The system of tutoring in the University. Case study of the Península de Santa Elena State University (UPSE)
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.421Abstract
In Higher Education, the tutorials acquire a singular importance, because the academic elements that are not complete in the teaching or in the experimentation and the practice, can be clarified and corrected in them. The objective of this work is to describe the current characteristics of the tutorial system developed in the UPSE and to offer recommendations for its improvement. For this purpose, a survey was applied to 204 UPSE professors, whose results indicate that the tutorials developed there respond to a greater extent to the individual and group modality, being scarce online. The tutorials of content of the subjects, mostly at the request of students are those that are most practiced in the university studied. The students recognize the value of the tutorials, at the same time that the teachers consider that they have had a positive impact on the performance and the academic results. Counseling tutors are little developed in the UPSE, even though they constitute a valuable source of human development. Some recommendations are offered.
Downloads
References
CES. (2017). Reglamento de Carrera y Escalafón del Profesor e Investigador. Educación Superior. Quito.
CES. (2017). Reglamento de Régimen Académico. Quito: CErbarbS.
Tejeda, M. (2016). Obtenido de La tutoría académica en el proceso de formación docente: http://www.redalyc.org/pdf/310/31048483042.pdf
Tigrero, F., Cedeño, J., & Núñez, L. (2017). Sistema de Orientación y Acompañamiento Pedagógico-Andragógico de tutorías académicas para la Carrera de Administración de Empresas, Universidad Estatal Península de Santa Elena. Revista de Ciencias Pedagógiccas e Innovación UPSE, 7-11.
UPSE. (2017). Instructivo Metodológico del Sistema Institucional de Tutorías. Santa Elena.
Published
- Abstract 153
- PDF (Español (España)) 164
- epub (Español (España)) 84
- Audio Español (Español (España)) 45
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.