The requirements of quality in university education and the applicability of consumer rights: current analysis and proposal for improvement
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.310Abstract
The limited dissemination of consumer rights in the field of higher education raises concerns, since these are the means to guarantee service to students. The present work aims to demonstrate that the quality of education is covered by the Organic Law of Consumer Protection and, not only allows to guarantee and make effective the rights of the consumer, but also contributes with the same in his university career to receive a title that is recognized and accredited by SENESCYT. Under this framework, some theoretical aspects related to the Organic Law of Defense of the Consumer with their respective responsibilities and obligations of those who offer a good and / or service, in compliance with the Organic Law of Higher Education, the Board of Insurance of the quality of Higher Education and the internal regulations of the Catholic University of Cuenca (UCACUE) Azogues headquarters, so raised, a study of education services offered by the institution with emphasis on the quality of education will be conducted; then, it seeks to apply an inductive analysis from the current situation of the provision of educational service, compliance with quality parameters and propose a better application of the Organic Consumer Law, which favors the student at the time of receiving the service educational.
Downloads
References
Aguilera Cabrera, v. (2005). El concepto de la Calidad en la Educación Universitaria: Clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Eduación., 2-8.
Brunner, J. J., & Uribe, D. (2007). Mercados universitarios: el nuevo escenario de la educación superior. Chile: Ediciones: Universidad Diego Portales.
CEAACES. (Septiembre de 2015). ceaaces.gob.ec. Obtenido de Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior: http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2016/06/Modelo-de-evaluacio%CC%81n-institucional-2016.pdf
CEAACES. (2015). ceaaces.gob.ec. Obtenido de http://www.caces.gob.ec/web/ceaaces/institucional
CES, C. d. (2015). ces. gob.ec. Obtenido de ces.gob.ec: http://www.ces.gob.ec/doc/Reglamentos_Expedidos_CES/codificacin%20del%20reglamento%20de%20rgimen%20acadmico.pdf
Consejo nacional de evaluacion y acreditacion. CONEA. (27 de septiembre de 2003). La Calidad en la universidad Ecuatoriana. Principios, características y estándares de calidad. Quito, Ecuador: IESALC.
Consumidor, L. O. (10 de Marzo de 2011). fes-ecuador.org. Obtenido de fes-ecuador.org: http://www.fes-ecuador.org/fileadmin/user_upload/pdf/indice_libros-ley-0510.pdf
Didou, S. (2005). Internacionalización y proveedores externos de educación superior en América y elo CAribe. México D.F.: ANUIES.
Ecuador, C. d. (17 de Abril de 2010). asambleanacional.gov.ec. Obtenido de asambleanacional.gov.ec: http://www.asambleanacional.gov.ec/documentos/constitucion_de_bolsillo.pdf
González, L., & Espinoza, O. (2008). Calidad en la Educación Superior: Conceptos y modelos. La profesión académica. Obtenido de Dialnet: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3215107
Lemaitre, M., & López, T. (2016). Calidad de la formación universitaria. Información para la toma de decisiones. Santiago de Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo.
LEY ORGANICA DE EDUCACION SUPERIOR (LOES). (12 de octubre de 2010). yachay.gob.ec. Obtenido de yachay.gob.ec: http://www.yachay.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/12/LEY-ORGANICA-DE-EDUCACION-SUPERIOR-ANEXO-a_1_2.pdf
Nacional, H. C. (22 de Mayo de 2012). Ministerio de Justicia. Obtenido de Justicia.gob.ec: http://www.justicia.gob.ec/wp-content/uploads/2018/02/08-Codigo-Civil.pdf
Sánchez, D. (1995). Modelos Académicos. Texas: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Tobón, S., Rial, A., Carretero, M., & García, J. (2006). Competencias, Calidad y Educación Superior. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
UCACUE, R. G. (25 de 09 de 2013). documentracion.ucacue.edu.ec. Obtenido de documentracion.ucacue.edu.ec: https://documentacion.ucacue.edu.ec/items/show/758
UNIVERSIDAD CATOLICA DE CUENCA, U. (Noviembre de 2013). ucacue. Obtenido de ucacue: http://www.ucacue.edu.ec/Acreditacion.aspx
Vademécum Legal UCACUE. (2012). documentacion.ucacue.edu.ec. Obtenido de Repositorio Institucional de Documentacion Abierta: https://documentacion.ucacue.edu.ec/items/browse
Published
- Abstract 206
- pdf (Español (España)) 134
- epub (Español (España)) 87
- Audio Español (Español (España)) 45
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.