Cuentos Infantiles e Identidad Cultural en Niños de Educación Inicial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i2.1034

Keywords:

Cuentos Infantile, Identidad cultural, cuentos ancestrales, diversidad cultural, literatura infantil

Abstract

Children's stories are one of the most used tools in early education, due to their great contribution to the development of children's learning; however, they have not been considered to strengthen cultural identity. Therefore, the objective of this study is to investigate information on the most important findings that provide the basis for the development of a book of children's stories to strengthen cultural identity in children in early education. The methodology applied was a systematic review, with a descriptive-explanatory qualitative approach. The search was carried out in scientific articles, journals, books, and theses. A total of 80 research studies were located, of which 56 documents were selected from the following scientific databases: ProQuest, Redalyc, Scielo, the reference and academic google in Spanish and English, applying the inclusion and exclusion criteria. Among the most relevant results, it is evident that ancestral culture is transmitted through different materials, among them, children's stories, but in Latin American institutions, foreign stories prevail. In conclusion, native children's stories based on ancestral legends and myths are an important tool for the construction and strengthening of cultural identity in childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ángel, K. L., Vera, Y., Gutiérrez, D., & Cristancho, O. (2012). El cuento infantil como herramienta socializadora de género [La salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguasA.

Bahne, R. (2018). How to support a child ’ s cultural identity ? [Laurea-ammattikorkeakoulu]. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/143556/Thesis Rita Bahne 04042018 1.pdf?sequence=1

Barreto, T. (2018). Los cuentos infantiles y el desarrollo de la destreza productiva (Speaking) en los niños de tercer año de educación básica de la unidad educativa Glenn Doman de la ciudad de Ambato [Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/28648/1/1804078622 Tatiana del Rocío Barreto Silva.pdf

Basnueva, I., Leonard, N., & Gamboa, C. (2017). Programa Literatura Infantil Local para la carrera Licenciatura en Educación Primaria. EduSol, 17(61), 12. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4757/475753289020/index.html

Cachupud, M. (2018). La identidad cultural y su incidencia en la inclusión educ ativa en niños de sexto año de básica de la escuela particular “Julio Jaramillo.” Espirales Revista Multidisciplinaria de Investigación, 2(20), 70–87. http://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/343/307

Caicedo, I., Velosa, N. J., & Linares, R. L. (2018). Estrategia lúdica para fortalecer la identidad cultural de la comunidad educativa del Instituto Pedagógico Nacional. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 4, 763–773. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/1947/Caicedo_Jeanette_Linares_Rosemary_Velosa_Nelson_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Caldo, P. (2016). El mundo feliz de Sarah Kay o cuando la cultura impresa entretiene y educa a las niñas, Argentina a partir de 1979. Revista de Estudios de Género, La Ventana, 5(42), 152–180. https://doi.org/10.32870/lv.v5i42.5716

Campbell, J. (2014). Importancia de la diversidad en programas y colecciones de materiales infantiles de las bibliotecas . In Economía de la Región. http://www.ala.org/alsc/sites/ala.org.alsc/files/content/TheImportanceOfDivresityWhitePaper_Spanish.pdf

Campos-Winter, H. (2018). Estudio de la identidad cultural mediante una construcción epistémica del concepto identidad cultural regional. Cinta de Moebio, 62(62), 199–212. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2018000200199

Cantillo, M., Miranda, Y., & Salas, G. (2016). Identidad cultural: Eje central en la socialización de la infancia [Universidad de Cartagena en Convenio con la Universidad de Tolima]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/5193/IDENTIDAD CULTURAL EJE CENTRAL EN LA SOCIALIZACION DE LA INFANCIA EN LA INSTITUCION EDUATIVA BER.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Carrera, V. (2017). Los cuentos infantiles en la transmisión de valores culturales y sociales en los estudiantes de quinto año de educación básica de la Escuella “21 de Abril” de la ciudad de Riombamba, periodo diciembre 2015 a marzo 2016 [Universidad Nacional de Chimborazo]. In Ejercicios de Core en la incontinencia urinaria del adulto mayor. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/3367/1/UNACH-EC-IP-EMIP-2017-0002.pdf

