Multiple Intelligences in teaching work and its relationship with Piaget's Theory of Cognitive Development
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i2.299Abstract
A theoretical review of Gardner's (1997) multiple intelligence and the relationship with Piaget's (1968) Theory of Genetic Development was conducted to establish a proposal that associates intelligences with Piaget's characteristics and these could be consistent with the Early Childhood and Basic Education. Therefore, a proposal is made that relates these three factors: Ecuadorian Educational System, Multiple Intelligences and of Cognitive Development Stages. This document relates Intelligence that teachers requiere in educational level that they work, intelligences were classified according to Cognitive Development of Piaget`s theory and relationship to ages in children of Early Childhood and Basic Education, whith Gardner's Multiple Intelligences. The proposal goes to the teachers who are working with childrens of Early Childhood and Basic Education. The analysis, associates the intelligences that support teachers acoording to the cognitive characteristics of children.
Downloads
References
Ardila, R (2010). Inteligencia. ¿Qué sabemos y qué nos falta por investigar? Rev. Acad. Colomb. Cienc. 35 (134): 97-103, 2010.
Cárdenas, A. (2011). Revista Colombiana de Educación, N.º 60. Primer semestre 2011. Bogotá, Colombia, págs. 71-91.
Gardner, H (1983). Frames of mind: The Theory of Multiples Intelligences. N.Y: Basic Books.
Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples, Fondo de Cultura Económica, Sexta reimpresión, pp. 297, Santafé de Bogotá, D.C., Colombia.
Lavirée, S. (2010). Las inteligencias múltiples de Gardner. ¿Descubrimiento del siglo o simple rectitud política? Revista Mexicana de Investigación en Psicología. (MIP), Vol. 2(2), pp. 115-126. Recuperado de: www.revistamexicanadeinvestigacionenpsicologia.com.
Ministerio de Educación (2016) Oferta educativa. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/#
Munari, A. (1994). Jean Piaget (1896.6). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada (París, UNESCO: Oficina Internacional de Educación), vol. XXIV, nos 1-2, 1994, págs. 315-332
Pérez, E., & Medrano, L. (2013). Teorías Contemporáneas de la Inteligencia. Una Revisión Crítica de la Literatura. Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 5 (2), 105-118.
PIAGET, J. (1968): Los estadios del desarrollo intelectual del niño y del adolescente. Editorial Revolucionaria. La Habana.
Regader B. (2018). Psicología y Mente. En. «¿Qué es la inteligencia? Del CI a las inteligencias múltiples», de la colección Neurociencia & Psicología de El País y con la editorial EMSE EDAPP. Revisado en: https://psicologiaymente.net/inteligencia/teoria-inteligencias-multiples-gardner
Rosas, R. y Sebastián, C. (2008). Piaget, Vigotski y Maturana. Constructivismo a tres voces. Recuperado de: https://www.uv.mx/rmipe/files/2016/08/Piaget-Vigotski-y-Maturana-Constructivismo-a-tres-voces.pdf
Saldarriaga, P., Bravo, G. y Loor, M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea, Revista científica Dominio de las Ciencias, Vol.2, pp.127-137
Stern, W. (1912). "The Psychological Methods of Intelligence Testing" (G. Whipple, Trans.). Baltimore: Warwick and York.
Triglia A. (2018). Psicología y Mente. En «¿Qué es la inteligencia? Del CI a las inteligencias múltiples», de la colección Neurociencia & Psicología de El País y con la editorial EMSE EDAPP. Revisado en: https://psicologiaymente.net/inteligencia/inteligencia-naturalista
Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22.a ed.). Consultado en http://www.rae.es/rae.html
Published
- Abstract 3139
- PDF (Español (España)) 1124
- EPUB (Español (España)) 83
- Audio Español (Español (España)) 39
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.