Analysis of the proposed design of the City Brand for Manta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i3.518

Abstract

Manta, is a city of the country Ecuador, located in South America that during its cantonization years does not have a city brand, which is so necessary in these times of globalization, that is why this article shows from the semiotic communicational point of view an analysis design proposal that is based on extensive research as part of a university project, the same that applies different research methods and techniques, including focus groups and surveys that served to know which are the representative icons of the city, its colors and shapes that characterize it so that based on a design a brand for Manta is fertilized that identifies a population with more than 200 thousand inhabitants. The research is also based on theorists that link communication, advertising, marketing and other aspects that converge with each other. The Manteña chair, a symbol positioned in the minds of the Mantes, stands out as a reference when it comes to building a brand idea.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Actualización del plan de desarrollo y ordenamiento territorial con especial énfasis en la gestión del riesgo Manta -2019. (2018). Retrieved from https://es.scribd.com/document/369534701/Actualizacion-del-plan-de-desarrollo-y-ordenamiento-territorial-con-especial-enfasis-en-la-gestion-del-riesgo-Manta-2019

Barthes, R. (2003). Cómo vivir juntos: simulaciones novelescas de algunos espacios cotidianos. Siglo XXI.

Bellet, C., & Llop, J. M. (2004). Miradas a otros espacios urbanos: las ciudades intermedias. Scripta Nova: revista electrónica de geografía y ciencias sociales, 2004, vol. 8, núm. 165, p. 1-28.

Calle, S. (2008). La marca ciudad de Cuenca como elemento de participación social. Buenos Aires, Argentina.

Castillo, S. (2016). El city branding en situaciones de emergencia: una aproximación de la promoción de Manta tras el terremoto (2016) (Magister). UNIVERSIDAD DE ESPECIALIDADES ESPIRITU SANTO.

Cultura Milagro-Quevedo - Historia del Ecuador | Enciclopedia Del Ecuador. (2018). Retrieved from http://www.enciclopediadelecuador.com/historia-del-ecuador/cultura-milagro-quevedo/

El Comercio, 2014, A los turistas de crucero les gusta conocer Manta caminando. (2018). Retrieved from https://www.elcomercio.com/actualidad/manta-turistas-crucero-conocer-statemdam.html

Estrada, E. (1979). Los huancavilcas: últimas civilizaciones pre-históricas de la Costa del Guayas (No. 3). Archivo Histórico del Guayas.

Fuentes Martínez, S. I. (2007). Sistema de gestión comunicacional para la construcción de una marca ciudad o marca país. Signo y pensamiento, 26(51).

Holm, O. (1982). Cultura manteña-huancavilca. Museo Antropológico y Pinacoteca del Banco Central del Ecuador.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censo (INEC), 2010, recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Poblacion_y_Demografia/CPV_aplicativos/datos_generales_cpv/13manta.pdf

Margulis, M. (2002). La ciudad y sus signos. Estudios sociológicos, 515-536.

Puig, T. (2009). Marca ciudad: cómo rediseñarla para asegurar un futuro espléndido para todos (No. Sirsi) i9788449322099).

RAMOS, J. (2018). Los Manteños y su cultura en la ciudad de Manta del siglo XXI. – 5.3. –. [online] Coloquio Manta siglo XXI. Available at: https://joselias2022.com/2017/09/15/los-mantenos-y-su-cultura-en-la-ciudad-de-manta-del-siglo-xxi-5-3/ [Accessed 1 Nov. 2018].

Robles, M. E. V. (2015). La estrategia de marca-ciudad en la función de turismo. El Periplo Sustentable: revista de turismo, desarrollo y competitividad, (28), 59-80.

Seisdedos, H. (2006). La marca ciudad como antídoto para la" bonsainización" del" city marketing". Harvard Deusto Marketing y Ventas, (76), 72-79.

Silla Manteña, imagen que identifica al GADM-Manta. (2018). Retrieved from http://www.manta.gob.ec/index.php/noticias/item/44-silla-mantena-imagen-que-identifica-al-gadm-manta

Yejas, D. A. A. (2016). Estrategias de marketing digital en la promoción de Marca Ciudad. Revista Escuela de Administración de Negocios, (80), 59-72.

_151327_PDOT CANTÓN MANTA 2012 FINAL. (2018). Retrieved from https://es.scribd.com/document/360619616/08022013-151327-PDOT-CANTON-MANTA-2012-FINAL

Published

2019-12-02
ESTADISTICAS
  • Abstract 271
  • pdf (Español (España)) 209

How to Cite

Vélez-Bermello, G. L. (2019). Analysis of the proposed design of the City Brand for Manta. Killkana Social, 3(3), 33–38. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i3.518

Issue

Section

Original articles