Linkage University - Society: space to generate creativity and innovation
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i2.304Abstract
The projection of the University towards Society acquires a significant relevance within the framework of a relevant higher education and with social responsibility. The Ecuadorian University in a general way, immersed in this process, has as its mission to preserve, develop and promote, through its substantive processes and in close connection with society, culture, which will allow it to train integral professionals that contribute to the development of the locality, the province and the country. However, it has become evident that, during the process of professional degree formation, there is a deficient articulation of the University Extension with the other substantive processes of the University, identifying as the only beneficiaries to the community actors and not to the university students. thus demonstrating the absence of the analysis of the university extension from its pedagogical dimension, where the educative value that the University Extension has in the professional degree training is recued. In this context, the university extension constitutes an important linking action with the community and an organizational form of learning, in response to social demands, where the university can respond and learn at the same time from the reality. However, the University Extension as a social and educational experience has not achieved adequate visibility and transcendence in relation to its formative nature and social transformation, which limits the scope of this training space in the personal, professional and social growth of students. university. Thus arises the need to resignify the potential of University Extension from the extension practices as a social space of integration training-experience-community context, to which this research responds with both conceptual and experimental analysis of an extension practice through a case study carried out in ecuadorian universities, by the authors of the present research, oriented to the transformation of the extensionist practice in formative experiences of social commitment, integrated to the formative process of the professional.
Downloads
References
Batista, A. (2016). Estrategia metodológica de integración de procesos sustantivos universitarios: contribución de la extensión universitaria a la promoción de salud en la Universidad de La Habana. Tesis doctoral, Universidad de La Habana.
Beltrán-Llavador, José, Enrique Iñigo-Bajo y Alejandrina Mata-Segreda (2014), “La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente”, en Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, UNAM-IISUE/Universia, vol. V, Núm. 14, pp. 3-18, http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/367
Cisneros, P. (2017). Concepción Pedagógica de la Formación de Grado del Profesional en la Universidad Católica de Cuenca – Ecuador. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana, Cuba: Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES) - Universidad de La Habana.
Coscarelli, M. (Junio de 2010). Formación en el campo de la extensión universitaria. Extensión en Red(1).
Horruitiner, P. (2009). La Universidad Cubana. Modelo de Formación. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.
Mendoza, K. (2018). Alternativa metodológica para la práctica extensionista Club de Inglés como experiencia formativa de compromiso social en la Universidad Técnica de Manabí – Ecuador. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana, Cuba: Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES) - Universidad de La Habana.
Menéndez, G. (2013). Institucionalización de la extensión. Dimensiones de la extensión. En Alicia Camillioni et al., Integración docencia y extensión. Otra forma de enseñar y aprender. (págs. 83-91). Santa Fe, Argentina: Universidad Nacional del Litoral.
Mora, M. (2011). La Educación única vía hacia la igualdad. Manta, Ecuador: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.
Morales, E., Muñoz, I. & Hernández, M. (2012, julio-diciembre). Reforma universitaria en Venezuela: ¿Pertinencia o vinculación social? CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 15. Recuperado de http://www.uv.mx/cpue/num15/opinion/morales_munoz_hernandez_reforma_universitaria.html
Rafaghelli, M. (2013). Dimensión pedagógica de la extensión. En A. C. et.al., Integración docencia y extensión. Otra forma de enseñar. (págs. 22-37). Santa Fe, Argentina: Universidad Nacional del Litoral.
Ramírez, R. (Coord.) (2010). Transformar la universidad para transformar la sociedad. Quito, Ecuador: Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo - SENPLADES.
Ramírez, R. (2013). Tercera Ola de Transformación de la Educación Superior en Ecuador. Hacia la constitucionalización de la sociedad del buen vivir. Quito, Ecuador: SENESCYT.
Ramírez, R. y Minteguiada, A. (2010). Transformaciones en la Educación Superior Ecuatoriana: Antecedentes y perspectivas futuras como consecuencias de la nueva constitución política. Educación Superior y Sociedad, 129-154.
Published
- Abstract 269
- PDF (Español (España)) 207
- EPUB (Español (España)) 61
- Audio Español (Español (España)) 47
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.