Education, Oral Health and Tics in teaching-learning.

Authors

  • Rocio Magdalena Molina Barahona Universidad Católica de Cuenca https://orcid.org/
  • Carlos Antonio Valverde Lojano Docente Universidad Católica de Cuenca
  • Sandra Karina Zavala Espín Universidad Católica de Cuenca Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v5i2.667

Abstract

This work projects to recognize the changes that education has presented today and the fundamental role that the use of tics has in the teaching-learning processes, implying a change in the pedagogical perspective.

 Currently there is a digitized culture where the educational system: teachers, students and parents have adapted to a new micro-curriculum, homes have become classrooms, blackboards into digital screens and there is limited coexistence between the teacher and students, that is, teaching has undergone a great change with the support of technology as a result of the fact that worldwide we are experiencing a health emergency.

This research proposal will reveal the reality from a meso-contextual point of view about the impact that this new teaching-learning modality has had: low-income families without internet access, little knowledge of the management of tics in education, migration forced to new technologies, action - interaction in the synchronous and asynchronous classes, the lack of promotion and prevention of oral health in a presence, are some of the examples of what is currently happening in education. It is important to identify these realities that will allow teachers and health personnel to be more aware of the true role in education, where technology plays a decisive role in teaching-learning, without forgetting that knowledge has always been innovating and we project ourselves to another era in the world of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador, J. C. (2018). Educación interactiva a través de narrativas transmedia: posibilidades en la escuela. Revista Internacional de Investigación en Educación, 10 (21), 77-94.

Argudo, M., & Palaguachi, M. C. (2020). Educación con Tecnología en una Pandemia: Breve Análisis. Revista Scientific, 3 (17), 1-19.

Ayala, H., Pedroza, F., Morales, S., Chaparro, A. & Barragán, N. (2002). Factores de riesgo, factores protectores y generalización del comportamiento agresivo en una muestra de niños de edad escolar. Salud mental, 25(3), 27-40.

Briceño, M. [Magally Briceno] (2013, diciembre, 07). El plan de evaluación por competencias [Archivo de video].

Castagnolo, B., Denaro, C., & Marón, S. (2016). La tegnologia digital como herramienta estratégica para el Alfabetismo en Salud. iruedA.

Cedeño, E., & Murillo, J. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 119-127.

Coro, G., Gómez, M., & Ana, S. (2015). Dinámicas TIC en Educación Biomédica y Odontológica. High. Learn. Res. Commun., 4.

Educación para la salud bucal mediante el uso de las tecnologías de la información y comunicación (TICs) xperiencia de las cátedras Clínica del Paciente Discapacitado y Práctica Profesional Supervisada. (2012). Facultad De Odontología. UNCuy, 6(2), 15-19.

Fardoun, H., González, C., Collazos, C., & Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society (EKS), 21 (0), 9.

García, A.L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…?.RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1),9-28.

Montenegro, G. (2011). Un nuevo enfoque de la salud oral: una mirada desde la salud pública. Universitas Odontológica, 30(64), 101-108.

Rizo, M. (2006). La psicología social como fuente teórica de la comunicología. Breves reflexiones para explorar un espacio conceptual común. Andamios, 3(5),163-184.

Sánchez, J. (2009). Plataformas de Enseñanza Virtual para Entornos Educativos. Revista de Medios y Educación, (34), 217-233.

Sandoval, C. H. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Internacional-Tecnológica-Docente, 9 (2), 24-31.

Sosa, L., Padrón, K., Pachano, A., Díaz, M. & Rosales, A. (2011). Estrategia preventiva para el control de la caries dental aplicada a una población infantil del Estado Mérida. Revista Odontológica de la Universidad de los Andes, 005(2), 25-34.

Viñals, B., & Cuenca, A. (2016). El Rol del Docente en la Era Digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado,30 (2), 103-114.

Perdomo, B., Dávila D & Flores M. (2014). Material educativo computarizado sobre salud bucal diseñado para sordos. Experiencia enMérida, Venezuela. Revista Multiciencias, 14(3),289-296.

Published

2021-08-01
ESTADISTICAS
  • Abstract 119
  • DESCARGAR TODO EN PDF (Español (España)) 49
  • HTML (Español (España)) 28
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 26

How to Cite

Molina Barahona, R. M., Valverde Lojano , C. A. ., & Zavala Espín, S. K. (2021). Education, Oral Health and Tics in teaching-learning. Killkana Social, 5(2), 51–60. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v5i2.667

Most read articles by the same author(s)