her Being as a pillar of education according to the vision of the nursing student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v9i1.1521

Keywords:

cualitativa, educación, enfermería, Ecuador, Ser, universidad

Abstract

Introduction: Being is defined as the interior that is mobilized in the human being and that is developed through formative processes, within the four pillars of education. Objective: The objective of the research was to understand the importance of the self in the teaching-learning process in Nursing students of the Universidad Técnica Particular de Loja. Method and Materials: A qualitative research was carried out using the hermeneutic circle as an interpretation technique, as research subjects 16 informants who underwent a semi-structured interview, of which 12 female students and 4 male students were conducted. Results: As a result of the coding and categorization process, guaranteeing the criteria of scientific rigor: credibility, applicability and confidentiality, five categories emerged: student perception of the virtual modality, the student as a Being, educational model and influence on student training, methodological competencies of the teacher, the family and the first school. Conclusions: The work highlights the importance of the integral development of nursing students, focused on all their personal and professional dimensions. An education that enhances their qualities and aptitudes is recommended, highlighting their critical, innovative and decisive capacity in the face of the ethical dilemmas of today's society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cabrera Gordillo , Universidad Técnica Particular de Loja

Nurse

Mariangel Calva , Universidad Técnica Particular de Loja

Nurse

Enma Flores, Universidad Técnica Particular de Loja

Alexander Casallas, Universidad El Bosque

References

Alija, T. D. D. (2020). Transformación de un modelo educativo a través de la formación y las comunidades docentes de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado. Continuación de La Antigua Revista de Escuelas Normales, 34(2), 61–78. https://doi.org/10.47553/RIFOP.V34I2.77131

Alina Juárez-Rodríguez, P., De, M., García-Campos, L., Alina, P., & Rodríguez, J. (2009). La importancia del cuidado de enfermería. Revista de Enfermería Del Instituto Mexicano Del Seguro Social, 17(2), 113–115. www.medigraphic.org.mx

Azmi, F. M., Khan, H. N., & Azmi, A. M. (2022). The impact of virtual learning on students’ educational behavior and pervasiveness of depression among university students due to the COVID-19 pandemic. Globalization and Health, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/S12992-022-00863-Z/TABLES/6

Carlos, J., García, P., & Marinello, J. (1992). LOS NIVELES DE LA PERSONALIDAD Y DE LA ORGANIZACIÓN SOCIAL DE LA SOCIEDAD. Revista Cubana de Psicología , 9(1).

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Santillan.

Díaz-Rodriguez, M., Alcántara Rubio, L., Aguilar Garcia, D., Puertas Cristobal, E., & Cano Valera, M. (2020). Orientaciones formativas para un cuidado humanizado en enfermería: una revisión integrativa de la literatura. Enfermería Global, 19(58). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412020000200020

García-Umaña, A., Ulloa, M. C., & Cordoba, E. F. (2020). La era digital y la deshumanización a efectos de las TIC . REIDOCREA, 9, 11–20. https://doi.org/10.01.2020

Herrera vega, T. (2019). ¿En qué consiste realmente el desarrollo integral del alumno de educación superior? Revista Coerpes Guanajuato. http://www.revistacoepesgto.mx/revistacoepes/ien-que-consiste-realmente-el-desarrollo-integral-del-alumno-de-educacion-superior

León, J. S., Asesor, R., Santos, G., & Lima, F. (2017). El significado del ser y el quehacer de su profesión para la enfermera de un hospital castrense. Repositorio de Tesis - UNMSM. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/6874

Mercedes, C., Loja, L., Miguel, L., & Suco, Q. (2021). El rol docente y las innovaciones pedagógicas como elementos para la transformación educativa. Revista Scientific, 6(20), 296–310. https://doi.org/10.29394/SCIENTIFIC.ISSN.2542-2987.2021.6.20.16.296-310