Castillo, C. T. (2019). Fortalecimiento de la identidad cultural en los niños y niñas del grado cuarto del Centro Educativo Bajo Jagua, enfocada en el conocimiento y uso de los instrumentos musicales autóctonos de la región pacífica nariñense [Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD]. https://repository.unad.edu.co/jspui/bitstream/10596/26640/1/lasexygood.0063.pdf

Cavazos Guerrero, P. I., Mirna, G., & Narváez, M. (2013). La formación artística interdisciplinar para fortalecer la identidad cultural mexicana. Atenas, 2(22), 119–128. https://doi.org/1682-2749

Cruz, C. (2015). Los cuentos infantiles y la formación de valores de los niños y niñas del primer año de educación básica, de la escuela fiscal, Nueve de Octubre, del cantón Ambato. provincia de Tungurahua, durante el año 2013 [Universidad tecnológica Indoamérica]. http://201.159.222.95/bitstream/123456789/297/1/Trabajo 31 Cruz Zamora Cecilia Paulina.pdf

Espinoza, Á. (2020). Derecho Propio E Identidad Cultural En Niños Aymaras. Una Zona De Complejidad Jurídica Tt - Own Law and Cultural Identity in Children Aymaras: an Area of Legal Complexity. Diálogo Andino, 62, 19–29. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-26812020000200019&lang=pt%0Ahttp://www.scielo.cl/pdf/rda/n62/0719-2681-rda-62-19.pdf

Feliciano, C., & Rumbaut, R. G. (2018). Varieties of ethnic self-identities: Children of immigrants in middle adulthood. Rsf, 4(5), 26–46. https://doi.org/10.7758/rsf.2018.4.5.02

Fraile, J. (2016). La literatura infantil: Una forma de leernos y ver la identidad caribeña. Opcion, 32(Special Issue 11), 531–543. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048902030

González Chaves, D. (2017). Migración e identidad cultural en Costa Rica (1840-1940). Revista de Ciencias Sociales (Cr), I(155), 131–144. https://doi.org/10.15517/rcs.v0i155.30259

González, O. J. (2017). La formación de la identidad cultural. Una mirada desde una escuela asociada a la UNESCO. Escuelas Asociadas de La UNESCO, 1–11. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Havana/pdf/laformaciondelaidentidadcultura.pdf

Grupo de investigación de la especialización de Didácticas de las Lecturas y Escrituras con énfasis en Literatura USB. (2015). Arqueología de la enseñanza de la literatura en la educación colombiana desde la formación humanística1. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 8(1), 25–46. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2015.0001.01

Gutiérrez, F. F., & Muñoz, A. M. A. (2020). Teaching practices and beliefs and language stimulation from the mapuche culture in rural children in the araucanía region. Revista Chilena de Pediatria, 91(1), 27–33. https://doi.org/10.32641/rchped.v91i1.1003

Hermida, P., Barragán, S., & Rodríguez, J. (2017). La educación inicial en el Ecuador: margen extensivo e Intensivo. Analítika : Revista de Análisis Estadístico, 14(14), 7–46. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Revistas/Analitika/Anexos_pdf/Analit_14/1a.pdf

Hernandez Sampieri, R., Fernandez Collado, C., & Baptista, M. del P. (2014). Metodologia de la Investigacion (6ta edicion). In Mc Graw Hill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Hoyos, H. (2016). La cultura material en las literaturas y culturas iberoamericanas de hoy. Cuadernos de Literatura, 20(40), 254–261. https://doi.org/10.11144/javeriana.cl20-40.cmlc

Hsueh-Hua, V. (2014). Center for Intercultural Dialogue Cultural Identity. Key Concepts in Intercultural Dialogue, 11(22), 1–1. http://centerforinterculturaldialogue.org

Jáuregui, M. C., & Garzón, L. J. (2017). Rescate y recuperación de las tradiciones a través de la educación artística [Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD]. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/17447/27683458.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jiménez Ortíz, M. L., & Gordo Contreras, A. (2014). El cuento infantil: facilitador de pensamiento desde una experiencia pedagógica. Praxis & Saber, 5(10), 151. https://doi.org/10.19053/22160159.3027

