Analysis of the higher education law LES 24521 of Argentina: Reflections and proposals for change for the reform of the law

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i2.1005

Abstract

The objective of this article is to analyze and reflect on aspects that can be considered in future debates for the reform of the higher education law LES 24521, for which a qualitative methodological scope and a descriptive exploratory design are proposed. It is proposed as an exploratory design since it is intended to identify the most relevant aspects of the analyzed subject, on the other hand, it is proposed as a descriptive design, since proposals for improvement of the law are presented, which can be considered within a future law reform. Based on the analysis carried out, changes are proposed in aspects of: autonomy, its scope and its guarantees; requirements for the teaching function and the managerial function; teaching career; government bodies; support and financial regime; and finally access to quality higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brunner, J. J. (2011). University governance: Typology, dynamics and trends. Revista de Educacion, 355, 137–159.

Buchbinder, P. (2010). Historia de las universidades argentinas (Sudamerica).

Castillo, J., & Contreras, F. (2020). Gobernanza universitaria: análisis de situación desde la perspectiva de la Ley de Educación Superior Argentina. https://orcid.org/0000-0002-6151-4318FranciscoGanga-Contreras2https://orcid.org/0000-0001-9325-6459

Castro, D., & Ion, G. (2011). Dilemas en el gobierno de las universidades españolas : autonomía , estructura , participación y desconcentración. Revista de Educación, 355 (2), 161–183.

Congreso de la Nación Argentina. (1995). Ley de Educación Superior 24.521 (Vol. 87, Issue 1,2, pp. 149–200).

Consejo Interuniversitario Nacional CIN. (2007). Lineamientos para una Ley de Educación Superior.

CRES. (2008). Declaración de la conferencia regional de educación superior en América Latina y el Caribe (Vol. 2, Issue 5, p. 255).

CRES. (2018). Plan de Acción 2018 - 2028 III Conferencia Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe.

CRUP. (n.d.). Observaciones, comentarios y propuestas al Plan de acción CRES 2018-2028.

Etchichury, H. J. (2016). La tercera década: Ley de Educación Superior y el legado del Banco Mundial. Nómadas, 44, 105–121. https://doi.org/10.30578/nomadas.n44a6

Finocchiaro, A. (2004). Un estudio sobre autonomía universitaria. Prometeo Libros.

Ganga Contreras, F., & Abello Romero, Juan. (2014). Gobernanza Universitaria: una aproximación preliminar y sinóptica a su conceptualización. Revista Fen Opina Online, (56), 1–6.

Giménez, G., & Del Bello, J. C. (2016). La Ley 24.521 de Educación Superior. Su impacto modernizante y la necesaria nueva agenda de política pública universitaria. Debate Universitario CAEE-UAI, 5(9), 9–32.

Giustiniani, R. H. (2006). Proyecto de Ley para la educación superior Argentina. In EXP. 2063/06.

Hernández Carcagno, M. (2009). Ley 24.521: Una ley en crisis. Universidad Abierta Interamericana.

López Segrera, F. (2016). Educación Superior Comparada: Tendencias Mundiales y de América Latina y Caribe. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior (Campinas), 21(1). https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000100002

Mollis, M. (2008). Las reformas de la educación superior en Argentina para el nuevo milenio. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior (Campinas), 13(2), 509–532. https://doi.org/10.1590/s1414-40772008000200012

OEA. (2003). Diagnósticos, Desafíos y Lecciones Aprendidas en equidad y calidad, educación secundaria y Formación Docente: Bases Para La Discusión Sobre Las Prioridades Educativas En Los Proyectos Hemisféricos.

Puiggros, A. y otros. (2009). Expte. 0458-D-2009, Trámite Parlamentario: 004 (05/03/2009).

Quiroga Lavié, H. (n.d.). La Autonomia Universitaria: Su regulación constitucional y jurisprudencia de la Corte Suprema.

Santiago, P., Tremblay, K., Basri, E., & Arnal, E. (2008). Tertiary Education for the Knowledge Society - Special Features: Governance, Funding, Equity. In Oecd (Vol. 1).

Sepulveda, M. (2014). De la retórica a la práctica: el enfoque de derechos en la proteccion social en America Latina. CEPAL - Serie Políticas Sociales, 189, 75.

Solanas, F. (2009). La Ley de Educación Superior en Argentina: Un Análisis en Términos de Referenciales de la Acción Pública. Revista de La Educación Superior, 38(149), 155–170.

UNESCO. (2009). Conferencia mundial sobre la educación superior - 2009: la nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. (Sede de la UNESCO, París, 5-8 de julio de 2009). In Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) (Vol. 14, Issue 3). https://doi.org/10.1590/s1414-40772009000300013

Vaccarezza, L. (2006). Autonomía universitaria, reformas y transformación social. In VESSURI, H.(Comp.) Universidad e investigación científica. (pp. 33–49). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/se/20100614120356/universidad.pdf

Published

2022-06-09
ESTADISTICAS
  • Abstract 267
  • PDF (Español (España)) 198
  • HTML (Español (España)) 24
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 26

How to Cite

Calderón Arregui, D. A. (2022). Analysis of the higher education law LES 24521 of Argentina: Reflections and proposals for change for the reform of the law. Killkana Social, 6(2), 35–48. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i2.1005