Influence of emotions on the entrepreneurial skills of the owners of tourist services in the city of Puyo
DOI:
https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i3.327Abstract
Entrepreneurship is a determining variable in the social, economic and human development of countries and regions, according to the results reported in scientific research on entrepreneurship, there are several factors that generate influence on entrepreneurial behavior, among the characteristics that have generated most interest in the scientific business field are the personal cognitive and emotional aspects that guide business behavior, therefore, this research analyzes the relationship of emotions in entrepreneurial skills in the owners of the different tourist services of the Puyo city, considering , Puyo is located in a strategic place in the Ecuadorian Amazon and that it allows the business development of its region, especially in the tourism sector. For the development of this study we used a quantitative, descriptive research methodology with a transversal, descriptive, inferential and multivariate statistical techniques were applied by means of a confirmatory factorial analysis and a relation of MES structural equations. The results showed that the Emotional Intelligence and the dimensions that measure the emotions have a significant influence with the Entrepreneurial Self-Efficacy, a variable that measures the entrepreneurial skills, therefore, it is evident that the beliefs in the entrepreneurial skills of the entrepreneurs in the tourism sector relate directly and significantly to the management of the emotions they possess. These results allow to contribute in the personal development of the entrepreneurs of Puyo and in the same way, it will allow to favor the emotional well-being and labor performance of the actors involved in the tourism ventures.
Downloads
References
Anderson,J; Gerbing, D. (1988). Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach. Psychological Bulletin, 103, 411-423.
Amorós, J; Etchebarne, S; Felzensztein, C. (2012). Emprendimiento Internacional en Latinoamérica, desafíos para el desarrollo, Esic, 43, 513-529.
Ávila, A; Tejeda, R;Sandoval, N. (2008). Perspectiva sistémica en la inteligencia emocional de los niveles gerenciales caso de estudio: Hotel Holiday Inn Toreo-Satélite. Noviembre 13, 2017, de Instituto Politécnico Nacional "La técnica al servicio de la patria" Sitio web:http://tesis.ipn.mx/bitstream/handle/123456789/3495/PERSPECTIVASISTEMICA.pdf?sequence=1
Caiza, R; Molina, E,. (2012). Análisis Histórico de la Evolución del turismo en el Territorio Ecuatoriano. Ricit, 2, 8-24.
Chion, S., & Vincent, Ch. (2016). Analítica de datos para la modelación estructural. Lima, Perú: Pearson.
Dehter, M. (2010). El Ser Emprendedor: modelo para desarrollar comportamiento emprendedor individual y corporativo. Noviembre 18, 2017, de Emprender en región Este. Sitio web: http://vamoseleste.com/img/biblioteca/ser-emprendedor%20DEHTER.pdf
Diez, S; Sánchez, C. (2017). Influencia de la personalidad y la Inteligencia Emocional en los estilos de liderazgo. Dialnet, Revista Empresarial ICE-FEE-UCSG, 11, 22-27.
Duran, P. (2013). Adaptación y validación del cuestionario de inteligencia emocional “Trait Meta-Mood Scale 48” (TMMS-48) de Salovey, Mayer, Goldman, Turvey y Palfai (1995), en estudiantes de pregrado de la Facultad de Educación y Humanidades y de la Facultad de Ciencias de la Salud y Alimentos de la Universidad del Bío Bío de la ciudad de Chillán. Noviembre 19, 2017, de Repositorio de la Universidad del Bio-Bio Red de bibliotecas de Chile
Extremera, N; Fernández, P. (2005). Inteligencia emocional percibida y diferencias individuales en el meta-conocimiento de los estados emocionales: una revisión de los estudios con el tmms. Enero 25, 2018, de Universidad de Málaga
Gessa, A; Toledano, N. (2011). Turismo, emprendimiento y sostenibilidad en los espacios naturales protegidos - El caso de Andalucía - España. 2018, de Scielo Sitio web: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S185117322011000500011&script=sci_arttext&tlng=en
Lado, R; Vivel, M; Otero, L; Neira, I,. (2015). Barreras al emprendimiento hotelero: un análisis sectorial. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, 1, 86-92.
Lasio, V; Caicedo, G; Ordeñana, X; Samaniego, A, (2016). Global Entrepreneurship Monitor. noviembre 17,2017, de ESPOL Sitio web: http://www.espae.espol.edu.ec/gem/
Maldonado, Juan; Castro, Florencio; Corrales, José. (2015). Análisis de la relación entre inteligencias múltiples y habilidades emprendedoras en personas de éxito. REDALYC, 2, 231-238.
Manosalvas, L.(2017). Relación de la inteligencia emocional con la intención de emprendimiento y la autoeficacia emprendedora. noviembre 15, 2017, de PUCP Sitio web: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/123456789/8000
Moriano, J; Topa, G; Molero, F; Entenaza, A; Levy, J. (2012). Autoeficacia para el Liderazgo Emprendedor. Adaptación y Validación de la Escala CESE en España. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, 28, 171-179.
OMT. (2007). El Turismo. noviembre 12, 2017, de OMT Sitio web: http://www.unwto.org/es
Ortega, E. (2014). Inteligencia emocional en las empresas. enero 10, 2017, de Universidad de Guadalajara.
Padilla, M; Quispe, A; Jiménez, W. (2016). Gestión empresarial y emprendimiento con administración publica para un desarrollo sostenible del turismo. 2018, de Retos Turísticos Sitio web: http://retos.mes.edu.cu/index.php/retojs/article/view/230/200
Salinas, F; Osorio, L. (2012). Emprendimiento y Economía Social, oportunidades y efectos en una sociedad en transformación. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 75, 129-151.
Salvador, C. (2008). Impacto de la Inteligencia Emocional percibida en la Autoeficacia Emprendedora. Dialnet, 2, 65-89.
Silva, M; Alban, J, (2017). La calidad de Servicios del sector Hotelero en el Desarrollo Turístico de la Provincia de Pastaza. noviembre 12, 2017, de Repositorio UTA Sitio web: http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/25389
Published
- Abstract 196
- pdf (Español (España)) 201
- epub (Español (España)) 62
- Audio Español (Español (España)) 41
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista Killkana Sociales ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista Killkana Sociales utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.