Concepciones docentes para la atención a la diversidad: diferencias sobre inclusión e integración educativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1418

Keywords:

atención a la diversidad, inclusión, integración, docentes, educación

Abstract

The terms related to attention to diversity, inclusion, and integration in education can confuse  teachers when interpreting, understanding, and assimilating their concepts. Consequently, this can result in practices with dispersed approaches to real attention to diversity and inclusion. This research aimed to understand the teachers’ perceptions at the Manuel J. Calle Millennium Educational Unit in Cuenca, Ecuador, regarding the differences between inclusion and educational integration, since these can holistically address diversity, whether due to gender, economic situation, ethnic definitions, among others. The methodology employed was qualitative-descriptive, utilizing a focus group with structured interviews to address the research objective. The main findings show that teachers relate inclusion with students having special educational needs or disabilities, while integration is understood as a process of insertion within a school group. Attention to diversity, therefore, is understood as synonymous with inclusion and is, in turn, exclusive of a disability or the educational needs mentioned. It is concluded that inclusion, integration, and attention to diversity are not well understood by teachers, which represents a wake-up call for the educational authorities of the country's schools since better training, knowledge, and inclusive practices are needed, in addition to the participation and involvement of the community in general and legal representatives in this matter.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguinaga-Doig, S., Velázquez-Tejeda., & Rimari-Arias, M. (2018). Modelo contextualizado de inclusión educativa. Revista Educación, (42) 8. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v42n2/2215-2644-edu-42-02-00109.pdf

Bernal, R., García, I., Guillen., L., & Luperón, J. (2019). La Inclusión Educativa en la Educación Inicial: Enfoque prospectivo en la formación del profesional. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, (7) 2. https://observatorioturisticobahia.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3046/1831

Bravo, A., Bernarás E., Garaigordobil M., & Villafuerte, J. (2021). Situación de la Inclusión educativa e integración escolar de adolescentes con discapacidad motora de Manabí, Ecuador. Revista San Gregorio, 1 (45), 47-58. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2528-79072021000100047&script=sci_arttext

Buss, M., López, M., Rutz, A., Coelho,S., Oliveira, I., & Mikla, M. (2013). Grupo focal: una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas. Index de Enfermería, 22 (1-2), 75-78. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962013000100016

Dubrovsky, S. (2005). La integración escolar como problemática profesional. Noveduc Libros. https://books.google.com.ec/books?id=GOKCFcq7KBYC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Fuentes, V., García, M., Amezcua, P., Amezcua, T. (2021). La Atención a la Diversidad Funcional en Educación Primaria. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19 (1), 105-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7744499

Fonseca, S., Requeiro, R., & Valdés, A. (2020). La inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales vista desde el desempeño de los docentes de la educación básica ecuatoriana. Revista Universidad y Sociedad, 12 (5), 438-444. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500438&lng=es&tlng=es

González, I. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista Educación las Américas, (8). https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/7/6

Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4 (3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Herrera, J., Parrilla, A., Blanco, A., & Guevara, G. (2018). La Formación de Docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12 (1), 21-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021

Marín, C. (2019). Enfoques educativos de la concepción de integración e inclusión. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, (5) 1. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4599/3797

Ministerio de Educación de Chile. (s.f.). Programa de Integración Escolar. https://escolar.mineduc.cl/apoyo-la-trayectoria-educactiva/programa-integracion-escolar/

Murudumbay, G. (2020). Concepto de inclusión educativa y social de los estudiantes con Necesidades Educativas Especiales asociadas o no a la discapacidad construido desde la perspectiva de los docentes de la Unidad Educativa Fiscomisional “Mariana de Jesús” marzo – septiembre 2020. [Tesis de grado]. Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/19688/1/UPS-CT008927.pdf

Ríos, I. (2020). El concepto de inclusión en políticas educativas en el Ecuador en el periodo 1996-2016. [Tesis de maestría]. Universidad Andina Simón Bolívar. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/7462/1/T3259-MIE-Ríos-El%20concepto.pdf

Serrano, O., Espinoza, E., & Espinoza E. E. (2019). La inclusión en la enseñanza básica ecuatoriana. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2 (2), 69-74. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/129/213

Solines, A. (2013). Guía de trabajo. Estrategias pedagógicas para atender necesidades educativas especiales. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/05/Guia-de-estrategias-pedagogicas-para-atender-necesidades-educativas-especiales-en-el-aula.pdf

UNESCO (2008). International Conference on Education 48th session: Inclusive Education: The Way of the Future. UNESCO.

Published

2023-09-22
ESTADISTICAS
  • Abstract 32
  • PDF (Español (España)) 317
  • HTML (Español (España)) 7
  • AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 4

How to Cite

Cabrera Vintimilla, J. M., Cale Lituma , J. P. ., & Ramón Pacurucu, L. P. (2023). Concepciones docentes para la atención a la diversidad: diferencias sobre inclusión e integración educativa. Killkana Social, 7(3), 235–246. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1418