Strategies to promote the tax culture from the academy. UTPL case

Authors

  • María Fernanda Yaguache-Aguilar Universidad Técnica Particular de Loja
  • Mariuxi Pardo-Cueva Universidad Técnica Particular de Loja
  • Lupe Beatriz Espejo-Jaramillo Universidad Técnica Particular de Loja

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i3.341

Abstract

The purpose of this research is to disseminate the strategies worked from the academy through the NAF Accounting and Fiscal Support Centers, to promote the responsible and voluntary tax culture of natural persons not obliged to keep accounts in vulnerable sectors such as: associations of coffee growers , adjudicators of shopping centers, ceramic artisans, associations of the Bosque Seco Commonwealth and of the Parochial Juntas of the Province of Loja. The people who are part of these sectors lack technical knowledge in the tax field and develop their activities in an empirical manner which does not allow them to adequately determine the profitability of the products they produce and, therefore, do not have reports on economic results. , factors that cause an atmosphere of distrust and demotivation among the members of the associations. These sectors require priority attention not only from the sectional governments but also from the academy by virtue of the fact that they develop economic activities with local products, therefore the interest of involving students and teachers to strengthen their knowledge, in the appropriate use of resources through the application of basic accounting and administrative tools. The methodology used is exploratory-descriptive; to gather evidence, the survey techniques and fieldwork were applied, the data was processed through quantitative methods such as frequency calculation. From the results obtained, it is concluded that to promote the tax culture, a joint work is required between the tax administration, academia and society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andino, M. (2007). Ecuador celebra el día de la cultura tributaria. Centro Interamericano de Administraciones Tributarias.

Armas, M. E., & Colmenares, M. (2010). Educación para el desarrollo de la cultura tributaria. REDHECS, 6(4), 122-141.

Armas, E., y Eizaga, M. (2009). Educación para el desarrollo de la cultura tributaria. REDHECS: Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, 4(6), 141-160

Artena, D. y Auguste, S. (2011). Informalidad, productividad y crecimiento. Propuesta metodológica basada en censos industriales. Banco Interamericano de Desarrollo. Notas técnicas, IDB-TN-342, 1-103.

Asamblea Nacional Constituyente (2007) Ley Reformatoria para la Equidad Tributaria del Ecuador. Registro Oficial 223 de 30 de noviembre de 2007. Recuperado de: www.sri.gob.ec.

Asamblea Nacional Constituyente (2007). Ley de Régimen Tributario Interno LRTI. Registro Oficial Suplemento 242 de 29 de diciembre de 2007. Recuperado de: www.sri.gob.ec.

Asamblea Nacional Constituyente (2010), Código Orgánico de la Producción Comercio e Inversiones, COPCI. Registro Oficial Suplemento 351 del 29-dic-2010.

Benalcazar, J. (2015). Elementos de la cultura tributaria en el Ecuador. Cultura contributiva en América Latina. Delegación Benito Juarez, C.P. 03100, México, D.F.

Carlos Marx Carrasco, V. (2010), “La Ciudadanía Fiscal”. Fiscalidad, SRI, 56, 11-67.

Castillo, S., y Castillo, P. (2016). Un acercamiento al estudio de la cultura tributaria desde la perspectiva socioeducativa. Dominio de las Ciencias, 2(3 Especial), 149-162.

Cetrángolo, O., y Gómez, J. (2007). La tributación directa en América Latina y los desafíos a la imposición sobre la renta. CEPAL-Macroeconomía del desarrollo Serie (60), 1-160.

Comisión Académica para América Latina y el Caribe (2018). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible, una oportunidad para América Latina y el Caribe. Recuperado de www.un.org/sustainabledevelopment/es

Estrada, S. 2014. Cultura Tributaria: 50 preguntas y respuestas. Superintendencia de Administración Tributaria.

Fernández, R. (1998). La cultura tributaria frente a la cultura empresarial: propuesta para alcanzar una conciliación fiscal. Revista de Ciencias Sociales, 4(1).

Grant, M.; Mejía, F.; y García, E. (2015). La concientización fiscal de los contribuyentes, como base para formar la cultura tributaria en México. Ciencia Administrativa, (2), 144-150.

González, D. (2006). Regímenes especiales de tributación para pequeños contribuyentes en América Latina. Banco Interamericano de Desarrollo. Instituto para la Integración de América Latina y el Caribe.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos INEC Marzo (2016). Reporte de Economía Laboral. P9. Recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/EMPLEO/2016/Marzo-2016/Informe_economia_laboral-mar16.pdf

Ley Orgánica de Educación Superior LOES. Registro Oficial Suplemento 298 de 12-oct-2010. Recuperado de https://procuraduria.utpl.edu.ec/sitios/documentos/NormativasPublicas/Ley%20Org%C3%A1nica%20de%20Educaci%C3%B3n%20Superior%20Codificada.pdf.

Meza, C. y Manzur, K. (2012). Estrategias de comunicación y búsqueda de alianzas para los programas de educación fiscal de América Latina. Documentos. Instituto de Estudios Fiscales.

Méndez, M. (2004). Cultura tributaria, deberes y derechos vs. Constitución de 1999. Revista Espacio Abierto, 13(1), 123-137.

Montero, M. (2013). Aspectos fiscales de las donaciones a entidades sin fines de lucro en Estados Unidos. Revista CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa (79), 193-218

Rivera, R., y Sojo, C. (2002). Cultura tributaria. El Sistema Tributario Costarricense. Contribuciones al Debate Nacional. San José, Contraloría General de la República.

Quintanilla, J. (2012). La universidad en la cultura tributaria. Retos, 2(3), 105-114.

Secretaría Nacional de Planificación (2007). Plan Nacional del Buen Vivir 2007- 2014. Recuperado de: www.sri.gob.ec

Vargas, J. (2014). Ciudadanía fiscal en la formación por competencias. Revista Fiscalidad – SRI. Edición 8.

Valero, M y Briceño, F. (2010). Ética y Cultura Tributaria en el Contribuyente. Revista Daena (International Journal of Good Conscience), 5(1)

Published

2018-10-04
ESTADISTICAS
  • Abstract 1847
  • pdf (Español (España)) 369
  • epub (Español (España)) 32
  • Audio Español (Español (España)) 32

How to Cite

Yaguache-Aguilar, M. F., Pardo-Cueva, M., & Espejo-Jaramillo, L. B. (2018). Strategies to promote the tax culture from the academy. UTPL case. Killkana Social, 2(3), 145–152. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i3.341

Issue

Section

Original articles