Multiple Intelligences in teaching work and its relationship with Piaget's Theory of Cognitive Development

Authors

  • Zaira Ramírez Apud López Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • Tammara Ramírez Apud López Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i2.299

Abstract

A theoretical review of Gardner's (1997) multiple intelligence and the relationship with Piaget's (1968) Theory of Genetic Development was conducted to establish a proposal that associates intelligences with Piaget's characteristics and these could be consistent with the Early Childhood and Basic Education. Therefore, a proposal is made that relates these three factors: Ecuadorian Educational System, Multiple Intelligences and of Cognitive Development Stages. This document relates Intelligence that teachers requiere in educational level that they work, intelligences were classified according to Cognitive Development of Piaget`s theory and relationship to ages in children of Early Childhood and Basic Education, whith Gardner's Multiple Intelligences. The proposal goes to the teachers who are working with childrens of Early Childhood and Basic Education. The analysis, associates the intelligences that support teachers acoording to the cognitive characteristics of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zaira Ramírez Apud López, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Profesor Investigador. Facultad de Cs Biológicas. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Colaborador de la Universidad Nacional de Educación.

Tammara Ramírez Apud López, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Profesor Investigador. Facultad de Derecho y Cs Sociales. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Colaborador de la Universidad Nacional de Educación.

References

Ardila, R (2010). Inteligencia. ¿Qué sabemos y qué nos falta por investigar? Rev. Acad. Colomb. Cienc. 35 (134): 97-103, 2010.

Cárdenas, A. (2011). Revista Colombiana de Educación, N.º 60. Primer semestre 2011. Bogotá, Colombia, págs. 71-91.

Gardner, H (1983). Frames of mind: The Theory of Multiples Intelligences. N.Y: Basic Books.

Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples, Fondo de Cultura Económica, Sexta reimpresión, pp. 297, Santafé de Bogotá, D.C., Colombia.

Lavirée, S. (2010). Las inteligencias múltiples de Gardner. ¿Descubrimiento del siglo o simple rectitud política? Revista Mexicana de Investigación en Psicología. (MIP), Vol. 2(2), pp. 115-126. Recuperado de: www.revistamexicanadeinvestigacionenpsicologia.com.

Ministerio de Educación (2016) Oferta educativa. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/#

Munari, A. (1994). Jean Piaget (1896.6). Perspectivas: revista trimestral de educación comparada (París, UNESCO: Oficina Internacional de Educación), vol. XXIV, nos 1-2, 1994, págs. 315-332

Pérez, E., & Medrano, L. (2013). Teorías Contemporáneas de la Inteligencia. Una Revisión Crítica de la Literatura. Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 5 (2), 105-118.

PIAGET, J. (1968): Los estadios del desarrollo intelectual del niño y del adolescente. Editorial Revolucionaria. La Habana.

Regader B. (2018). Psicología y Mente. En. «¿Qué es la inteligencia? Del CI a las inteligencias múltiples», de la colección Neurociencia & Psicología de El País y con la editorial EMSE EDAPP. Revisado en: https://psicologiaymente.net/inteligencia/teoria-inteligencias-multiples-gardner

Rosas, R. y Sebastián, C. (2008). Piaget, Vigotski y Maturana. Constructivismo a tres voces. Recuperado de: https://www.uv.mx/rmipe/files/2016/08/Piaget-Vigotski-y-Maturana-Constructivismo-a-tres-voces.pdf

Saldarriaga, P., Bravo, G. y Loor, M. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea, Revista científica Dominio de las Ciencias, Vol.2, pp.127-137

Stern, W. (1912). "The Psychological Methods of Intelligence Testing" (G. Whipple, Trans.). Baltimore: Warwick and York.

Triglia A. (2018). Psicología y Mente. En «¿Qué es la inteligencia? Del CI a las inteligencias múltiples», de la colección Neurociencia & Psicología de El País y con la editorial EMSE EDAPP. Revisado en: https://psicologiaymente.net/inteligencia/inteligencia-naturalista

Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española (22.a ed.). Consultado en http://www.rae.es/rae.html

Published

2018-07-03
ESTADISTICAS
  • Abstract 3139
  • PDF (Español (España)) 1124
  • EPUB (Español (España)) 83
  • Audio Español (Español (España)) 39

How to Cite

Ramírez Apud López, Z., & Ramírez Apud López, T. (2018). Multiple Intelligences in teaching work and its relationship with Piaget’s Theory of Cognitive Development. Killkana Social, 2(2), 47–52. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i2.299

Issue

Section

Bibliographic revision articles