Análisis del currículo ecuatoriano de educación inicial: ¿Oportunidades para la educación integral en sexualidad?

Authors

Keywords:

Currículo, Educación Integral en Sexualidad, Educación Inicial

Abstract

The approach to Comprehensive Sexuality Education in childhood can be complex, since it is considered to be a theme to be developed during puberty and adolescence. This, despite the fact that there are educational regulations, human and constitutional rights, as well as school documents that support comprehensive sexuality education in all stages of the human being. The purpose of this research is to share ideas and reflections on Comprehensive Sexuality Education in the context of early childhood education, taking the Initial Education Curriculum 2014 as a reference. The methodology is based on the documentary analysis of information, with a qualitative character-descriptive. The results obtained indicate that, despite the flexibility of the curriculum, its constitutional and legal statutes; in addition, there is no adequate characterization for the work of Comprehensive Education in Sexuality from Initial Education in Ecuador, so this could represent an insignificant advance in its development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen, L. (2008). “They Think You Shouldn”t be Having Sex Anyway’: Young People’s Suggestions for Improving Sexuality Education Content. Sexualities, 11 (5), 573–594.

Araujo, M., L´opez-Boo, F., y Puyana, J. (2013). Panorama sobre los servicios de desarrollo infantil en América Latina y el Caribe. Technical report, Banco Interamericano de Desarrollo.

Bay-Cheng, L. Y. (2003). The trouble of teen sex: The construction of adolescent sexuality through school-based sexuality education. Sex Education: Sexuality, Society and Learning, 3 (1), 61–74.

Castillo, J., Derluyn, I., & Vackle, M. (2019). ...hablando del derecho a la Educación Sexual Integral: la voz de los adolescentes en Ecuador. Pucara, 1 (29), 121–145. https://doi.org/10.18537/puc.29.01.06

González del Cerro, C. (2020). Transversalizar una perspectiva: voces, espacios y tiempos de la Educación Sexual Integral. Revista Del IICE, (47), 187-200. https://doi.org/10.34096/iice.n47.9646

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2010). Resultados del Censo 2010 de población y vivienda en el Ecuador. http://www.ecuadorencifras.gob.ec/censo-de-poblacion-y-vivienda/

López, F. (2005). La educación sexual de los hijos. Pirámide.

Mas, M., & Cruz, M. (2022). El abordaje del cuidado del cuerpo y la preservación de la intimidad en nivel inicial desde la perspectiva de la EIS. [Tesis de grado]. Universidad del Gran Rosario. https://rid.ugr.edu.ar/handle/20.500.14125/357

Ministerio de Educación Ministerio de Ecuador. (2014). Currículo de Educación Inicial. s.e. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/06/curriculo-educacion-inicial-lowres.pdf

Educación de Ecuador. (2012). Archivo Maestro Instituciones Educativos. http://educacion.gob.ec/amie/

Ministerio de Educación de Ecuador. (2021). Oportunidades curriculares de Educación Integral en Sexualidad. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Bachillerato-UNFPA.pdf

Ministerio de Educación. (2020). Pasa la voz: Educación Sexual Integral (EIS) en la etapa infantil https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/06/Junio-2020.pdf

Mirabal, M. (2019). Educación Sexual Integral Epistemología, pedagogía y política en los debates curriculares. Cuadernos del IICE Nº 3. Facultad de Filosofía y Letras, UBA. http://repositorio.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/11196/Cuaderno%20IICE%203.pdf?s%20equence=1&isAllowed=y

Munita, C., Pastenes, J., & Torres, C. (2022). Educación Sexual Integral en Chile: Una propuesta curricular desde la emocionalidad al autocuidado. [Tesis de pregrado]. Universidad del Bío-Bío. Red de Bibliotecas, Chile http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/3892/1/Munita%20Rivas%2c%20Catalina%20Beatriz.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2018). Orientaciones Técnicas Internacionales Sobre Educación En Sexualidad: Un Enfoque Basado En La Evidencia. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265335/PDF/265335spa.pdf.multi

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Educación integral en sexualidad. https://es.unesco.org/fieldoffice/quito/dsostenible/aceleracion#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20integral%20en%20sexualidad,sexuales%20y%20la%20salud%20reproductiva.

Plaza, M., Gonzalez., L., & Meinardi, E. (2013) Educación Sexual Integral y Currículo Oculto Escolar: un estudio sobre las creencias del profesorado. Revista da SBEnBio, 6 (10) 54-67 https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/15965

Reátegui, L. (2019). La educación sexual en la primera infancia. Universidad Nacional de Tumbes.

Villón, A. (2019). Análisis del currículo ecuatoriano de educación inicial 2014. Illari, (7), 28–33. e https://revistas.unae.edu.ec/index.php/illari/article/view/294

Published

2023-09-22
ESTADISTICAS
  • Abstract 30
  • PDF (Español (España)) 42
  • HTML (Español (España)) 3
  • AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 9

How to Cite

Garrido Sacán, J. E., Cale Lituma, . J. P., & Cabrera Vintimilla, J. M. (2023). Análisis del currículo ecuatoriano de educación inicial: ¿Oportunidades para la educación integral en sexualidad?. Killkana Social, 7(3), 157–168. Retrieved from https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_social/article/view/1404