Auditoria institucional de calidad. Una experiencia práctica
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i3.1417Keywords:
autoevaluación, auditoría de calidad, aseguramiento de la calidadAbstract
The Technical University of Cotopaxi has been implementing its Quality Assurance Management System based on four processes: audit of the career and program environment, audit of learning outcomes, comprehensive faculty evaluation, and institutional audit. The objective of this work is to present the methodological framework used and the partial results of the phases that have been conducted up to the date of this presentation, especially since in this process, the quality indicator system, SiGAC platform, the participation of external peers, and focus groups of external stakeholders were implemented. One of the commitments of the Technical University of Cotopaxi is to articulate the self-evaluation carried out by the administrative and academic departments with the quality audit led by the Quality Assurance Department, utilizing the Bank of Internal Evaluators established over the past two years and the formation of quality committees in which all internal stakeholders participate. In this regard, it is satisfactorily valued that 17 quality committees have been formed for this institutional quality audit with the participation of 74 people, including authorities, students, faculty and administrative staff, nine internal evaluators, and four external peers from public universities within the framework of specific cooperation agreements on quality issues.
Downloads
References
Adot, Esther (2019). Sistema de gestión interna de la calidad. Aspectos previos, diseño, implantación y revisión. Oberta UOC Publishing, SL. Barcelona.
AENOR - Agencia Española de Normalización y Certificación. (2015). Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos. Norma Española UNE-EN ISO 9001.
Asociación Europea para la Calidad de la Educación Superior (European Association for Quality Assurance in Higher Education, ENQA). (2015). Guías y estándares para la garantía de calidad en instituciones de educación superior. https://enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf
Comet, N. (2019). Modelos para la gestión interna de la calidad en la educación superior. Oberta UOC Publishing, SL. Barcelona.
Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2018). Política de evaluación institucional de universidades y escuelas politécnicas en el marco del sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior. Quito, Ecuador.
De la Orden, A. (2009). Evaluación y calidad: análisis de un modelo. Revista Estudios sobre Educación, 16, 17–36.
Garzón, A. (2019). Evaluación de la calidad de la educación: evidencias e indicadores. Universitat Oberta de Catalunya.
Ley Orgánica Reformatoria a la Ley Orgánica de Educación Superior. (2018). Publicada en el Registro Oficial No.297 del 2 de agosto de 2018.
Prades, A. (s/f). La evaluación del impacto de los procesos de evaluación de la calidad. Oberta UOC Publishing, SL. España.
Rodríguez, S. (2013). La evaluación de la calidad en la educación superior. Fundamentos y modelos. Editorial Síntesis. España.
Universidad Técnica de Cotopaxi. (2021). Sistema de Gestión del Aseguramiento de la Calidad. Resolución N.6 del Honorable Consejo Universitario del 21 de junio de 2021
Published
- Abstract 21
- PDF (Español (España)) 37
- HTML (Español (España)) 0
- AUDIO-RESUMEN (Español (España)) 9
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juan José Vizcaíno Figueroa, Nelly Gerardina Rojas Armijos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.