Formative research as a tool for educational innovation
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i2.313Abstract
At present, the formative research in higher education places the student as the main protagonist of the generation of his own knowledge. The role of teachers is oriented to use appropriate methods that allow: tutorate, guide, assist and accompany students towards the achievement of meaningful and independent learning, motivating them to work collaboratively and independently depending on the case. In the following article we reflect on the experience derived from formative research in the Academic Unit of Education of the Catholic University of Cuenca (UCACUE) having as objective the educational innovation to promote in a permanent and systematic way the formation of researchers at the undergraduate level emphasizing learning by doing.The purpose of the study we present is the analysis of innovation through the integrative project in the careers of Initial Education and Educational Psychology of the Catholic University of Cuenca, the main results obtained being evidence of the suitability of the teaching innovation implemented to enhance the development of higher order thinking skills. The development of these competences has been achieved thanks mainly to the development of formative research as integrative work, which has allowed the generation of academic products, which have been exposed in the form of scientific posters, being evaluated by teachers in the open house of end of cycle.
Downloads
References
Asamblea Nacional del Ecuador. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior [LOES].
Consejo Universitario de la Universidad Católica de Cuenca. (2016). Manual de investigación formativa. Descargado de https://onedrive.live.com/?authkey=%21ANG84ZuCWos65ug&cid=FCB80E4324F0D639&id=FCB80E4324F0D639%21795&parId=FCB80E4324F0D639%21659&o=OneUp
Curay, E. (2015). Propuesta de investigación educativa. Unidad Académica de Educación, Artes y Humanidades.
Dewey, J. (1993). Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre pensamiento y proceso educativo. Barcelona, España: Paidós.
Feynman, R. P. (1994). The character of physical law. New York: Modern library.
Herdoiza, M. (2015). Costruyendo igualdad en la Educación Superior. Quito: Senescyt/Unesco.
Llamas, J. (2015). Importancia de los semilleros de investigación en la Universidad de Cartagena. Revista Palobra, 7(7), 137-141. Descargado de http://revistas.unicartagena.edu.co/index.php/palobra/article/view/159/124
Quintero, J., Munévar, R., y Munévar, F. (2008). Semilleros de investigación: una estrategia para la formación de investigadores. Educación y Educadores, 11(1), 31-42. Descargado de http://www.redalyc.org/pdf/834/83411103.pdf
Restrepo Gómez, B. . (2003). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Nómadas, 18, 195-202.
Ruiz Rodríguez, E. . (2003). Adaptaciones curriculares individuales para los alumnos con Síndrome de Down. Revista Síndrome de Down, 4-15.
Published
- Abstract 254
- PDF (Español (España)) 174
- EPUB (Español (España)) 58
- Audio Español (Español (España)) 44
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.