Lai, A. H. Y., & Wong, K. (2019). School socialization, Cultural, Learning, and cultural connectedness: The identity of yi Ethnic minority youtu in rural China. Nova Science Publishers, Inc. SCHOOL, 28(4), 1–19. https://www-proquest-com.vpn.ucacue.edu.ec/docview/2438616696/fulltextPDF/802AC17F26E466EPQ/11?accountid=61870

Martínez, N. (2017). EL cuento como instrumento educativo. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 45, 1–8. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_39/NATALIA_MARTINEZ_URBANO_01.pdf

Mayol, M., Marzonetto, G., & Quiroz, A. (2020). La Educación Inicial en los Sistemas Educativos Latinoamericanos para los Niños y Niñas de 3, 4 y 5 años. Organización de Las Naciones Unidas Para La Educación, La Ciencia y La Cultura, 56. https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/sites/default/files/archivos/Análisis comparativos - PI - Mercedes Mayol.pdf

Ministerio de Educación. (2011). Ley Orgánica de la educación Intercultural. www.lexis.com.ec

Molano, O. L. (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2(6), 303–309. https://doi.org/10.1021/jf60026a013

Molina, M. J., & Muñoz, M. (2020). La diversidad cultural en álbumes y cuentos infantiles. European Scientific Journal ESJ, 16(41), 38–52. https://doi.org/10.19044/esj.2020.v16n41p38

Ortiz, A. C., & Avellaneda, I. G. (2017). Estrategias artísticas de aprendizaje para fortalecer la identidad cultural en los estudiantes del grado décimo (10 03) de básica secundaria de la institución educativa Félix Henao Botero Trabajo [Fundación Universitaria los Libertadores Alba]. In Fundación Universitaria los Libertadores A (Vol. 4, Issue 10 03). https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/2149/ortiz_alba_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rios, E. (2018). La importancia de la danza como expresión artística para fortalecer la identidad cultural en niños de zonas rurales del municipio de Choachí Cundinamarca [Universidad Piloto de Colombia]. http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/10100

Rodríguez, J. (2021). Fortalecimiento de la Identidad Cultural en la Infancia del Municipio de Sutatausa mediante los Pilares de la Educación Inicial para el Desarrollo Integral [Universidad Santo tomas]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/35683

Rondón, F. E. (2018). Beneficios De Leer Cuentos a Nuestros Niños. Educere, 22(71), 193–196. https://www.redalyc.org/jatsRepo/356/35656002015/35656002015.pdf

Stone, S., & Chakraborty, B. (2014). Culturally Responsive Teaching: Exploring Children’s Names and Cultural Identities. Ideas for the Classroom, 9–11. https://www-proquest-com.vpn.ucacue.edu.ec/docview/1512384075/fulltextPDF/4987096CC92046DDPQ/1?accountid=61870

Torres, A., & Ramírez, E. (2012). El fortalecimiento de la cultura indígena a partir de la intra- interculturalidad en el jardín de niños. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 6, 65–89. Dialnet-ElReforzamientoDeLaCulturaIndigenaAPartirDeLaIntra-4268429

Troncoso, X. (2016). Descubrir la literatura infantil. Atenea, 514, 247–261. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32850070016

Urrego, M. (2020). Trasformación curricular en perspectiva intercultural: uso de narrativas para fortalecer la expresión oral [Universidad de Pedagogís Nacional]. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 43, Issue 1). https://online210.psych.wisc.edu/wp-content/uploads/PSY-210_Unit_Materials/PSY-210_Unit01_Materials/Frost_Blog_2020.pdf%0Ahttps://www.economist.com/special-report/2020/02/06/china-is-making-substantial-investment-in-ports-and-pipelines-worldwide%0Ahttp://

Zambrano, T., & Villafuerte Holguín, J. (2014). Metodología para la producción de cuentos infantiles centrados en el contexto local. Revista San Gregorio, 2(8), 94–105. https://doi.org/10.36097/rsan.v2i8.78

Published

2023-05-17
ESTADISTICAS
  • Abstract 205
  • PDF (Español (España)) 186
  • HTML (Español (España)) 18
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 22

How to Cite

Carvajal Ayala, M. B., & Moreno Artieda, M. A. (2023). Cuentos Infantiles e Identidad Cultural en Niños de Educación Inicial. Killkana Social, 7(2), 7–22. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i2.1034