Community outreach: a best practice approach

Authors

  • Juan Carlos González Pontificia Universidad Católica del Ecuador
  • Verónica Yépez-Reyes Pontificia Universidad Católica del Ecuador
  • Elizabeth García Pontificia Universidad Católica del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i2.464

Abstract

The essential functions of higher education are teaching, research and linkage with the community. However, the latter and its bonds with research and teaching, tend to be the great absentees in the different academic areas; the first two functions prevail over linkage with the community, despite the fact that it constitutes the rationale of higher education. The purpose of this article is to fill this gap through a management proposal of community linkage through the application of an exploratory research method for projects, proposals, and linkage models, which is applied locally and at the international level. The research question of this study is how to articulate the substantive functions of education in order to give a significant weight that linkage with the society has in the academic work The results include a design to articulate the three functions, a management system and a meeting platform among higher education institutions (HEIs) and civil society organizations (CSOs). This is just a proposal that will have to be re-thought, re-considered and re-elaborated by the HEIs, thus constituting a starting point for future research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANID (2017). Agenda Nacional para la Igualdad de Discapacidades 2017- 2021, Quito, Ecuador: Consejo Nacional de Igualdad de Discapacidades.

ANII (2017). Agenda Nacional para la Igualdad Intergeneracional 2017-2021, Quito, Ecuador: Consejo Nacional de Igualdad Intergeneracional.

APE (2017) Agenda de Política Exterior 2017-2021. Quito, Ecuador: Ministerio de Relaciones Exteriores y Movilidad Humana.

Audretsch, D.B. (2014). From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. Journal of Technology Transfer, 39(3), pp.313–321.

Bourke, A., (2013). Universities, Civil Society and the Global Agenda of Community-engaged Research. Globalisation, Societies and Education, 11(4), pp.498–519.

CEAACES (2014). Reglamento de Evaluación, Acreditación y Categorización de Carreras de las Instituciones de Educación Superior, Ecuador. Quito: Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior -CEAACES.

CEAACES. (2015). Modelo de Evaluación Institucional de Universidades y Escuelas Politécnicas, Quito: Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior -CEAACES.

De La Torre, M. (2013). La universidad que necesitamos. México: Juan Pablos Editor, S.A.

González, J.C. (2018). Buenas prácticas para las Experiencias significativas en la proyección social de la PUCE. Buenas Prácticas de Vinculación con la Colectividad de la PUCE 2017, 2-7.

PND (2017) Plan Nacional de Desarrollo (2017-2021) Toda una Vida. Quito, Ecuador: Consejo Nacional de Planificación.

PNUD (2018). Objetivos de desarrollo sostenible. http://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html Recuperado 17 de diciembre de 2018

Red RSU. (2014) Asociación de Universidades Jesuiticas de Latinoamérica, AUSJAL. Políticas y sistema de autoevaluación y gestión del a responsabilidad social universitaria en AUSJAL. 1a. ed. Córdoba: EDUCC Editorial de la Universidad Católica de Córdoba.

REI (2014). Proyecto Educativo Institucional de la Red Educativa Ignaciana del Ecuador. Quito: Secretaria de Educación de la Provincia Ecuatoriana de la Compañía de Jesús.

Rikap, C. (2012). La vinculación de la universidad con el sector productivo. Transferencia tecnológica. Ecos de Economía, (34), pp.127–149.

Rueda, I., Acosta, B. & Cueva, F. (2018). Las universidades y su entorno: la vinculación con la sociedad y el rol de la transferencia de tecnología. Ponencia presentada en el XII Congreso Iberoamericano de Contabilidad de Gestión y IV Congreso de Gestión Empresarial – Pontiicia Universidad Católica del Ecuador, Quito, Jun. 13, 14 y 15.

Tapia, M.N. (2016). Inserción curricular del aprendizaje- servicio en la Educación Superior. Buenos Aires: Ediciones CLAYSS.

UN Women (s/f). OSAGI Gender Mainstreaming - Concepts and definitions. http://www.un.org/womenwatch/osagi/conceptsandefinitions.htm Recuperado 15 de febrero 2019.

UnOS (2018). Ruta hacia una vinculación responsable. Quito, Ecuador: Iniciativa UnOS http://www.unos.ec/ruta-hacia-una-vinculacion-responsable/ Recuperada 22 de febrero 2019.

Yépez-Reyes, V., González, J. C., & Moreano, M. (2018). Aprendizaje en Servicio: un enfoque interdisciplinario de salud escolar y comunitaria. Ponencia Presentada en el CSIU3 Octubre 17-19 Ambato: PUCESA.

Published

2019-08-02
ESTADISTICAS
  • Abstract 437
  • pdf (Español (España)) 257

How to Cite

González, J. C., Yépez-Reyes, V., & García, E. (2019). Community outreach: a best practice approach. Killkana Social, 3(2), 29–36. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i2.464

Issue

Section

Original articles