“Lunas” as an economic, ecological and social solution

Authors

  • Jose Alvarado-Bermeo Universidad Católica de Cuenca
  • Francisco Xavier Carrión-Parra Universidad Católica de Cuenca
  • María Gabriela Loja-Saetama Universidad Católica de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v5i1.673

Abstract

This article aims to demonstrate the importance of green and social enterprises in society. The study was based on a national company called "Lunas" that produces cloth towels for women, this company has a positive impact on social aspects, and in turn helps reduce pollution levels.  The research was carried out by studying the levels of pollution generated by the use of disposable sanitary towels, and also addressed the existing taboo on menstruation. An interview was conducted with the co-founder and CEO of "Lunas" to obtain more detailed information on the subject. Lunas" was identified as a green company that generates sustainable local development based on its management model that takes permaculture as a reference. Finally, the importance of "Lunas" within the current panorama was discussed, the schemes that it breaks, the achievements that it reaches in a society that constantly represses women, being "Lunas" an economic, ecological and social solution for all women in a system that forgets the importance of maintaining respect for nature, in addition "Lunas" represents a tool of social construction that empowers all women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

VACACELA ALMACHE, F. X. (2011). PLAN DE MARKETING PARA MEJORAR LA COMERCIALIZACIÓN DEL PRODUCTO STAYFREE. Quito: Pontificia Universidad Catolida del Ecuador.

Booisseau, & D. C. (30 de 10 de 2009). GINECOSOFIA. Obtenido de Gnatural: https://ginecologianatural.wordpress.com/2009/10/30/

Bothra, T. (2018). Toallas sanitarias para frenar la contaminación . San Francisco : ONU.

Cárdenas, K. (20 de 10 de 2019). Multiplica Ediciones. Obtenido de https://www.revistagestion.ec/economia-y-finanzas-analisis/impuesto-rosa-la-tasa-invisible-que-pagan-las-mujeres

FDA. (04 de 10 de 2020). FDA Información sobre los tampones y cómo usarlos con seguridad. Obtenido de https://www.fda.gov/consumers/articulos-en-espanol/informacion-sobre-los-tampones-y-como-usarlos-con-seguridad#:~:text=Los%20tampones%20son%20un%20m%C3%A9todo,con%20o%20sin%20un%20aplicador.&text=No%20se%20debe%20usar%20un%20tamp%C3%B3n%20m%C3%A1s%20de%20

Innovativa S.R.L. (15 de 05 de 2013). Deluxebox.pe. Obtenido de www.deluxebox.pe

Jones, E. P. (12 de enero de 2019). Un estudio sobre la conciencia pública del impacto ambiental de los productos menstruales y la elección de productos. MDPI, pág. 13.

López-Mato, A, Illa, G, Boullosa, O, . . . Vieitez, A. (2000). Trastorno Disforico Premenstrual. Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 38.

Macías Grijalva, A., & Coello Hernández, J. A. (2020). Plan de negocio para comercializar productos Healthy Girl, dirigido al canal detallista de la parroquia Tarqui en la Ciudad de Guayaquil. Guayaquil: Universidad Católica de Santiago de Guayaquil.

Magasin. (11 de 05 de 2020). El Español. Obtenido de https://www.elespanol.com/mujer/salud-bienestar/20200511/beneficios-usar-copa-menstrual/489201371_0.html#:~:text=El%20funcionamiento%20de%20la%20copa,menstruaci%C3%B3n%2C%20que%20se%20puede%20producir.

Manzi, C. (06 de Abril de 2020). Toallitas femeninas y tampones: los enemigos del medio ambiente. El Brote Urbano, pág. 3.

Opcions. (06 de 06 de 2018). Opcions Impulsem el consum conscient. Obtenido de https://opcions.org/es/consumo/esponjas-marinas-menstruales/#:~:text=Las%20esponjas%20marinas%20menstruales%20son,uso%20y%20la%20copa%20menstrual.

Padilla, S., & Pilataxi, C. (2018). Modulo de informacion ambiental en hogares ESPND. Quito: INEC.

Planned. (02 de 06 de 2020). Planned Parenthood. Obtenido de https://www.plannedparenthood.org/es/temas-de-salud/salud-y-bienestar/menstruacion/como-se-usan-los-tampones-las-toallas-sanitarias-y-las-copas-men

Pocock, G. , & Richard, C. (2005). Fisiología Humana. La base de la medicina (2da. Edición). España: Masson.

Stuardo, S. (15 de Diciembre de 2018). La verdad tras toallas higiénicas y tampones que te hará cuestionar si quieres volver a usarlos. Biobiochile, pág. 4.

Vera , C. (2020). Boletin Tecnico Indice de Precios al Consumidor. Quito: INEC.

Published

2021-04-02
ESTADISTICAS
  • Abstract 1043
  • PDF (Español (España)) 222
  • HTML (Español (España)) 6
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 31

How to Cite

Alvarado-Bermeo, J., Carrión-Parra, F. X. ., & Loja-Saetama, M. G. . (2021). “Lunas” as an economic, ecological and social solution. Killkana Social, 5(1), 33–44. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v5i1.673

Issue

Section

Bibliographic revision articles