A look at the use of social networks in cyberspace at the Army War Academy

Authors

  • César Raúl Méndez Carpio Universidad de Santander
  • Wellington Almache Constante Fuerzas Armadas del Ecuador

Keywords:

Redes sociales, ciberespacio, formación académica y profesional, adicción

Abstract

The present investigation carries out a study on the use of social networks in the professionals of the Ecuadorian Army War Academy, who are prepared in the different improvement courses. Social networks communicate to different users digitally and have a common purpose in different human groups. It is about making visible how these influence, either positively or negatively, academic and professional training, through the application of a validated test that allowed us to demonstrate whether this part of cyberspace has become an addiction problem that affects the objectives set in this environment of military development. The use of social networks has acquired greater relevance in the cyberspace of today's society and has expanded globally in all fields of action of the human being, this research, in addition to the types of networks, will analyze the devices, places and times connection preferences; In addition, it intends to demonstrate how the indiscriminate use of the same, can bring consequences to the individual, possible affections in their personal labor relations and also significantly to their education, the analysis of the current curricular mesh is proposed for a possible immersion of consistent content. to today's digital reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, S., Qamar, A., Habes, M., & Adwan, A. (2021). Gender Discrepancies Concerning Social Media Usage and its Influences on Students Academic Performance. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 26 (1), pp. 321–333.

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4556283

Amador, C. (2021). Influencia de la adicción a las redes sociales en la reprobación escolar de estudiantes de nivel licenciatura. CienciaUAT, 16 (1), pp.62-72. ISSN: 2007-7521. DOI: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i1.1510

Aparicio, O. (2019). El uso educativo de las TIC. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía,, 12 (1), 211-22.

Baranzoni, S. (2020). Adicción y metabolismo digital. Una mirada desde la filosofía de la tecnología. Revista Colombiana de Bioética, 15(2), 1-17. doi: https://doi.org/10.18270/rcb.v15i2.2684

Cabero, J., Martínez, S., Valencia, R., Leiva, J., Orellana, M., & Harvey, I. (2020). La adicción de los estudiantes a las redes sociales on-line: un estudio en el contexto latinoamericano. Revista Complutense de Educación, 31 (1), pp. 1-12. DOI: https://doi.org/10.5209/rced.61722

Cuetos, M., Grijalbo, L., Argueso, E., Escamilla, V,. &Ballesteros C. (2020). Potencialidades de las TIC y su papel fomentando la creatividad: percepciones del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 287-306.

Devoto, J., Raijenstein, G., Contartese, J., Ferro, J., Serrat, S., & Gutierrez, C. (2020). Incidencia del uso de nuevas tecnologías por jóvenes, en el cambio de hábitos de socialización, como factor de riesgo para la conducta adictiva. Anuario de Investigación USAL, 1(7), 163-164.

Escurra, M., & Salas, E. (2014). Construcción y Validación del Cuestionario de Adicción a Redes Sociales (ARS). Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 20(1),73-91. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=686/68631260007

Espinoza, E., Cruz, L., & Espinoza, E. (2018). Las redes sociales y rendimiento académico. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 1(3), pp. 38-44. Recuperado de: http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/50/156

Esteban, N. (2018). Tipos de investigación. Recuperado de: http://repositorio.usdg.edu.pe/handle/USDG/34

Flores Cueto, J. J., Morán Corzo, J. J., & Rodríguez Vila, J. J. (2009). Las redes sociales. Universidad de San Martín de Porres, 3, 1-15.

https://cdn.goconqr.com/uploads/media/pdf_media/15566608/5861ecda-54e6-41d1-9844-bcf2ca6a3662.pdf

García, E., & Heredia, N. (2018). Redes sociales como factor incidente en el área social, personal y académica de alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Tendencias pedagógicas, (32), pp. 133-146. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6531604

López, M. & Sánchez, C. (2019). La interacción y convivencia digital de los estudiantes en las redes sociales. Revista de Educación Inclusiva, 12 (2), pp. 114-130. Recuperado de: https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/532

Martín, D., & Medina, M. (2021). Redes sociales y la adicción al like de la generación z. Revista de Comunicación y Salud, Vol. 11, pp. 55–76. DOI: https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281

Martínez, L., Hinojo, F., & Aznar, I. (2018). Aplicación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en los Procesos de Enseñanza- Aprendizaje por parte de los Profesores de Química. Información tecnológica, 29 (2). DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000200041

Ollarves, M., Hernández, M., & Pirela, D. (2018). El cambio social que producen las redes en la educación venezolana. Quórum Académico, 15 (1), pp. 119–131. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/1990/199058990014/

Polo, S., Sánchez, M., Perafán Del Campo, E., Miranda, C. (2021). Estado y soberanía en el ciberespacio. Via Inveniendi Et Iudicandi, 16(1),1-46. ISSN: 1909-0528. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=560268690006

Salazar, J., Chaba, X., & Bazan, J. (2019). Beneficios del uso de herramientas tecnológicas en el aula para generar motivación en los estudiantes. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación,, 7(2), 86-93.

Varguillas, C. & Bravo, P. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales, (Vol), XXVI (1), pp. 219-232. DOI: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28063104019

Zapata, K., Lara, H., Coronel, C., & Castillo, R. (2021). Uso de tecnologías educativas en la didáctica con estudiantes de educación básica. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(5), pp. 342-359. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8016928

Published

2024-06-03
ESTADISTICAS
  • Abstract 11
  • PDF (Español (España)) 8
  • HTML (Español (España)) 0
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 3

How to Cite

Méndez Carpio, C. R., & Almache Constante, W. (2024). A look at the use of social networks in cyberspace at the Army War Academy. Killkana Social, 8(2), 37–50. Retrieved from https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_social/article/view/1258

Most read articles by the same author(s)