Validating a leadership style scale in a military higher education institution: Implications for research and practice

Autores/as

Palabras clave:

Leadership styles, Higher education, Measurement scale, Scale validation, Scale reliability, Ecuador

Resumen

This article presents a study to validate a scale to determine leadership styles in military
higher education institutions in Ecuador. This study employed the scale validation methodology
proposed by Sánchez and Echeverry (2004). The tests were conducted at the Ecuadorian Military
Engineering School using an instrument proposed by Castro et al. (2007), which was adapted and
administered to a non-random, purposive sample of 44 institution members. Validity and reliability
tests were conducted. Content validity was assessed by a panel of experts, reaching a coefficient
of 0.781, which is acceptable. Construct validity was conducted through exploratory factor
analysis, which showed that each item was related to its dimensions. Criterion validity was
performed by comparing correlations among the instrument’s dimensions. Reliability tests using
Cronbach's alpha showed values above 0.876 for the instrument and each item, indicating high
internal consistency. It is concluded that the scale is valid and reliable for the studied variables and
constructs, and it can be used in future research in the context of higher education in Ecuador.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

David Alexander Calderón Arregui, Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE

Licenciado en Ciencias Militares e Ingeniero Civil de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Además, he obtenido un Máster en Dirección y Administración de Empresas de la Universidad Internacional de la Rioja en España, así como un Máster en Dirección, Innovación y Liderazgo de Centros Educativos de la Universidad Camilo José Cela y otro Máster en Dirección y Gestión para la Calidad de Centros Educativos de la Universidad Francisco de Vitoria, ambos también en España. Actualmente, soy Doctorante en Educación Superior Universitaria en la Universidad Austral, Río Negro y Abierta Interamericana en Argentina, donde mi investigación se enfoca en la dirección de instituciones de educación superior.

Mi historial profesional incluye una sólida experiencia en la gestión de instituciones de educación superior militar. Esta trayectoria ha moldeado mi interés y enfoque de investigación, que se concentran en el análisis exhaustivo de diversas problemáticas relacionadas con la dirección, innovación, gestión de la calidad y liderazgo en este entorno particular. Mi principal objetivo es proponer soluciones de mejora que ofrezcan orientación sólida en la toma de decisiones para los líderes y directivos encargados de la administración de estas instituciones de educación superior. Mi contribución se extiende más allá de la investigación, ya que he sido autor de varios artículos científicos y he tenido el honor de ser ponente en numerosos eventos académicos y congresos científicos.

Citas

Avolio, B. J., & Yammarino, F. . (2013). Introduction to, and Overview of, Transformational and Charismatic Leadership. In B. J. Avolio & F. J. Yammarino (Eds.), Transformational and Charismatic Leadership: The Road Ahead 10th Anniversary Edition (pp. 3–18). https://doi.org/10.1108/S1479-357120130000005005

Bass, B. (1998). Transformational Leadership: Industrial, Military and Educational Impact. New Jersey: Erlbaum.

Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1996). Multifactor leadership questionnaire. Western Journal of Nursing Research. https://doi.org/10.1037/t03624-000

Baviera, T., Baviera-Puig, A., & Escribá-Pérez, C. (2022). Assessing Team Member Effectiveness among higher education students using 180° perspective. The International Journal of Management Education, 20(3), 100702. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2022.100702

Castro Solano, A., Lupano, M., Benatuil, D., & Nader, M. (2007). Teoría y Evaluación del Liderazgo. Paidos. https://www.researchgate.net/publication/333555324_Teoria_y_evaluacion_del_liderazgo

Castro Solano, A., Nader, M., & Casullo, M. M. (2004). La evaluación de los estilos de liderazgo en población civil y militar argentina. Revista de Psicología, 22(1), 63–88. https://doi.org/10.18800/psico.200401.004

Day, D. V., Fleenor, J. W., Atwater, L. E., Sturm, R. E., & McKee, R. A. (2014). Advances in leader and leadership development: A review of 25 years of research and theory. Leadership Quarterly, 25(1), 63–82. https://doi.org/10.1016/J.LEAQUA.2013.11.004

Díaz, E. R., Díaz López, K. M., & Durazo Watanabe, E. (2020). Adaptación del inventario de prácticas de liderazgo con estudiantes mexicanos de posgrado. Revista Del Centro de Investigación de La Universidad La Salle, 14(54), 95–118. https://revistasinvestigacion.lasalle.mx/index.php/recein/article/view/2648/2686

Gento, S. (2002). Instituciones Educativas para la Calidad Total (3d. edició). La Muralla.

Hernández-Nieto, R. A. (2002). Contributions to Statistical Analysis. Universidad de Los Andes.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (Mcgraw-Hill / Interamericana Editores S.A. DE C.V. (ed.); Sexta).

Hollander, E. P. (1978). Leadership Dynamics: A Practical Guide to Effective Relationships. The Free Press.

Kirkpatrick, S. A., & Locke, E. A. (1991). Leadership: Do traits matter? Academy of Management Perspectives, 33(4), 422–437. https://doi.org/10.2307/4165007

Northouse, P. G. (2021). Leadership: Theory and Practice (9th ed.). SAGE Publications. https://books.google.com.ec/books?hl=es&lr=&id=6qYLEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT14&dq=Northouse,+P.+G.+(2018).+Leadership:+Theory+and+practice+(8th+ed.).+SAGE+Publications.&ots=QPdemcZ98n&sig=1DYO0XxuAm2RoPcbT9lsKu75iCA#v=onepage&q&f=false

Oviedo, H., & Campo, A. (2005). Revista Colombiana de Psiquiatría Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV(1), 571–580. https://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf

Salinas, P., & Cárdenas, M. (2009). Métodos de investigación social (E. U. C. del Norte (ed.); 1era ed.). Editorial “Quipus”, CIESPAL.

Sánchez, R., & Echeverry, J. (2004). Validacion de escalas de medicion en salud. Revista de Salud Pública., 6(3), 302-18. https://scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/rsap/v6n3/a06v6n3.pdf

Stoner, J., Freeman R.E., & Gilbert, D. R. (1996). Administración (6ta ed.). Prentice Hall Hispanoamericana S.A. https://www.academia.edu/8385894/Administración_6ta_Edición_J_A_F_Stoner_R_E_Freeman_and_D_R_Gilbert_Jr

Vega Villa, C., & Zavala Villalón, G. (2004). Adaptación del cuestionario multifactorial de liderazgo (MLQ forma 5x corta) al contexto organizacional chileno [Universidad de Chile]. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/106405/vega_c.pdf?sequence=3

Watters, E. R. (2019). The Applicability of Kouzes and Posner’s Leadership Practices Inventory in Measuring the Use of Transformational Leadership Practices in Law Enforcement: A Review of the Literature. Forensic Science and Crime Research, 1(1). https://doi.org/10.31021/fnoa.20191101

Yukl, G., & Van Fleet, D. D. (1992). Theory and Research on Leadership in Organisations. In M. D. Dunnette, & L. M. Hough (Eds.). Handbook of Industrial and Organizational Psychology (Vol. 3, pp. 147–197). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press

Publicado

2023-09-22
ESTADISTICAS
  • Resumen 19
  • PDF 17
  • HTML 1
  • AUDIO-RESUMEN 12

Cómo citar

Calderón Arregui, D. A., Godoy Mena, M. J. ., & Marrero Fernández, . A. . (2023). Validating a leadership style scale in a military higher education institution: Implications for research and practice. Killkana Social, 7(3), 61–76. Recuperado a partir de https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_social/article/view/1423