La investigación científica como un indicador de calidad educativa universitaria
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1412Keywords:
Educación superior, publicaciones académicas, estándares de calidad, docencia universitariaAbstract
With the issuance of Mandate Number 14 by the National Constituent Assembly on July 22, 2008, which aimed to promote the purification and improvement of higher education in the country to ensure educational quality, Higher Education Institutions (HEIs) were forced to incorporate the research component into their academic activities, an indicator of this parameter is the publication of academic-scientific articles. However, publication alone does not guarantee quality or academic rigor. To ensure it, additional measures have been established, such as the impact factor, quartile indexing, the transfer of new knowledge to classrooms, among others. This paper addresses the training problem in research and scientific production for university teachers. The purpose is to analyze scientific research as an indicator of the educational quality of Ecuadorian universities regarding teaching practices from 2018 to 2022 and is limited to the field of Telecommunications. It will focus on implementing new techniques of teaching practice aimed at updating the academic curriculum, enhancing the teaching-learning process, and improving the academic performance of the students of this Career. The research methodology is based on a mixed analysis approach (qualitative and quantitative), where the application of semi-structured interviews with experts on the subject is proposed. This study, conducted at two universities in the country, one public and the other private, will provide insights into the impact of research on the educational quality of Higher Education Institutions. In addition, this data may be the basis for implementing educational improvements
Downloads
References
Araujo-Bilmonte, E., Huertas-Tulcanaza, L., & Párraga-Stead, K. (2020). Análisis de la producción científica del Ecuador a través de la plataforma Web of Science. Cátedra, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.29166/catedra.v3i2.2160
CACES. (2022). Caces – Ecuador. https://www.caces.gob.ec/
Cadoche, L. (2016). Las competencias docentes como objeto de análisis: una experiencia para repensar las prácticas educativas en el aula de matemática. 8.
Caro, F., García, M. del M., & Bezunartea, O. (2014). La metodología mixta de investigación aplicada a la perspectiva de género en la prensa escrita. 17(3). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-82852014000300011
Castillo, J. A., & Powell, M. A. (2019). Análisis de la producción científica del Ecuador e impacto de la colaboración internacional en el periodo 2006-2015. Revista Española de Documentación Científica, 42(1), Article 1. https://doi.org/10.3989/redc.2019.1.1567
Correa, P. R., Sánchez-Ortiz, A., & Ramírez-Correa, P. (2016). Factores que influyen en la producción científica en la Universidad Católica del Norte - DOI: 10.5102/un.gti.v6i1.4108. Universitas: Gestão e TI, 6(1). https://doi.org/10.5102/un.gti.v6i1.4108
Dávalos-Sotelo, R. (2015). Una forma de evaluar el impacto de la investigación científica. Madera y bosques, 21(SPE), 7-16.
De Aparicio, X., Chininin Macanchi, M. A., & Toledo Rodríguez, O. del C. (2017). El rol de la vinculación en la integración de las funciones sustantivas de la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 37-43.
Díaz Costa, E. (2010). Impacto de la investigación educativa en la práctica docente [Http://purl.org/dc/dcmitype/Text, Universidad de Granada]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=59486
González, R. (2017). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP12309.pdf&area=E#:~:text=La%20investigaci%C3%B3n%20nos%20ayuda%20a,tambi%C3%A9n%2C%20a%20tomar%20decisiones%20sobre
II-simposio-educación-inclusiva.pdf. (s. f.). Recuperado 23 de marzo de 2023, de https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2021/09/II-simposio-educaci%C3%B3n-inclusiva.pdf
INFORME_FINAL_UNIVERSIDADES_M14.pdf. (s. f.). Recuperado 1 de julio de 2023, de https://cei.epn.edu.ec/Documentos/CONEA/INFORME_FINAL_UNIVERSIDADES_M14.pdf
JCR, S. C. (2022). Biblioguías: Journal Citation Reports (JCR): Inicio. https://biblioguias.uam.es/tutoriales/JCR/Inicio
LOES-2000.pdf. (s. f.). Recuperado 11 de diciembre de 2022, de https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/03/LOES-2000.pdf
Lozada, J. (2014). Investigación Aplicada: Definición, Propiedad Intelectual e Industria. CienciAmérica: Revista de divulgación científica de la Universidad Tecnológica Indoamérica, 3(1), 47-50.
Martín, P. A. (2019). El perfil del buen docente universitario según la valoración de alumnos de Magisterio y Psicopedagogía. Perfiles Educativos, 41(164), Article 164. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58906
Martín, S. N. (2009). Investigación y evaluación educativas en la sociedad del conocimiento. Ediciones Universidad de Salamanca. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=400814
Muñoz, M., & Garay, F. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 389-399. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000200023
Ortiz Torres, E. A. (2015). La evaluación del impacto científico en las investigaciones educativas a través de un estudio de caso. Revista electrónica de investigación educativa, 17(2), 89-100.
Segura, A. M. (2008). ¿La docencia y la investigación son aspectos complementarios? Investigaciones Andina, 10(17), 46-57
Published
- Abstract 24
- PDF (Español (España)) 42
- HTML (Español (España)) 24
- AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 6
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elva Gioconda Lara Guijarro , Daissy Beatriz Chaquinga López, Flavio Aníbal Corella Guerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.