Concepciones docentes para la atención a la diversidad: diferencias sobre inclusión e integración educativa
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1418Keywords:
atención a la diversidad, inclusión, integración, docentes, educaciónAbstract
The terms related to attention to diversity, inclusion, and integration in education can confuse teachers when interpreting, understanding, and assimilating their concepts. Consequently, this can result in practices with dispersed approaches to real attention to diversity and inclusion. This research aimed to understand the teachers’ perceptions at the Manuel J. Calle Millennium Educational Unit in Cuenca, Ecuador, regarding the differences between inclusion and educational integration, since these can holistically address diversity, whether due to gender, economic situation, ethnic definitions, among others. The methodology employed was qualitative-descriptive, utilizing a focus group with structured interviews to address the research objective. The main findings show that teachers relate inclusion with students having special educational needs or disabilities, while integration is understood as a process of insertion within a school group. Attention to diversity, therefore, is understood as synonymous with inclusion and is, in turn, exclusive of a disability or the educational needs mentioned. It is concluded that inclusion, integration, and attention to diversity are not well understood by teachers, which represents a wake-up call for the educational authorities of the country's schools since better training, knowledge, and inclusive practices are needed, in addition to the participation and involvement of the community in general and legal representatives in this matter.
Downloads
References
Aguinaga-Doig, S., Velázquez-Tejeda., & Rimari-Arias, M. (2018). Modelo contextualizado de inclusión educativa. Revista Educación, (42) 8. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v42n2/2215-2644-edu-42-02-00109.pdf
Bernal, R., García, I., Guillen., L., & Luperón, J. (2019). La Inclusión Educativa en la Educación Inicial: Enfoque prospectivo en la formación del profesional. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, (7) 2. https://observatorioturisticobahia.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3046/1831
Bravo, A., Bernarás E., Garaigordobil M., & Villafuerte, J. (2021). Situación de la Inclusión educativa e integración escolar de adolescentes con discapacidad motora de Manabí, Ecuador. Revista San Gregorio, 1 (45), 47-58. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2528-79072021000100047&script=sci_arttext
Buss, M., López, M., Rutz, A., Coelho,S., Oliveira, I., & Mikla, M. (2013). Grupo focal: una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas. Index de Enfermería, 22 (1-2), 75-78. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962013000100016
Dubrovsky, S. (2005). La integración escolar como problemática profesional. Noveduc Libros. https://books.google.com.ec/books?id=GOKCFcq7KBYC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Fuentes, V., García, M., Amezcua, P., Amezcua, T. (2021). La Atención a la Diversidad Funcional en Educación Primaria. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19 (1), 105-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7744499
Fonseca, S., Requeiro, R., & Valdés, A. (2020). La inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales vista desde el desempeño de los docentes de la educación básica ecuatoriana. Revista Universidad y Sociedad, 12 (5), 438-444. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500438&lng=es&tlng=es
González, I. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista Educación las Américas, (8). https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/7/6
Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4 (3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Herrera, J., Parrilla, A., Blanco, A., & Guevara, G. (2018). La Formación de Docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12 (1), 21-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021
Marín, C. (2019). Enfoques educativos de la concepción de integración e inclusión. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, (5) 1. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4599/3797
Ministerio de Educación de Chile. (s.f.). Programa de Integración Escolar. https://escolar.mineduc.cl/apoyo-la-trayectoria-educactiva/programa-integracion-escolar/
Murudumbay, G. (2020). Concepto de inclusión educativa y social de los estudiantes con Necesidades Educativas Especiales asociadas o no a la discapacidad construido desde la perspectiva de los docentes de la Unidad Educativa Fiscomisional “Mariana de Jesús” marzo – septiembre 2020. [Tesis de grado]. Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/19688/1/UPS-CT008927.pdf
Ríos, I. (2020). El concepto de inclusión en políticas educativas en el Ecuador en el periodo 1996-2016. [Tesis de maestría]. Universidad Andina Simón Bolívar. https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/7462/1/T3259-MIE-Ríos-El%20concepto.pdf
Serrano, O., Espinoza, E., & Espinoza E. E. (2019). La inclusión en la enseñanza básica ecuatoriana. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2 (2), 69-74. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/129/213
Solines, A. (2013). Guía de trabajo. Estrategias pedagógicas para atender necesidades educativas especiales. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/05/Guia-de-estrategias-pedagogicas-para-atender-necesidades-educativas-especiales-en-el-aula.pdf
UNESCO (2008). International Conference on Education 48th session: Inclusive Education: The Way of the Future. UNESCO.
Published
- Abstract 32
- PDF (Español (España)) 317
- HTML (Español (España)) 7
- AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 4
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Johanna Mercedes Cabrera Vintimilla, Josue Paul Cale Lituma , Luisa Patricia Ramón Pacurucu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.