The requirements of quality in university education and the applicability of consumer rights: current analysis and proposal for improvement

Authors

  • Diana Cecilia González Maldonado Universidad Católica de Cuenca.
  • Segundo Germán Vélez Crespo Universidad Católica de Cuenca.
  • Froilán Segundo Méndez Vélez Universidad Católica de Cuenca.

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.310

Abstract

The limited dissemination of consumer rights in the field of higher education raises concerns, since these are the means to guarantee service to students. The present work aims to demonstrate that the quality of education is covered by the Organic Law of Consumer Protection and, not only allows to guarantee and make effective the rights of the consumer, but also contributes with the same in his university career to receive a title that is recognized and accredited by SENESCYT. Under this framework, some theoretical aspects related to the Organic Law of Defense of the Consumer with their respective responsibilities and obligations of those who offer a good and / or service, in compliance with the Organic Law of Higher Education, the Board of Insurance of the quality of Higher Education and the internal regulations of the Catholic University of Cuenca (UCACUE) Azogues headquarters, so raised, a study of education services offered by the institution with emphasis on the quality of education will be conducted; then, it seeks to apply an inductive analysis from the current situation of the provision of educational service, compliance with quality parameters and propose a better application of the Organic Consumer Law, which favors the student at the time of receiving the service educational.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera Cabrera, v. (2005). El concepto de la Calidad en la Educación Universitaria: Clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Eduación., 2-8.

Brunner, J. J., & Uribe, D. (2007). Mercados universitarios: el nuevo escenario de la educación superior. Chile: Ediciones: Universidad Diego Portales.

CEAACES. (Septiembre de 2015). ceaaces.gob.ec. Obtenido de Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior: http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2016/06/Modelo-de-evaluacio%CC%81n-institucional-2016.pdf

CEAACES. (2015). ceaaces.gob.ec. Obtenido de http://www.caces.gob.ec/web/ceaaces/institucional

CES, C. d. (2015). ces. gob.ec. Obtenido de ces.gob.ec: http://www.ces.gob.ec/doc/Reglamentos_Expedidos_CES/codificacin%20del%20reglamento%20de%20rgimen%20acadmico.pdf

Consejo nacional de evaluacion y acreditacion. CONEA. (27 de septiembre de 2003). La Calidad en la universidad Ecuatoriana. Principios, características y estándares de calidad. Quito, Ecuador: IESALC.

Consumidor, L. O. (10 de Marzo de 2011). fes-ecuador.org. Obtenido de fes-ecuador.org: http://www.fes-ecuador.org/fileadmin/user_upload/pdf/indice_libros-ley-0510.pdf

Didou, S. (2005). Internacionalización y proveedores externos de educación superior en América y elo CAribe. México D.F.: ANUIES.

Ecuador, C. d. (17 de Abril de 2010). asambleanacional.gov.ec. Obtenido de asambleanacional.gov.ec: http://www.asambleanacional.gov.ec/documentos/constitucion_de_bolsillo.pdf

González, L., & Espinoza, O. (2008). Calidad en la Educación Superior: Conceptos y modelos. La profesión académica. Obtenido de Dialnet: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3215107

Lemaitre, M., & López, T. (2016). Calidad de la formación universitaria. Información para la toma de decisiones. Santiago de Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo.

LEY ORGANICA DE EDUCACION SUPERIOR (LOES). (12 de octubre de 2010). yachay.gob.ec. Obtenido de yachay.gob.ec: http://www.yachay.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/12/LEY-ORGANICA-DE-EDUCACION-SUPERIOR-ANEXO-a_1_2.pdf

Nacional, H. C. (22 de Mayo de 2012). Ministerio de Justicia. Obtenido de Justicia.gob.ec: http://www.justicia.gob.ec/wp-content/uploads/2018/02/08-Codigo-Civil.pdf

Sánchez, D. (1995). Modelos Académicos. Texas: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Tobón, S., Rial, A., Carretero, M., & García, J. (2006). Competencias, Calidad y Educación Superior. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

UCACUE, R. G. (25 de 09 de 2013). documentracion.ucacue.edu.ec. Obtenido de documentracion.ucacue.edu.ec: https://documentacion.ucacue.edu.ec/items/show/758

UNIVERSIDAD CATOLICA DE CUENCA, U. (Noviembre de 2013). ucacue. Obtenido de ucacue: http://www.ucacue.edu.ec/Acreditacion.aspx

Vademécum Legal UCACUE. (2012). documentacion.ucacue.edu.ec. Obtenido de Repositorio Institucional de Documentacion Abierta: https://documentacion.ucacue.edu.ec/items/browse

Published

2018-12-21
ESTADISTICAS
  • Abstract 191
  • pdf (Español (España)) 120
  • epub (Español (España)) 80
  • Audio Español (Español (España)) 44

How to Cite

González Maldonado, D. C., Vélez Crespo, S. G., & Méndez Vélez, F. S. (2018). The requirements of quality in university education and the applicability of consumer rights: current analysis and proposal for improvement. Killkana Social, 2(4), 103–110. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.310

Issue

Section

Bibliographic revision articles