Trends of initial teacher training in Ecuador with emphasis in preprofesional pedagogical practice

Authors

  • Robertson Calle García Technical University of Manabi
  • Milagro Rodríguez Andino Catholic University of Cuenca, Macas Headquarters
  • Jorge Calle García Lay University Eloy Alfaro, Manabí

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v1i3.64

Abstract

In the context of the pre-professional pedagogical practice, the student enters the different spaces of the profession, knows its essence and can transform it from an analytical and critical approach, in order to be able to conceive new projections in correspondence to the demands and social demands. The paper describes the results of an investigation aimed at improving the pre-professional practices of teachers of basic general education in initial formation. A historical study of the training of teachers in Ecuador was carried out and trends were identified in the development of pre-professional practices. Investigative methods were used, such as bibliographical and documentary revision, logical historical analysis and synthetic analytical. As results, the shortcomings of this process are presented and a proposal is formulated that will favor the development of pre-professional practices based on collective reflection in initial formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robertson Calle García, Technical University of Manabi

Robertson Calle García: es Ph.D en Ciencias Pedagógicas, docente de la Facultad de Educación de la Universidad Técnica de Manabí. Ha publicado artículos científicos en Revistas Indexadas y participado en varios eventos y congresos internacionales.

Milagro Rodríguez Andino, Catholic University of Cuenca, Macas Headquarters

Milagros Rodríguez Andino: es  Ph.D  en Ciencias  de la Educación, desarrolla investigaciones en el uso de las tecnologías para la educación, en la formación de docentes y en la gestión de información y conocimiento con el uso de  las  TICs.  Es  docente  de  la  Carrera  de  Educación  y Coordinadora  del  Departamento  de  Investigación  en  la Sede Macas de la Universidad Católica de Cuenca.

Jorge Calle García, Lay University Eloy Alfaro, Manabí

Jorge Calle García: es Ph.D en Ciencias Pedagógicas, docente de la Universidad Eloy Alfaro de Manabí. Ha publicado artículos científicos en Revistas Indexadas y participado en varios eventos y congresos internacionales.

Published

2017-12-20
ESTADISTICAS
  • Abstract 190
  • PDF (Español (España)) 250
  • EPUB (Español (España)) 50
  • AUDIO ESPAÑOL (Español (España)) 41

How to Cite

Calle García, R., Rodríguez Andino, M., & Calle García, J. (2017). Trends of initial teacher training in Ecuador with emphasis in preprofesional pedagogical practice. Killkana Social, 1(3), 61–74. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v1i3.64

Issue

Section

Bibliographic revision articles