What is interculturality? Reflections in the Ecuadorian context from the voices and visions of teachers.

Authors

  • Fausto Fabricio Quichimbo Saquichagua Universidad de Cuenca
  • María Eugenia Verdugo Guamán
  • Sandra Patricia Sánchez Jimbo
  • Poleth Alejandra Mendieta Sinche

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i1.1024

Abstract

Interculturality in Ecuador is inserted as a transcendental issue in different areas such as health, education and communication, among others; through the application of public policies. The educational system does not escape this reality, it constitutes a transversal axis, both at the level of basic education, high school and higher education. However, there are a series of approaches around the concept of interculturality that causes its applicability to be carried out from the perspective of the person who states it and its context. On the one hand, it is related to bilingual education, peoples and nationalities; on the other hand, with migratory movements. The objective of the study was to identify the different voices and visions that teachers have about interculturality. The study was carried out under a qualitative interpretive approach of a hermeneutical nature. Semi-structured interviews were applied to teachers of the bilingual national and intercultural educational system from different territories of the country. The main finding is related to the problem of its definition and polysemy of meanings that are articulated to concepts of identity, culture and knowledge. As well as respect, tolerance, interaction and difference. The 2008 Constitution and the Organic Law on Intercultural Education stand out as the main regulations on interculturality. Also, the need to reconceptualize the concept of interculturality, moving from a descriptive or prescriptive definition to a critical perspective. In this way, it becomes an emancipatory tool for the transformation of structures, institutions and social relations to build societies within the framework of equal opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altmann, P. (2017). La interculturalidad entre concepto político y one size fits all. En J. Gómez. (Ed.). Repensar la interculturalidad (pp. 13-36). Uartes ediciones.

Bertely, M., Dietz, G., y Díaz, M. (2013). Multiculturalismo y Educación 2002-2011. ANUIES y Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C.

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200192&lng=es&tlng=es

Fornet-Betancourt, R. (2006). La interculturalidad a prueba. Concordia Reihe Monographien.

Gadamer, H. (1993). Verdad y método. Editorial Sígueme.

Giebeler, C. (2010). Conceptos de Inter-, Trans- e Intraculturalidad en la Educación. En O. Kaltmeier, y C. Giebeler (Eds.). Construyendo Interculturalidad: Pueblos indìgenas,Educación y Políticas de Identidad en América Latina (pp. 15-20). GTZ.

Giménez, G. (2004). Culturas e identidades. Revista Mexicana de Sociología. 66, 77-99. https://doi.org/10.2307/3541444

Gómez, J. (2017). Aproximaciones semióticas a la interculturalidad. En J. Gómez. (Ed.). Repensar la interculturalidad. (pp. 109-157). Uartes ediciones.

Granda, S. (2019). Régimen Multicultural y Educación Propia en el Ecuador. En F. Garcés. (Ed.). Interculturalidad. Problemáticas y perspectivas diversas. (pp. 185-216). Editorial Abya-Yala.

Herrera, L., Castellano, J., Novillo, M., y Vera, J. (2019). La interculturalidad desde los planes nacionales del Buen Vivir. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (9), 87-98. https://doi.org/10.37135/chk.002.09.01

Quichimbo, F. (2019). La comprensión de la interculturalidad en el Ecuador: retos y desafíos. Revista Andina de Educación, 2(2) 15-23. doi:10.32719/26312816.2019.2.2.2

Quichimbo, F., y Méndez, N. (2020). Currículo y justicia social: un abordaje desde la interculturalidad. Ciencia e Interculturalidad, 27(02), 22-29. https://doi.org/10.5377/rci.v27i02.10427

Restrepo, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Envión editores.

Rodríguez, M. (2018). Educación intercultural bilingüe, interculturalidad y plurinacionalidad en el Ecuador. Políticas educativas de la Revolución Ciudadana: teorías y realidades. Escuelas comunitarias y Unidades del Milenio. Ediciones Abya - Yala.

Taylos, S., y Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (Tercera ed.). Paidos Básica.

Tubino, F. (2005). Del interculturalismo funcional al interculturalismo crítico. 1-9.

UNICEF. (2021). Educación Intercultural Bilingüe en América Latina y el Caribe Avances y retrocesos en el marco de la pandemia de la COVID-19. UNICEF.

Vélez, C. (2008). Trayectoria de la educación intercultural en Ecuador. Revista Educación y Pedagogía, 103-112. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9886

Villagómez, M. (2019). Desafíos de la formación de profesorado para la educación intercultural. En F. Garcés. (Ed.). Interculturalidad. Problemáticas y perspectivas diversas (pp. 217-240). Editorial Abya-Yala.

Waldmüller, J. (2017). Aportes de la filosofía intercultural al debate ecuatoriano. En J. Gómez. (Ed.). Repensar la interculturalidad (pp. 72-108). Uartes ediciones.

Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En J. Viaña, L. Tapia, y C. Walsh, Construyendo Interculturalidad Crítica. (pp. 75-96). Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.

Walsh, C. (2014). ¿Interculturalidad? Fantasmas, fantasías y funcionalismos. Revista nuestra América, 2(4), 17-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551956254003

Williamson, G., y Flores, F. (2005). Estado del arte de la educación intercultural bilingüe en Chile, 1990-2013. Universidad de la Frontera- Centro de estudios interculturales e indígenas.

¿Qué es interculturalidad? Reflexiones en el contexto ecuatoriano a partir de las voces y visiones de los docentes.

Published

2022-05-26
ESTADISTICAS
  • Abstract 637
  • DESCARGAR EN PDF (Español (España)) 190
  • HTML (Español (España)) 41
  • AUDIO - RESUMEN (Español (España)) 26

How to Cite

Quichimbo Saquichagua, F. F., Verdugo Guamán, M. E., Sánchez Jimbo , S. P. ., & Mendieta Sinche , P. A. (2022). What is interculturality? Reflections in the Ecuadorian context from the voices and visions of teachers. Killkana Social, 6(1), 35–46. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i1.1024