The technological innovation product of the R + D + I as strategy for the development of family enterprises of the carrocera industry of Tungurahua

Authors

  • Eufemia Alejandrina Ramos-Viteri Universidad Técnica de Ambato, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i1.530

Abstract

A technological innovation arises after the use of technology as a means to introduce a change in the company, both to products and processes. Accordingly, the objective of this study is to determine the link between technological innovation and the development of family businesses in the car industry. For this, the methodology used is given under a quantitative approach, the same that allowed through the collection of information to obtain historical data as regards the income and costs of each of the companies under study (ALME, MAMBUS, IMPA, IMPEDEPSA, PILLAPA). Likewise, a bibliographical investigation was carried out with the purpose of sustaining theoretically each one of the variables immersed in the study (technological innovation and business development). In relation to the scope, it was exploratory in nature since there are no similar studies in the province's body sector. With this background, among the main results found, it was determined that during the last years each of the companies evaluated allocated resources for the acquisition of new specific technologies for each type of bus (interprovincial bus, type bus and school bus) with which There was a considerable decrease in total costs per company which allowed estimating the benefits at the sector level for the different years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bonilla Jurado, D., Oña Sinchiguano, B., & López Núñez, H. (2018). Medición de innovación tecnológica como eje central del crecimiento empresarial familiar del sector carrocero de la Provincia de Tungurahua. Revista Lasallista de Investigación, 15(2), 271–285. https://doi.org/10.22507/rli.v15n2a21

Cadena, J., Pereira, N., & Pérez, Z. (2019). La innovación y su incidencia en el crecimiento y desarrollo de las empresas del sector alimentos y bebidas del Distrito Metropolitano de Quito (Ecuador) durante el 2017, 40(2017), 17. Retrieved from http://www.revistaespacios.com/a19v40n22/19402217.html

Carrasco Hernández, A. J., & Sánchez Marín, G. (2014). El capital humano en la empresa familiar: un análisis exploratorio en empresas españolas. Faedpyme International Review, 3(5), 1–10.

Cea, N. (2016). El papel de la innovación y la tecnología en los medios de comunicación: revisión de la literatura académica y propuesta de clasificación. Razón y Palabra, (93), 853–867.

Da Silva Tavares, E., & Schneck de Paula Pessoa, M. (2014). Tecnological innovation projects: proposal for an integrative model between project management and knowledge management in a customer-supplier perspective. Journal of Information Systems and Technology Management, 11(1), 105–130.

De Massis, A., Frattini, F., & Lichtenthaler, U. (2012). Research on technological innovation in family firms: present debates and future directions. Family Business Review, 26(1), 10–31. https://doi.org/10.1177/0894486512466258

Delfín Pozos, F. L., & Acosta Márquez, M. P. (2016). Importancia y análisis del desarrollo empresarial. Revista Científica Pensamiento y Gestión, (40), 184–202.

Fuentes Lombardo, G., Hernández Ortíz, M., & Vallejo Martos, M. (2008). Razones para crecer en la empresa familiar: un análisis comparativo. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de La Empresa, 14(3), 15–34.

Gómez Luna, E., Fernando Navas, D., Aponte Mayor, G., & Betancourt Buitrago, L. A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. Dyna, 81(184), 158–163.

Haixing, N. (2018). Study on the role of technological innovation in business administration. Modern Economy, (9), 1619–1624. https://doi.org/10.4236/me.2018.910100

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. (McGrawHill, Ed.) (Primera Ed). Ciudad de México: McGrawHill.

Herrera González, R., & Gutiérrez Gutiérrez, J. M. (2015). Conocimiento, Innovación y Desarrollo. (Impresión Gráfica del Este, Ed.). San José.

Londoño Rua, J. E. (2015). Tecnología como factor de innovación en empresas colombianas. Revista Venezolana de Gerencia, 20(70), 201–216.

Mantilla, M., Vilcacundo, A., Ruiz, M., & Mayorga, C. (2016). La innovación tecnológica y la competitividad de las Pymes manufactureras del cantón Ambato. Ambato.

Mariz Pérez, R. M., & Calvo Silvosa, A. R. (2015). La estrategia de crecimiento empresarial: Una visión desde la teoría de los costes de transacción. La Gestión de La Diversidad: XIII Congreso Nacional, 665–670.

Molina Parra, P. A., Botero Botero, S., & Montoya Monsalve, J. N. (2016). Empresas de familia: conceptos y modelos para su análisis. Pensamiento Y Gestión, (41), 116–149.

Perozo, A. J., & Villalobos, R. (2014). Naturaleza de la innovación tecnológica del software como servicio en las organizaciones de desarrollo de software del Municipio Maracaibo. Revista Electrónica de Estudios Telemáticos, 13(2), 36–48.

Quejada Pérez, R. F., & Ávila Gutiérrez, J. N. (2016). Empresas familiares: Conceptos, teorías y estructuras. Revista Escuela de Administración de Negocios, (81), 149–158.

Rahman, H., Sanguino Galván, R., & Barroso Martínez, A. (2017). Impact of Family Business on Economic Development: A Study of Spain’s Family-owned Supermarkets. Journal of Business and Management Sciences, 5(4), 129–138. https://doi.org/10.12691/jbms-5-4-4

Robayo Acuña, P. V. (2016). La innovación como proceso y su gestión en la organización: una aplicación para el sector gráfico colombiano. Suma de Negocios, 7(16), 125–140. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2016.02.007

Robledo Velásquez, J. (2017). Introducción a la gestión tecnogía y la innovación. (Universidad Nacional de Colombia, Ed.). Medellín.

Sandu, P. (2019). A framework of family business professionalization. International Journal of Entrepreneurship, 23(1), 1–5.

Seclén, J. P. (2016). Gestión de la innovación empresarial: un enfoque multinivel. Revista de Ciencias de La Gestión, 1(1), 16–36.

Vélez Romero, X., & Ortiz Restrepo, S. (2016). Emprendimiento e innovación: Una aproximación teórica. Dominio de Las Ciencias, 2(4), 346–369.

Published

2020-04-01
ESTADISTICAS
  • Abstract 237
  • pdf (Español (España)) 189

How to Cite

Ramos-Viteri, E. A. (2020). The technological innovation product of the R + D + I as strategy for the development of family enterprises of the carrocera industry of Tungurahua. Killkana Social, 4(1), 33–42. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v4i1.530

Issue

Section

Bibliographic revision articles