RELEVANCE OF INTERDISCIPLINARY PROJECTS AS A FORM OF EVALUATION IN THE PRIORITIZED CURRICULUM: TEACHER APPRECIATION
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i3.1054Keywords:
Proyectos interdisciplinarios, currículo priorizado, evaluaciónAbstract
The prioritized curriculum and the Learn Together at Home Plan are the proposals of the Ministry of Education in Ecuador to respond to the current pandemic context. As the basis of this curricular proposal, interdisciplinary projects arise as a pillar for the acquisition and evaluation of learning. This new challenge had an impact on all educational institutions and actors. The objective of this research was to know the perception of teachers about the relevance of interdisciplinary projects as a form of evaluation in the emerging curriculum developed by the Ministry of Education in the 2021-2022 school year. For this reason, an exploratory study was carried out, qualitative approach and for data analysis the descriptive statistics technique was used. The study population consisted of 30 teachers from the middle and higher sublevels of Basic General Education from four provinces belonging to the South-Central Region. For data collection, a survey was applied based on the indicators provided by the Ministry of Education in relation to interdisciplinary projects. The results of this research are relevant since they allow knowing and understanding the pedagogical limitations, lack of training, and some realities that do not allow the concretion of the prioritized curriculum in the classrooms.
Downloads
References
Ausín, V., Abella, V., Delgado, V., & Hortigüela, D. (2016). Aprendizaje Basado en Proyectos a través de las TIC: Una Experiencia de Innovación Docente desde las Aulas Universitarias. Formación Universitaria, 9(3), 31–38. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000300005
Chehaibar, L. (2020). Flexibilidad curricular. Tensiones en tiempos de pandemia. In J. Girón-Palau (Ed.), Educación y pandemia. Una visión académica (1st ed., pp. 83–91). Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. http://www.iisue.unam.iisue/covid/educacion-y-pandemia
Cyrulies, E., & Schamne, M. (2021). El aprendizaje basado en proyectos: una capacitación docente vinculante. Páginas de Educación, 14(1), 01–25. https://doi.org/10.22235/pe.v14i1.2293
Daura, F. (2013). El contexto como factor del aprendizaje autorregulado en la educación superior. Educación y Educadores, 16(1), 109–125. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v16n1/v16n1a07.pdf
Díaz-Barriga, F. (2010). ntegración de las TIC en el currículo y la enseñanza para promover la calidad educativa y la innovación. In Á. Marchesi & M. Poggi (Eds.), Presente y futuro de la educación iberoamericana (pp. 129–149). Pensamiento Iberoamericano. https://fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2014/07/PensamientoIbero7.pdf
García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., & Basilotta Gómez-Pablos, V. (2016). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6th ed.). McGraw-Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
López, M., Herrera, M., & Apolo, D. (2021). Educación de calidad y pandemia. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 14(2), e33991. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33991
Ministerio de Educación. (2020a). Currículo Priorizado para la Emergencia. Subsecretaría de Fundamentos Educativos. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/08/Curriculo-Priorizado-para-la-Emergencia-2020-2021.pdf
Ministerio de Educación. (2020b). Currículo Priorizado. Subsecretaría de Fundamentos educativos . https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Curriculo-Priorizado-Sierra-Amazonia-2020-2021.pdf
Ministerio de Educación. (2020c). Instructivo para la Evaluación Estudiantil Plan Educativo Aprendemos juntos en casa: Ciclo Sierra-Amazonía. Subsecretaría de Fundamentos Educativos . https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Instructivo-para-evaluacion-de-los-aprendizajes-Sierra-y-Amazonia-2020-2021.pdf
Ministerio de Educación. (2020d). Plan Educativo Aprendemos juntos en casa: Lineamientos Ámbito Pedagógico Curricular. Subsecretaría de Fundamentos Educativos. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Lineamientos-Plan-Educativo-Aprendemos-juntos-en-casa-Ciclo-Sierra-Amazonia.pdf
Ortega Hurtado, J. O. (2017). Acreditación y Flexibilidad Curricular / Accreditation and Curricular Flexibility. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 8(15), 445–473. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.306
Rendón-Macías, M. E., Villasís-Keever, M. Á., & Miranda-Novales, M. G. (2016). Estadística descriptiva. In Rev Alerg Mex (Vol. 63, Issue 4). http://www.revistaalergia.mx
Published
- Abstract 145
- PDF (Español (España)) 167
- HTML (Español (España)) 27
- AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 11
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andrés Fabricio Morocho Uguña, David Delgado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.