her Being as a pillar of education according to the vision of the nursing student
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v9i1.1521Keywords:
cualitativa, educación, enfermería, Ecuador, Ser, universidadAbstract
Introduction: Being is defined as the interior that is mobilized in the human being and that is developed through formative processes, within the four pillars of education. Objective: The objective of the research was to understand the importance of the self in the teaching-learning process in Nursing students of the Universidad Técnica Particular de Loja. Method and Materials: A qualitative research was carried out using the hermeneutic circle as an interpretation technique, as research subjects 16 informants who underwent a semi-structured interview, of which 12 female students and 4 male students were conducted. Results: As a result of the coding and categorization process, guaranteeing the criteria of scientific rigor: credibility, applicability and confidentiality, five categories emerged: student perception of the virtual modality, the student as a Being, educational model and influence on student training, methodological competencies of the teacher, the family and the first school. Conclusions: The work highlights the importance of the integral development of nursing students, focused on all their personal and professional dimensions. An education that enhances their qualities and aptitudes is recommended, highlighting their critical, innovative and decisive capacity in the face of the ethical dilemmas of today's society.
Downloads
References
Alija, T. D. D. (2020). Transformación de un modelo educativo a través de la formación y las comunidades docentes de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado. Continuación de La Antigua Revista de Escuelas Normales, 34(2), 61–78. https://doi.org/10.47553/RIFOP.V34I2.77131
Alina Juárez-Rodríguez, P., De, M., García-Campos, L., Alina, P., & Rodríguez, J. (2009). La importancia del cuidado de enfermería. Revista de Enfermería Del Instituto Mexicano Del Seguro Social, 17(2), 113–115. www.medigraphic.org.mx
Azmi, F. M., Khan, H. N., & Azmi, A. M. (2022). The impact of virtual learning on students’ educational behavior and pervasiveness of depression among university students due to the COVID-19 pandemic. Globalization and Health, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/S12992-022-00863-Z/TABLES/6
Carlos, J., García, P., & Marinello, J. (1992). LOS NIVELES DE LA PERSONALIDAD Y DE LA ORGANIZACIÓN SOCIAL DE LA SOCIEDAD. Revista Cubana de Psicología , 9(1).
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Santillan.
Díaz-Rodriguez, M., Alcántara Rubio, L., Aguilar Garcia, D., Puertas Cristobal, E., & Cano Valera, M. (2020). Orientaciones formativas para un cuidado humanizado en enfermería: una revisión integrativa de la literatura. Enfermería Global, 19(58). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412020000200020
García-Umaña, A., Ulloa, M. C., & Cordoba, E. F. (2020). La era digital y la deshumanización a efectos de las TIC . REIDOCREA, 9, 11–20. https://doi.org/10.01.2020
Herrera vega, T. (2019). ¿En qué consiste realmente el desarrollo integral del alumno de educación superior? Revista Coerpes Guanajuato. http://www.revistacoepesgto.mx/revistacoepes/ien-que-consiste-realmente-el-desarrollo-integral-del-alumno-de-educacion-superior
León, J. S., Asesor, R., Santos, G., & Lima, F. (2017). El significado del ser y el quehacer de su profesión para la enfermera de un hospital castrense. Repositorio de Tesis - UNMSM. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/6874
Mercedes, C., Loja, L., Miguel, L., & Suco, Q. (2021). El rol docente y las innovaciones pedagógicas como elementos para la transformación educativa. Revista Scientific, 6(20), 296–310. https://doi.org/10.29394/SCIENTIFIC.ISSN.2542-2987.2021.6.20.16.296-310
Moreno, C. E. (2021). Formación continua en los profesionales: importancia de desarrollar las competencias investigativas en los docentes para el fortalecimiento de la educación universitaria. Revista ESPACIOS, 42(05), 109–126. https://doi.org/10.48082/ESPACIOS-A21V42N05P08
Moreno Garay, F. O., Ochoa Tataje, F. A., Mutter Cuellar, K. J., & Vargas de Olgado, E. C. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales, 26(2). https://doi.org/10.31876/RCS.V26I2.32442
Mosquera, J. A. P., & Scarpeta, N. L. P. (2023). Impacto de la Pandemia en la Calidad del Sistema Educativo Colombiano. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 5816–5840. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V7I5.8178
O’Brien, B. C., Harris, I. B., Beckman, T. J., Reed, D. A., & Cook, D. A. (2014). Standards for reporting qualitative research: A synthesis of recommendations. Academic Medicine, 89(9), 1245–1251. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000388
Poquioma Woo, M. A., Saldaña Poquioma, K. D. J. D. C., Barrenechea Moreno, H. G., & Prado Lozano, P. (2021). Gestión de la calidad en la educación superior: una revisión sistemática. Igobernanza, 4(16), 334–356. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9347168&info=resumen&idioma=ENG
Rodrigues, Z. B. (2021). Educación: Un estudio basado en el informe de la UNESCO sobre los cuatro pilares del conocimiento. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo Do Conhecimento, 53–60. https://doi.org/10.32749/NUCLEODOCONHECIMENTO.COM.BR/EDUCACION-ES/CUATRO-PILARES
Sesento García, L. (2021). La formación humanista en educación superior. Programas de tutorías en las universidades. Revista Innovaciones Educativas, 23(34), 70–80. https://doi.org/10.22458/IE.V23I34.3569
Stoian, C. E., Fărcașiu, M. A., Dragomir, G. M., & Gherheș, V. (2022). Transition from Online to Face-to-Face Education after COVID-19: The Benefits of Online Education from Students’ Perspective. Sustainability 2022, Vol. 14, Page 12812, 14(19), 12812. https://doi.org/10.3390/SU141912812
Tapia Tapia, G. N., Rodríguez Albuja, M. J., Roy Lanas, I.-S., Basurto Guerrero, M. O., Vaca Rodríguez, G. A., Tello Molina, A. D., Pilatasig Arequipa, G. C., & Armas Vega, A. del C. (2023). Vista de Educación virtual y su influencia en la calidad de vida de estudiantes de pregrado de la FOUCE. Killkana. https://killkana.ucacue.edu.ec/index.php/killcana_salud/article/view/1325/1491
Tejada Fernández, J. (2020). El prácticum en educación superior. Algunos hitos, problemáticas y retos de las tres últimas décadas. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 105–121. https://doi.org/10.4995/REDU.2020.13036
UNESCO & FUNDACIÓN SM. (2022). Un nuevo contrato social para la educación. Re-imaginar juntos nuestros futuros. Informe de la comisión internacional sobre los futuros de la educación [Revista en Línea]. EDUCATEKA. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560
UNICEF. (2021, March 1). Las escuelas de más de 168 millones de niños del mundo llevan casi un año entero cerradas por completo debido a la COVID-19. Internet. https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/escuelas-168-millones-ninos-llevan-casi-ano-entero-cerradas-debido-covid19
Xia, Y., Hu, Y., Wu, C., Yang, L., & Lei, M. (2022). Challenges of online learning amid the COVID-19: College students’ perspective. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/FPSYG.2022.1037311

Published
- Abstract 0
- PDF (Español (España)) 0
- HTML (Español (España)) 0
- AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 0
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eddison Josué Ramírez Merchán, Andrea Cabrera, Mariangel Calva , Enma Flores, Alexander Casallas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.