Didactic strategies of Physical Education to develop motivation in School Education students
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i2.615Abstract
The purpose of this research is to provide Physical Education teachers with the techniques, strategies, teaching styles, motivation that the teacher must know and put into practice in their daily activities when teaching, in order for their students to leave. of the routine, do not fall into boredom and contribution to the development of integral training, in the cognitive, affective, social and emotional parameters of autonomy that allows them to make decisions within the learning process and social practice. The design is of bibliographic type, it is known that children and young people perform physical activity in many cases by the mandatory teacher to the execution of a single type of exercise or some game that does not arouse greater interest, without having fun or relaxing and worse still feeling part of the group or worry about their health, should take into account that motivation is essential within academic spaces, the use of favorable strategies so that they can generate changes in the conduct of the study, otherwise the treatment of this discipline Sports will be determined by complying with the thought and the established schedule, as it has been taking place in most of the educational centers, which in many cases does not work a professional of the branch but teachers who do not have scientific training and who are totally improvising, generating in the student apathy and disinterest in the subject.
Downloads
References
A., G. (2017). Entrenamiento psicológico para la mejora delo autocontrol en un entrenador de fútbol.
Abad, M., Benito, P., Giménez, F., y Robles, J. (2013). Fundamentos pedagógicos de la. Cultura Ciencia y Deporte,, 137-146.
Abad, M., Benito, P., Giménez, F., y Robles, J. (2013). Fundamentos pedagógicos de la enseñanza comprensiva del deporte: Una revisión de la literatura. Cultura Ciencia y Deporte, , 137 -146.
Ainscow, M. (2015). Desarrollo de Escuelas Inclusivas: Ideas, propuestas y. Narcea, 197-214.
Alarcon, T. y Reyno, M. (2012). Estilos de enseñanza en la educaciòn fìsica. Ciencias de la actividad fìsica y deporte, 15 - 24.
Arjona Garrido, Ángeles; Checa Olmos, Juan Carlos; Pardo García, Rodrigo; García. (2016). Educación física y deporte: ¿Instrumentos de integración de inmigrados? Revista de Ciencias Sociales, 10-21.
Arufe, V. (2010). La construcción del deportista desde la infancia. Sportis, pp. 1 - 12.
Asamblea Nacional. (2015). Reglamento a la LOEI. Quito: Ministerio de Gobierno.
Byra, M., Sanchez, B., & Wallhead, T. L. (2014). Behaviors of students and teachers in the command, practice, and inclusion styles of teaching: Instruction, feedback, and activity level. European Physical Education Review, 20(1), 3– 19.
C.S., D. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadepphia: Taylor and Francis.
Coll, C. y Sánchez, E. (2008). El análisis de la interacción alumno-profesor: líneas de investigación. Revista de Educación, 346, 15-32.
Côté, J., Turnnidge, J., y Evans, M. (2014). he dynamic process of development through sport. Kinesiologia Slovenica, 0(3), 14-26.
Darling, L., y Baratz, J. (2005). A good teacher in every classroom. Preparing the highly qualified teachers our children deserve. The National Academy of Education, EE.UU. San francisco.
del, M. (2010). Ley del Deporte Educación Física y Recreación.
deporte, M. d. (2010). Ley del Deporte Educación Física y Recreación. 17.
Duclos, G. (2014). La autoestima. Edaf.
Dweck, C. S. (2013). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Psychology press.
Ecolano, E. y Herrero, M. (2012). Uso de la Estrategia Cognitiva de Aprendizaje en Educaciòn Infantil. International Journal od Developmental, 275 - 284.
Escolano, E. y. (2012). Uso de la estrategia Cognitiva de Aprendizaje en Educación Infantil. Internatonial Jourdal od Developmental. 275-284.
Fabra, M., y Doménech, M. (2001). Hablar y Escuchar. Relatos de profesores y estudiantes. Paidos.
Fernàndez y Espada. (2015). Frecuencia de la utilizaciòn y aceptaciòn de estilos de enseñanza en Educaciòn Fìsica. Ciencias Sociales de la Actividad Fìsica, el Juego y el Deporte, 37-47.
Fèrnàndez, J. (2004). Recuperando el valor ètico y polìtico de la Pedagogìa: Didàctica de la Educaciòn Fìsica. Un perspectiva crìtica y trasversal, 315 - 330.
Fernández, J. (2004). Recuperando el valor ético y político de la pedagogía: Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal . 315-330.
Gano-Overway, L., y Mèndez Gimènez, A. (2014). Caring in the gym. Reflections from middle school physical education techers. European physical Education Review, - 281264 .
Garcìa, A. (2017). Entrenamiento psicológico para la mejora del autocontrol en un entrenador de fútbol. Revista de Educaciòn, 44-62.
Garcìa, J. Caracuela, J. (2007). La motivaciòn hacia la pràctica deportiva en adolescentes mexicanos: inicio, mantenimiento y abandona. Iberoamericana psicologìa del ejercicio y el deporte., 41 - 60.
García-Calvo, T., Sánchez, P.A., Leo, F.M., Sánchez, D. & Amado, D. (2012). Análisis del grado de diversión e intención de persistencia en jóvenes deportistas desde la perspectiva de la teoría de la autodeterminación. Psicología del Deporte, 21(1), 7-13.
Gonzàlez, D. (2017). Estrategias didàcticas y motivacionales en las clases de educaciòn fìsica desde la teorìa de la autogestiòn. Revista de Educaciòn, Motricidad e Investigaciòn., 234 - 473.
Gonzalez-Cutre, D. (2017). Estrategias didáctivas y motivacionales en las clases de educación físicia.
Gutiérrez, R. B. (2005). Hacia una Didáctica Formativa. . Villa Clara: ISP Félix Varela.
Hombrados, I., y Castro-Travé, M. (2013). Apoyo social, clima social y percepción de conflictos en un contexto educativo intercultural. Anales de Psicología, 29(1), 108-122.
J., F. (2004). Recuperando el valor ético y político de la pedagogía: Didáctica de la Educación Física. Una perspectiva crítica y transversal. 315-330.
Llames R. García A. (2017). Entrenamiento psicológico deportivo aplicado a una estudiante de oposición.
Mamani, A. (2017). Progresión metodológica para la enseñanza y trabajo de formación en el voleibol. Perù: Puno.
Martos, et al. ( 2014). El desarrollo de la autonomía y la responsabilidad en educación física: Un estudio de caso colaborativo en secundaria. REToS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (.
Palomino, M. Marchena, A. y Ramos, E. (2017). EDUCACIÓN FÍSICA EN PRIMARIA Y SECUNDARIA: ANÁLISIS COMPARATIVO DE LA INTERACCIÓN PROFESORADO-ALUMNADO. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, pp. 253-270.
Valle, A. D. (2012). La investigación pedagógica. Habana: Pueblo y Educaciòn.
Vallerand, R. J. Roberts G.C., . (2013). Passion for sport and exercise. Champaign, 160 - 206.
Villa, A. (2008). La excelencia docente. Revista de Educación, 177 -2012.
Downloads
Published
- Abstract 487
- pdf (Español (España)) 360
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Julio Luis Peñafiel-Álvarez, Sergio Constantino Ochoa-Encalada, Diego Andrés Heredia-León
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.