Hand-knitted animals and environmental education in Kichwa communities of Tena

Authors

  • Caroline Nicole Oriana Bacquet-Pérez Universidad Regional Amazónica Ikiam
  • Jorge Alejandro Batres-Quevedo Universidad Regional Amazónica Ikiam

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i2.466

Abstract

This article addresses a communitarian linkage experience which is centered on the hand-knitting of Amazon animals, by Kichwa women, as an environmental education tool. This is part of an open continuous process, which is in continuous development. During the implementation of this process, it has been observed that hand-knitting, besides contributing to environmental education, it strengthens the ethnic-cultural identity of the participating Kichwa women. It also improves their life quality, increases their income, creates communication links, and knowledge exchange; This activity also contributes to the conservation of the biological and cultural diversity of Tena, in the province of Napo. As a pedagogical and linking strategy, it seeks to share experiences with the community, so that knowledge and action proposals may emerge from it so that to transform the living conditions of women and their communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Breiting, S. (1997). Hacia un nuevo concepto de Educación Ambiental. Carpeta Informativa del CENEAM. Ministerio de Ambiente, España.

Cano, A. (2012). La metodología de taller en los procesos de educación popular. Revista Lationamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2(2), 22 a 52. Recuperado de http://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/

Caride, J. y Meira, P. (2001). Educación Ambiental y desarrollo humano. Ariel, España.

Escobar, A. P. (febrero de 2007). El Tejer como protesta. Encuentro Internacional Medellin 2007: Prácticas Artísticas Contemporáneas.Recuperado de http://mde.org.co/mde07/

Freire, P. (1969). La educación como práctica de libertad. Tierra Nueva, Uruguay.

Freire, P. (1972). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores, Uruguay.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Paz e Terra SA, Brasil.

García, E. (2002). Los problemas de la educación ambiental: ¿Es posible una educación ambiental integradora?. Investigación en la Escuela. (46), 5-25. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=246054

González, E. y Arias M. (2009). La educación ambiental institucionalizada: actos fallidos y horizontes de posibilidad. Perfiles Educativos. 124 (31), 58-68. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982009000200005

Gudynas, E. (2011). Debates sobre el desarrollo y sus alternativas en América Latina: Una breve guía heterodoxa. En M. Lang y D. Mokrani (Ed). Mas allá del desarrollo (pág. 21 - 54). Abya Yala, Ecuador.

Gutiérrez, J. (1995). La Educación Ambiental. Fundamentos teóricos, propuestas de transversalidad y orientaciones extracurriculares. La Muralla, España.

Hernández, B. y de la Rosa, P. (2013). Un tejido de muchos puntos. Compilación sobre educación popular ambiental. Caminos, Cuba.

ONU. (1972). Conferencia de Naciones Unidas sobre el Medio Humano. Estocolmo, Suecia: Organización de las Naciones Unidas.

Pérez, A. P. (2017). Tejido como relato social. Universidad de Palermo, Facultad de Diseño y Comunicación, Argentina.

Rodríguez, J., Rodríguez B., y Aribau, A. (2017). Motivos, efectos y beneficios terapéuticos de la actividad de hacer punto: Una revisión de la literatura. TOG A Coruña, 14(25) 217 a 231. Recuperado de http://www.revistatog.com/num25/pdfs/revision4.pdf

Santos J. (2013). ¿Qué entendemos por educación ambiental? En Hernández y Pablos, R. (Ed). Un tejido de muchos puntos. Compilación sobre educación popular ambiental (pág. 11-17). Caminos, Cuba.

Sessano, P. (2014). Praxis educativa, espacio político y alfabetización ambiental: el desafío de los educadores ambientales frente al imperativo, en clave colonialidad/decolonialidad. En Aldana, M., Canciani, P., Sessano, S. y Padawer, A. (Ed). La educación ambiental en la Argentina: actores, conflictos y políticas públicas (pág. 89-111). La Bicileta Ediciones, Argenntina.

UNESCO. (1987). Congreso Internacional de Educación Ambiental y Formación sobre el Medio Ambiente. Moscú, Rusia. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura

UNESCO. (2017). Educación para los objetivos de desarrollo sostenible. Paris, Francia. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Yaguache, R., Andi, L., Andi, V., y Tanguila, J. (2016). Diagtnóstico socioeconómico y ambiental en las comunidadses del áea de amortiguamiento de la Reserva Biológica Colonso Chalupas. UNESCO, Universidad Regional Amazónica Ikiam, Cooperación Española. Ecuador.

Published

2019-08-02
ESTADISTICAS
  • Abstract 135
  • pdf (Español (España)) 145

How to Cite

Bacquet-Pérez, C. N. O., & Batres-Quevedo, J. A. (2019). Hand-knitted animals and environmental education in Kichwa communities of Tena. Killkana Social, 3(2), 21–28. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i2.466

Issue

Section

Original articles