Análisis comparativo entre los estándares de calidad del Ministerio de Educación y del Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1406Keywords:
Sistema de Educación, Estándares de calidad, Calidad Educativa, educación básica y bachillerato, educación superiorAbstract
In this study, the conceptions regarding educational quality will be developed from the perspective of the Ministry of Education (MINEDUC by its Spanish acronym) and the Council for Quality Assurance of Higher Education (CACES by its Spanish acronym). Subsequently, a comparative analysis was carried out between the MINEDUC school management standard indicators and the fundamental elements of the External Evaluation Model for Universities and Polytechnic Schools of CACES, including the following axes teaching, research, linkage and institutional conditions. Through this analysis, we seek to verify the structure of these governing bodies, their objectives and goals to be achieved, and to later develop the similarities and differences between the indicators and the fundamental elements. For this purpose, expert criteria were incorporated, involving i) teachers from the Ministry of Education and ii) academics with experience in accreditation and quality assurance processes, who contributed to developing and analyzing a double-entry table that relates the standards of both organizations. Finally, results will be obtained that allow a holistic view of the degree of alignment between educational quality standards within the Ecuadorian educational system. With the result of this analysis, both MINEDUC and CACES will be able to undertake actions for change and alignment between their standards, allowing continuity in the process of constant improvement of educational quality
Downloads
References
Alvarado, L. B., & Valverde, G. W. (2020). La planificación estratégica y los estándares de calidad en la Unidad Educativa Provincia de Cotopaxi, Ecuador 2020. 1–94. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/49549/Alvarado_LBL_SD.pdf?sequence=1
Aponte, C., & Rodríguez, Y. (2010). Modelo de Evaluación de la Calidad desde un enfoque antropológico para instituciones educativas de básica y media. https://claudiaaponte.com.co/wp-content/uploads/2018/12/Tesis-maestri%CC%81a-f.pdf
Barba, L. C., & Delgado, K. E. (2021). Gestión escolar y liderazgo del directivo: Aporte para la calidad educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(1), 284–309. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1462
Bürgi, J., & Peralta, M. (2011). El concepto de Calidad Educativa en las investigaciones sobre educación en Chile. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 9, 72–93. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol9num3/art4.pdf
CACES. (2019). MODELO DE EVALUACIÓN EXTERNA DE UNIVERSIDADES Y ESCUELAS POLITÉCNICAS 2019 (Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior )CACES), Ed.; Vol. 1).
Diz Comesaña, M. E., & Rodríguez López, N. (2014). La mejora de la calidad de los servicios a través de su medición. Industrial Data, 13(2), 48–55. https://doi.org/10.15381/idata.v13i2.6185
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-hill.
Inga, M., & Moscoso, S. (2022). Educación comparada y resultados de evaluación institucional. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, VII, 540–561. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v7i2.1968
López, L. S., Zambrano, M. G., Demera, K. C., Alcívar, N. M., & Navarrete, D. A. (2020). Aplicación de los estándares de calidad y su contribución al modelo de gestión educativa del Ecuador. Polo Del Conocimiento, 5(7), 657–684. https://doi.org/10.23857/PC.V5I7.1544
Marrero, A. (2005). Introducción a la metodología de la investigación de las Ciencias Sociales (Universidad de la República, Ed.; Vol. 1). Universidad de la República.
Ministerio de Educación de Ecuador. (2017). Manual para la Implementación y Evaluación de los Estándares de Calidad Educativa.- Gestión escolar, Desempeño Profesional Directivo y Desempeño Profesional Docente. www.educacion.gob.ec
Moscoso Bernal, S., Forradelas, R., Tinto, J., Álvarez, O., & Cabrera, H. (2022). Incidencia de la implementación de los sistemas de gestión de calidad en los resultados de la función sustantiva de investigación de la Universidad Católica de Cuenca. Impact of the implementation of quality management systems on the results of the substa. Killkana Técnica, 6(1), 1–13.
Pesántez, J., & Moscoso, S. (2022). Indicadores de calidad educativa para la modalidad virtual de la Universidad Católica de Cuenca, Ecuador. EPISTEME HOINONIA: Revista Electrónica de Ciencias de La Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, V, 884–902. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v5i1.1979
Suasnabas Pacheco, L., & Juárez, J. (2020). Calidad de la eduación en Ecuador. ¿Mito o Realidad? Revista Científica Dominio de Las Ciencias, 6(2), 133–157.
Vega, A. (2001). Educación superior de calidad para el siglo XXI | Revista Educación. Revista Educación, 9–17. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/2925/2827
Published
- Abstract 56
- PDF (Español (España)) 96
- HTML (Español (España)) 3
- AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 12
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Wilson Rene Minchala Bacuilima, Cristina Alexandra Pulla Abad, Santiago Arturo Moscoso Bernal, Doris Priscila Castro López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.