TICs and learning theories: Necessary resources for the new educational normality

Authors

  • Marianela Silva-Sánchez Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador
  • Maritza Gisella Paula-Chica Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador
  • María Caridad Mederos-Machado Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanatecnica.v4i3.760

Abstract

This essay establishes the relationship of the integrating elements in the acquisition of knowledge, establishing the characteristics of the learning theories that interact in the process and the necessary contributions in the formation of total and meaningful learning, taking as a necessary input the new technologies and their application. (prioritizing values ​​in the process), relating their conceptualization and their characteristics according to their application in the pedagogical context. The study focuses its analysis on the structural learning theories that have given way to modalities with similar and / or combined characteristics, allowing the application of teaching-learning strategies and techniques developed through new technologies, for which theories are considered. and streams of learning: conductism, cognitive, constructivist and connectivist. In the same way, the aspects of programs (software) and tools (hardware) that provide mental and psychomotor structures for learning are presented, taking into consideration the continuous production of them and the constant development that society demands in terms of new designs, innovation of others and monitoring of performance related to the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, L, W.and Krathwoh, D, R., et al (2001) A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Allyn & Bacon. Boston, MA (Pearson Educational Group).

Arancibia, B. y González, D. (2017) Software educativo utilizando la realidad mixta para la enseñanza del cuerpo humano. Pontificia Universidad Católica de Valparaiso. Facultad de Ingeniería. Escuela de Ingeniería Informática. Chile

Bartolomé, A. (2014). Los sistemas multimedia en la enseñanza. ResearchGatewww.researchgate.net › publication › 228679713_Sistem.

Casado, C. (2016) La robótica educativa: una nueva manera de aprender a pensar. Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE) Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) Xarxa Vives d'Universitats Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA) European Universities Association (EUA) Universidad Oberta de Catalunya. España

Castro, S.; Guzmán, B. y Casado, D. (2007) Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus, vol. 13, núm. 23, 2007, pp. 213-234 Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela

Contreras, P. (2012). Juegos instruccionales. Enseñanza asistida por el computador. Universidad del Zulia. Maracaibo. Venezuela.

Cortinas, L., Luévanos, A. y Morales, R. (2013) Sistema Experto en el Proceso Enseñanza – Aprendizaje. Programación Matemática y Software (2013) Vol. 5. No 1. ISSN: 2007-3283.

Durango, J. y Pascuas, Y. (2015). Los Sistemas Tutores Inteligentes y su aplicabilidad en la educación. Revista Horizontes Pedagógicos Volumen 17. Nº 2. 2015 / págs. 104-116 / ISSN: 0123-8264 Elementos de discusión. Ponencia en el Encuentro de Computación Educativa. Santiago de Chile, 2-4 mayo. Recuperado: enero 2020

Gutiérrez, L. (2012). Conectivismo como teoría de aprendizaje: conceptos, ideas, y posibles limitaciones. Revista electrónica Educación y Tecnología No 1. p.p. 111-122

Huitt, W.Bloom et. al.’s (2011). Taxonomy of the cognitive domain. Educational Psychology Interactive. Valdosta, Galveston. Valdosta State University. Retrieved (09/2020) from http:/www.edpsycinteractive.org/topics/cogsys/Bloom.html[pdf]

López Batista, L. y Fernández Maffu, N. (2007) Web y tutoriales como herramientas en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Información Científica, vol. 54, núm. 2, abril-junio, 2007 Universidad de Ciencias Médicas de Guantánamo. Guantánamo, Cuba

Lovos, E. (2019) Material Educativo Aumentado. Análisis de la Experiencia de Usuario. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. e-ISSN 1135-9250 Núm. 70 / Octubre-Diciembre 2019

Ministerio de Educación del Ecuador (2013) Guía de trabajo adaptaciones curriculares para la educación especial e inclusiva. OEI – Ministerio de Educación. Ecuador.

Negrón, G. (2017). Ambientes de Realidad Virtual: Tecnología emergente de la Era Digital. El Nuevo Dia. 8.

Pellon R. (2013). Watson y Skinner y algunas disputas dentro del Conductismo. Revista Colombiana de Psicología, Vol 22, No.2 (2013), 389-399

Saettler, P. (1990)The evolution of american educational technology (2a. ed.). Greenwich, Connecticut, EE.UU. Information Age Publishing, Inc.

Salinas, J. (1.996): Multimedia en los procesos de enseñanza - aprendizaje:

Siemens, G. y Downes, S. (2005) Connectivism: A learning theory for the digital age. International journal of instructional technology and distance learning, 2(1), 3-10.

UNESCO (2020) El Corona Virus Covid 19 y la Educación Superior: Impacto y Recomendaciones.

Published

2020-12-02
ESTADISTICAS
  • Abstract 367
  • PDF (Español (España)) 464

How to Cite

1.
Silva-Sánchez M, Paula-Chica MG, Mederos-Machado MC. TICs and learning theories: Necessary resources for the new educational normality. tecnica [Internet]. 2020 Dec. 2 [cited 2024 Jul. 3];4(3):1-8. Available from: https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killkana_tecnico/article/view/760

Issue

Section

Artículos original de investigación

Most read articles by the same author(s)