Systematization of institutional communication in university media, UCACUE case

Authors

  • Fabián Vladimir Argudo-Palomeque Universidad Católica de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i3.457

Abstract

The research arises from the Organizational Communication as an interdisciplinary corpus that combines both, Higher Education and the Catholic University of Cuenca (UCACUE, in Spanish) with the optimization and correct usage of their own media. This document dialogues with Institutional Communication Policies. Barbero claims that the non-declarative gap between the University and the Society has been deepened in the continent, which forces all Higher Education Institutions (HEI) to reconsider what they are doing. This work focuses on the construction of a theoretical, methodological, and practical proposal that will sustain the institutional communication of university media; in the case of UCACUE, in its media Ondas Cañaris radio, Telecuenca, and its own digital media. It is important to recognize the communication practices and processes in the UCACUE media, in order to understand their extent and influence in society, and at the same time, to inquire into their problems. This proposal is important because UCACUE is located significantly within the country. On the other hand, inside and outside the institution organizational information processes are created in order to enhance its reputation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbero, J. M. (1996). Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. Nómadas.

Barbero, J. M. (2001). De las políticas de comunicación a la reimaginación de la política. NUEVA SOCIEDAD, 71-84.

Barbero, J. M. (2009). Entre saberes desechables y saberes indispensables. Bogotá: Centro de competencia en comunicación para América Latina.

Bordieu, & Bernstein. (2005). Socialización, educación y reproducción cultural. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 159-174.

Borrero, A. (2007). La Universidad: Estudios sobre sus orígenes, dinámicas y tendencias. Castells, M. (2009). Comunicación y Poder. Madrid: Alianza Editorial.

Castro, B. (2007). El auge de la comunicación corporativa. Sevilla: Creative commons.

Fuenzalida, V. (2013). Educación para la comunicación.

Garza, J. d., & Tünnermann, C. (2008). Evaluación y Acreditación de la Educación en América Latina y el Caribe. Cali: UNESCO.

ONU. (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Santiago: CEPAL.

Tünnermann, C. (2007). La Universidad para el siglo XXI. Managua: HISPAMER.

Tünnermann, C. (2008). La educación superior en América Latina y el Caribe: diez años después de la Conferencia Mundial de 1998. Santiago de Cali: UNESCO.

Published

2019-12-02
ESTADISTICAS
  • Abstract 140
  • pdf (Español (España)) 170

How to Cite

Argudo-Palomeque, F. V. (2019). Systematization of institutional communication in university media, UCACUE case. Killkana Social, 3(3), 17–24. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v3i3.457

Issue

Section

Original articles