Implementing process of a Life Skills Program for Working Adolescents
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i2.461Abstract
This study presents the first stage of a relationship project aimed to implement a life skills program (WHO) during the 2018-2019 academic year. This is a quantitative inferential study with a cross-sectional approach and a planned sample selection. Eighty-two adolescent workers from the city of Quito participated in this research. The goal is to identify the group’s social competencies and the differences between male and female adolescents. This is a life skills’ training methodology which is very effective as a tool that facilitates satisfactory adaptability in their functioning environment. This life skills-based methodology provides important theoretical support in the design and implementation of intervention programs with adolescents and facilitates the assimilation of cognitive and social skills giving youngsters helpful resources so they could face the challenges that life has to offer. For measuring social competences, the "Social Cognitive Attitudes and Strategies" (AECS) test is used through the application of a comparative analysis of means, of the 19 subscales contained in the experiment. The results of the first evaluation, in which statistically significant differences were found between men and women, are shown in 5 scales: 1. aggressiveness, 2. dominance, 3. divergence/convergence, 4. ability/inability to anticipate and understand the likely social behaviors consequences and 5. Ability/inability for choosing the appropriate means to achieve the pursued goals in social behavior and in democratic/authoritarian perception exercise of parental discipline.
Downloads
References
Benlloch, I. M., Sanchez, L. G., & Valencia, U. De. (2008). Identidad de género y afectividad en la adolescencia : asimetrías relacionales y violencia simbólica *. Anuario de Psicología, 39, 109–118.
Bravo, A. (2005). La iniciativa de habilidades para la vida en el ámbito escolar. Revista del Instituto de investigaciones Educativas, 9(16), 25-34.
Camacho, C., & Camacho, M. (2005). Habilidades sociales en adolescencia: un programa de intervención. Revista Profesional Española de Terapia Cognitivo-Conductual, 3(España), 1–27.
Cardozo, G., Dubini, P., Fantino, I., & Ardiles, R. (2011). Habilidades para la vida en adolescentes: diferencias de género, correlaciones entre habilidades y variables predictoras de la empatía. Psicología Desde El Caribe, (28), 107–132. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21320758006.
Chirinos-c, L. (2009). Eficacia del Programa de Habilidades para la Vida en Adolescentes Escolares de Huancavelica, Perú, 11(2), 169–181.
García M. Cabanillas G. Moran V. Olaz F. (2014). Diferencias de género en habilidadessociales en estudiantes universitarios de Argentina. Anuario Electrónico de Estudios En Comunicación Social, 7, 114–135.
Lacunza, A. B., & de González, N. C. (2011). Las habilidades sociales en niños y adolescentes. Su importancia en la prevención de trastornos psicopatológicos. Fundamentos En Humanidades, 12(23), 159–182.
López de, D. R., Iriarte Redín, C., & González Torres, C. (2004). Aproximación y revisión del concepto “competencia social.” Revista Española de Pedagogía, 62(227), 143– 156.
Martínez V. (2007). La buena educación. Reflexiones y propuestas de psicopedagogía humanista, Barcelona, España, Anthropos Editorial.
Moraleda, M.; González, A. & García, J. (1998). AECS, Actitudes y Estrategias Cognitivas Sociales. Madrid, España: TEA Ediciones S.A.
Pastor Ruiz, Y., García Merita, M. L., & Balaguer Solá, I. (2003). El autoconcepto y la autoestima en la adolescencia media: análisis diferencial por curso y género. Revista de Psicología Social, 18(2), 141–162. Disponible en https://doi.org/10.1174/021347403321645258
Rey, C. (2008). Habilidades pro sociales, rasgos de personalidad de género y aceptación de la violencia hacia la mujer, en adolescentes que han presenciado violencia entre sus padres. Acta Colombiana de Psicología, 11(1), 107–118. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/acp/v11n1/v11n1a11.pdf%5Cnhttp://redalyc.uaemex.mx/ redalyc/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=79811111
Velandia-Morales, A., & Rodríguez-Bailón, R. (2011). Estereotipos femeninos y preferencia de consumo. Universitas Psychologica, 10(1), 47–60.
World Health Organization. (1993). Life skills education in schools.
World Health Organization. (1994). Life skills education for children and adolescents in schools. Pt. 3, Training workshops for the development and implementation of life skills programmes.
Downloads
Published
- Abstract 217
- pdf (Español (España)) 179
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.