Information and communication technologies as a tool of social inclusion in Higher Education

Authors

  • Nelson Mariscal-Huacón Instituto Tecnológico Superior Babahoyo, Ecuador
  • Jhonathan Castro-Rumazo Instituto Tecnológico Superior Babahoyo, Ecuador
  • César Caicedo-Camposano Universidad Nacional Autónoma de Los Andes, Ext. Babahoyo, Ecuador
  • Ariana Cruz-Posligua Universidad Nacional Autónoma de Los Andes, Ext. Babahoyo, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i1.632

Abstract

The research aims to analyze Information and Communication Technologies as a tool for social inclusion in higher education, being applied to ten courses of the Higher Technological Institute Babahoyo in the period 2017, where there are students with some type of disability. At the convenience of the researchers, a sample of 10 people with disabilities is taken with whom they interacted twice a week with the use of the internet on their mobile devices and laptops. Then, through the survey applied to the sample, it reflects the importance of technological use as a fundamental part in the education process, where all the elements show 93% as feasible the use of TIC. One of the most relevant findings was to identify the TIC resources that students with disabilities have in the household and it was visible that the cell phone is one of the main resources they have, followed by the television, personal computer and the Internet, with The minimum result was the Tablet and laptop. These data show with certainty that the impact of ICT in the integral development of students with disabilities could be transcendental if it were taught on a daily and frequent basis, both in family contexts and in educational and social contexts. However, the research leads to emphasis on the use of ICT in the classroom without distinction, or discrimination, rather in an inclusive manner

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nelson Mariscal-Huacón, Instituto Tecnológico Superior Babahoyo, Ecuador

Magister en Educación Informática, Coordinador de la Unidad de Educación Continua del Instituto Tecnológico Superior Babahoyo / Director de Operaciones del Instituto Tecnológico Superior Babahoyo, Babahoyo.

Jhonathan Castro-Rumazo, Instituto Tecnológico Superior Babahoyo, Ecuador

Tecnólogo en Diseño Gráfico Publicitario, Docente del Instituto Tecnológico Superior Babahoyo.

References

European Agency for Development in Special Needs Education (2013). Tecnologías de la Información y la Comunicación para la Inclusión Avances y oportunidades en los países europeos. Disponible en: https://www.european-agency.org/sites/default/files/ICT_for_Inclusion-ES.pdf

R. Liscano, V. Liscano (2017). Las nuevas reformas educativas en el Ecuador y su aplicación en educación especial. Disponible en: https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/95/pdf

R. Baelo, I. Cantón(2009). Las tecnologías de la información y la comunicación en la educación superior. Estudio descriptivo y de revisión.

Fernández-Cárdenas, Juan M. (2013). El habla en interacción y la calidad educativa. Los retos de conocimiento disciplinar en ambientes mediados por tecnología digital. Revista Mexicana de Investigación Educativa. México. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025581010

Montenegro, R. d. P. and Tigre, M. A. (2013). “Rol de los docentes en la inclusión educativa”. Tesis de Pregrado, page 51.

T. Duran. (2010).Importancia del proceso de aprendizaje y sus implicaciones en la educación del siglo XXI. Odiseo revista electrónica de pedagogía. Recuperado el 09 de noviembre de 2013. Disponible en: http://www.odiseo.com.mx/bitacora-educativa/importanciaproceso-aprendizaje-sus-implicaciones-educacion-siglo-xx

UNESCO (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación y la formación docente. Guía de planificación. Montevideo, Uruguay

Published

2020-04-02
ESTADISTICAS
  • Abstract 218
  • pdf (Español (España)) 241

How to Cite

Mariscal-Huacón, N., Castro-Rumazo, J., Caicedo-Camposano, C., & Cruz-Posligua, A. (2020). Information and communication technologies as a tool of social inclusion in Higher Education. Killkana Social, 4(1), 29–32. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i1.632

Issue

Section

Original articles