable y riesgo cardiovascular. Psicología y Salud, 25(1), 57-71.

Amar, J. A., Llanos, R. A., & Acosta, C. (2003). Factores protectores: Un aporte investigativo desde la psicología comunitaria de la salud. Psicología desde el Caribe, (11), 107-121.

Auné, S. E., Blum, G. D., Abal, F. J. P., Lozzia, G. S., & Attorresi, H. F. (2014). La conducta prosocial: Estado actual de la investigación.

Balabanian, C., & Lemos, V. (2018). Desarrollo y estudio psicométrico de una escala para evaluar conducta prosocial en adolescentes. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 3(48), 177-188.

Cayetano Carvajal, S. (2019). Factores de protección y factores de riesgo familiares, asociados al desarrollo del lenguaje de niños del Ecuador: estudio aplicado a familias con niños de 18 meses de edad.

Child Welfare Information Gateway. (2021). Factores de protección para una familia fuerte. U.S. Department of Health and Human Services, Administration for Children and Families, Children's Bureau. https://www.childwelfare.gov/pubs/factores-proteccion

Diaz, Paulo Cesar Azevedo; Cadime, Irene. (2017). Protective factors and resilience in adolescents: the mediating role of self-regulation. Psicología educativa: revista de los psicólogos de la educación. v.23. (3) p. 37-43.

Gorard, S., & Taylor, C. (2003). Historia de los enfoques cuantitativo, cualitativo y mixto : Raíces y momentos decisivos. Inglaterra: British Educational.

Interparlamentaria, U. (2016). Derechos Humanos: Manual para Parlamentarios N 26. Naciones Unidas de Derechos Humanos, 19.

Jordán Yépez, A. E., Contreras Cruz, G. A., & Camacho Tovar, G. L. (2017). Metodología de la investigación educacional.

Martínez J., A., (02 de diciembre de 2018). El entorno general y el entorno específico. Econosublime. Disponible en: http://www.econosublime.com/2018/12/entorno-general-entorno-especifico.html

Montirosso, R., Mascheroni, E., Guida, E., Piazza, C., Sali, M. E., Molteni, M., & Reni, G. (2021). Stress symptoms and resilience factors in children with neurodevelopmental disabilities and their parents during the COVID-19 pandemic. Health Psychology, 40(7), 428-438. http://dx.doi.org/10.1037/hea0000966

Odriozola, E. E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Revista española de drogodependencias, 4, 435-48.

OPS, O. (2009). Hacia una vivienda saludable–Guía para el facilitador.

Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C., Shamseer, L., Tetzlaff, J., Akl, E., Brennan, S., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J., Hróbjartsson, A., Lalu, M., Li, T., Loder, E., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuinness, L., Stewart, L., Thomas, J., Tricco, A., Welch, V., Whiting, P. and Moher, D., 2022. Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. [online] Available at: https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0300893221002748?token=BC0A3EE80666A5377868D43270E675AF18ECC030889E1C954B541B50FEF6486366305B721A5397CDD08F059BA5656103&originRegion=us-east-1&originCreation=20220209215959 [Accessed 9 February 2022].

Páramo, M. D. L. Á. (2011). Factores de Riesgo y Factores de Protección en la Adolescencia: Análisis de Contenido a través de Grupos de Discusión. Terapia psicológica, 29(1), 85-95.

Paredes, G., Ugarte, A., Velázquez, T., & Rivera Holguin, M. R. (2020). Convivencia escolar: Factores de protección y riesgo frente a la violencia. Un estudio con docentes de Lima. Revista Psicologia e Educação, 3(1), 24-39.

Peña, K. V., Torres, Y. A. V., & Guerra, V. M. L. (2018). Factores protectores de la conducta prosocial en adolescentes: Un análisis de ruta. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 21(2), 563-589.

Plata, M. A., Acosta, P. A., Muñoz Restrepo, S. L., & Cañon Suarez, S. P. (2015). Factores protectores y de riesgo psicosocial frente a la delincuencia juvenil y su incidencia en el desarrollo humano sostenible.

Sarmiento, M. (2007). La enseñanza de las matemáticas y las NTIC. Una estrategia de formación permanente. Taragona: univerrsitat Rovira I Virgili.

Valdés, M. (1994). Bienestar Psicológico de los Adolescentes en Función de la Estructura Familiar. Santiago: Universidad de Chile.

Valente, R., & Crescenzi-Lanna, L. (2022). Feeling unsafe as a source of psychological distress in early adolescence. Social Science & Medicine, 293, 114643.

Villanueva-Bonilla, C., & Ríos-Gallardo, Á. M. (2018). Factores protectores y de riesgo del trastorno de conducta y del trastorno de déficit de atención e hiperactividad. Una revisión sistemática. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 23(1), 59-73.

Published

2024-06-03
ESTADISTICAS
  • Abstract 22
  • PDF (Español (España)) 13
  • HTML (Español (España)) 10
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 4

How to Cite

Collaguazo Chalco, C. F., Martínez Villegas, R. A., & Lata Reino, H. P. (2024). INFLUENCE OF PROTECTIVE FACTORS IN THE ADOLESCENT ENVIRONMENT. Killkana Social, 8(2), 23–36. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v8i2.1063

Most read articles by the same author(s)