INFLUENCE OF PROTECTIVE FACTORS IN THE ADOLESCENT ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v8i2.1063Keywords:
Factores protectores, adolescentes, educación, familia, desarrollo cognitivoAbstract
Currently the possibilities for an individual to prosper and obtain full happiness, feel safe, balanced is to a certain extent, proportional to the so-called "protective factors", influenced by everything that surrounds him, for this reason he focuses on knowing through a literature review of protective factors such as; the school, family, community, peer environment and the resilience that kind of influence they have on the psychological development of the adolescent, then compare the impact in each environment. In order to investigate this topic, a qualitative research was carried out, collecting and evaluating scientific data on children/adolescents, through the prism method that allowed combining a minimum of elements based on the evidence of other investigations to support the revisions of the reports. Information was obtained gradually as the individual develops, day by day he adapts to the situations that arise and also affects his upbringing, so that he builds, promotes his self-esteem, emotional state and generates a feeling of protection. that affect their growth, with patterns related to their behavior. Finally, taking into account the bibliographic findings of different authors, it is concluded that the contexts repeatedly intervene in their behavior, prompting the individual to be more autonomous and independent in their attitudes, especially in their actions. A healthy environment builds safe emotions that promotes their self-esteem. But if not, emotional loneliness can arise, creating distrust and vulnerability, affecting their growth or adaptation to society.
Downloads
References
Aguilar Cárceles, M. M. (2012). La influencia del contexto familiar en el desarrollo de conductas violentas durante la adolescencia: factores de riesgo y de protección. Revista criminalidad, 54(2), 27-46.
Alcedo, J. M. G., & Angulo, J. G. S. (2015). Factores protectores, estilos de vida saludable y riesgo cardiovascular. Psicología y Salud, 25(1), 57-71.
Amar, J. A., Llanos, R. A., & Acosta, C. (2003). Factores protectores: Un aporte investigativo desde la psicología comunitaria de la salud. Psicología desde el Caribe, (11), 107-121.
Auné, S. E., Blum, G. D., Abal, F. J. P., Lozzia, G. S., & Attorresi, H. F. (2014). La conducta prosocial: Estado actual de la investigación.
Balabanian, C., & Lemos, V. (2018). Desarrollo y estudio psicométrico de una escala para evaluar conducta prosocial en adolescentes. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 3(48), 177-188.
Cayetano Carvajal, S. (2019). Factores de protección y factores de riesgo familiares, asociados al desarrollo del lenguaje de niños del Ecuador: estudio aplicado a familias con niños de 18 meses de edad.
Child Welfare Information Gateway. (2021). Factores de protección para una familia fuerte. U.S. Department of Health and Human Services, Administration for Children and Families, Children's Bureau. https://www.childwelfare.gov/pubs/factores-proteccion
Diaz, Paulo Cesar Azevedo; Cadime, Irene. (2017). Protective factors and resilience in adolescents: the mediating role of self-regulation. Psicología educativa: revista de los psicólogos de la educación. v.23. (3) p. 37-43.
Gorard, S., & Taylor, C. (2003). Historia de los enfoques cuantitativo, cualitativo y mixto : Raíces y momentos decisivos. Inglaterra: British Educational.
Interparlamentaria, U. (2016). Derechos Humanos: Manual para Parlamentarios N 26. Naciones Unidas de Derechos Humanos, 19.
Jordán Yépez, A. E., Contreras Cruz, G. A., & Camacho Tovar, G. L. (2017). Metodología de la investigación educacional.
Martínez J., A., (02 de diciembre de 2018). El entorno general y el entorno específico. Econosublime. Disponible en: http://www.econosublime.com/2018/12/entorno-general-entorno-especifico.html
Montirosso, R., Mascheroni, E., Guida, E., Piazza, C., Sali, M. E., Molteni, M., & Reni, G. (2021). Stress symptoms and resilience factors in children with neurodevelopmental disabilities and their parents during the COVID-19 pandemic. Health Psychology, 40(7), 428-438. http://dx.doi.org/10.1037/hea0000966
Odriozola, E. E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Revista española de drogodependencias, 4, 435-48.
OPS, O. (2009). Hacia una vivienda saludable–Guía para el facilitador.
Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C., Shamseer, L., Tetzlaff, J., Akl, E., Brennan, S., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J., Hróbjartsson, A., Lalu, M., Li, T., Loder, E., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuinness, L., Stewart, L., Thomas, J., Tricco, A., Welch, V., Whiting, P. and Moher, D., 2022. Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. [online] Available at: https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0300893221002748?token=BC0A3EE80666A5377868D43270E675AF18ECC030889E1C954B541B50FEF6486366305B721A5397CDD08F059BA5656103&originRegion=us-east-1&originCreation=20220209215959 [Accessed 9 February 2022].
Páramo, M. D. L. Á. (2011). Factores de Riesgo y Factores de Protección en la Adolescencia: Análisis de Contenido a través de Grupos de Discusión. Terapia psicológica, 29(1), 85-95.
Paredes, G., Ugarte, A., Velázquez, T., & Rivera Holguin, M. R. (2020). Convivencia escolar: Factores de protección y riesgo frente a la violencia. Un estudio con docentes de Lima. Revista Psicologia e Educação, 3(1), 24-39.
Peña, K. V., Torres, Y. A. V., & Guerra, V. M. L. (2018). Factores protectores de la conducta prosocial en adolescentes: Un análisis de ruta. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 21(2), 563-589.
Plata, M. A., Acosta, P. A., Muñoz Restrepo, S. L., & Cañon Suarez, S. P. (2015). Factores protectores y de riesgo psicosocial frente a la delincuencia juvenil y su incidencia en el desarrollo humano sostenible.
Sarmiento, M. (2007). La enseñanza de las matemáticas y las NTIC. Una estrategia de formación permanente. Taragona: univerrsitat Rovira I Virgili.
Valdés, M. (1994). Bienestar Psicológico de los Adolescentes en Función de la Estructura Familiar. Santiago: Universidad de Chile.
Valente, R., & Crescenzi-Lanna, L. (2022). Feeling unsafe as a source of psychological distress in early adolescence. Social Science & Medicine, 293, 114643.
Villanueva-Bonilla, C., & Ríos-Gallardo, Á. M. (2018). Factores protectores y de riesgo del trastorno de conducta y del trastorno de déficit de atención e hiperactividad. Una revisión sistemática. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 23(1), 59-73.
Published
- Abstract 22
- PDF (Español (España)) 13
- HTML (Español (España)) 10
- AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 4
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Christian Fernando Collaguazo Chalco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.