Moreno, C. E. (2021). Formación continua en los profesionales: importancia de desarrollar las competencias investigativas en los docentes para el fortalecimiento de la educación universitaria. Revista ESPACIOS, 42(05), 109–126. https://doi.org/10.48082/ESPACIOS-A21V42N05P08

Moreno Garay, F. O., Ochoa Tataje, F. A., Mutter Cuellar, K. J., & Vargas de Olgado, E. C. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales, 26(2). https://doi.org/10.31876/RCS.V26I2.32442

Mosquera, J. A. P., & Scarpeta, N. L. P. (2023). Impacto de la Pandemia en la Calidad del Sistema Educativo Colombiano. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 5816–5840. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V7I5.8178

O’Brien, B. C., Harris, I. B., Beckman, T. J., Reed, D. A., & Cook, D. A. (2014). Standards for reporting qualitative research: A synthesis of recommendations. Academic Medicine, 89(9), 1245–1251. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000388

Poquioma Woo, M. A., Saldaña Poquioma, K. D. J. D. C., Barrenechea Moreno, H. G., & Prado Lozano, P. (2021). Gestión de la calidad en la educación superior: una revisión sistemática. Igobernanza, 4(16), 334–356. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9347168&info=resumen&idioma=ENG

Rodrigues, Z. B. (2021). Educación: Un estudio basado en el informe de la UNESCO sobre los cuatro pilares del conocimiento. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo Do Conhecimento, 53–60. https://doi.org/10.32749/NUCLEODOCONHECIMENTO.COM.BR/EDUCACION-ES/CUATRO-PILARES

Sesento García, L. (2021). La formación humanista en educación superior. Programas de tutorías en las universidades. Revista Innovaciones Educativas, 23(34), 70–80. https://doi.org/10.22458/IE.V23I34.3569

Stoian, C. E., Fărcașiu, M. A., Dragomir, G. M., & Gherheș, V. (2022). Transition from Online to Face-to-Face Education after COVID-19: The Benefits of Online Education from Students’ Perspective. Sustainability 2022, Vol. 14, Page 12812, 14(19), 12812. https://doi.org/10.3390/SU141912812

Tapia Tapia, G. N., Rodríguez Albuja, M. J., Roy Lanas, I.-S., Basurto Guerrero, M. O., Vaca Rodríguez, G. A., Tello Molina, A. D., Pilatasig Arequipa, G. C., & Armas Vega, A. del C. (2023). Vista de Educación virtual y su influencia en la calidad de vida de estudiantes de pregrado de la FOUCE. Killkana. https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killcana_salud/article/view/1325/1491

Tejada Fernández, J. (2020). El prácticum en educación superior. Algunos hitos, problemáticas y retos de las tres últimas décadas. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 105–121. https://doi.org/10.4995/REDU.2020.13036

UNESCO & FUNDACIÓN SM. (2022). Un nuevo contrato social para la educación. Re-imaginar juntos nuestros futuros. Informe de la comisión internacional sobre los futuros de la educación [Revista en Línea]. EDUCATEKA. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560

UNICEF. (2021, March 1). Las escuelas de más de 168 millones de niños del mundo llevan casi un año entero cerradas por completo debido a la COVID-19. Internet. https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/escuelas-168-millones-ninos-llevan-casi-ano-entero-cerradas-debido-covid19

Xia, Y., Hu, Y., Wu, C., Yang, L., & Lei, M. (2022). Challenges of online learning amid the COVID-19: College students’ perspective. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/FPSYG.2022.1037311

Published

2025-01-30
ESTADISTICAS
  • Abstract 0
  • PDF (Español (España)) 0
  • HTML (Español (España)) 0
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 0

How to Cite

Ramírez Merchán, E. J., Cabrera Gordillo , A. E. ., Calva Colaizaca, M. ., Flores Pérez, E. J., & Casallas Vega, A. . (2025). her Being as a pillar of education according to the vision of the nursing student. Killkana Social, 9(1), 95–108. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v9i1.1521