Teacher-inclusive practices

Authors

  • Wilson García Guevara Universidad Católica de Cuenca.
  • Oscar Belesaca Unidad Educativa Juan Bautista Stielhe, Cuenca.
  • Gabriela Jara Saldaña Universidad Católica de Cuenca.

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i2.303

Abstract

This study aims to determine the level of implementation of inclusive practices by teachers and students in the Educational Unit Stielhe Juan Bautista city of Cuenca in the 2015-2016 school year. Inclusive practices, reflect the culture and inclusive policies, have to do with ensuring that classroom and after-school learning activities promote the intervention of all the students and that they consider the knowledge and experience acquired by them outside the institution educational Teaching and support are integrated to orchestrate learning and overcome barriers to learning and participation. Staff mobilizes resources from institutions and the community to maintain active learning for all For the development of this research it was based on the quality-quantitative method of descriptive and exploratory, with a population of nineteen hundred and eighteen teachers and students of higher levels of basic and high school students of the institution; for the collection of information, Including the Index of UNESCO, adaptation of Rosa Blanco, consisting of twenty indicators of inclusion was applied abstracting information allowing teachers and students; the information is processed statistically using the Microsoft Excel program, the results are analyzed and concluded that teachers have a predisposition in favor of including meeting their curricular obligations practices, make greater use of organizational strategies and management effective classroom in the learning process, while students have good perception and predispose educational inclusion, the authorities provide facilities to meet the inclusive process complying with the laws and regulations of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilson García Guevara, Universidad Católica de Cuenca.

Psicólogo educativo, docente de la Universidad Católica de Cuenca, Coordinador del Proyecto de vinculación con la sociedad UDIPSAI.

References

Acosta. V, M. A. (2010). Dificultades del lenguaje, colaboración e inclusión educativa. Barcelona: Lexus, Editores.

Burgos Iñíguez, B. (2010). Introducción a las Adaptaciones Curriculares . Quito: Ministerio de Educación .

Cliche, G. (2014). Territorios en movimiento, haciendo un desarrollo inclusivo. Buenos Aires : Teseo.

Crosso, C. (2010). El Derecho a la Educación de Personas con Discapacidad: impulsando el concepto de Educación Inclusiva. Revista Latinoamericana de Educaciòn Inclusiva.

Durán, D., Marchesi, Á., & Hernández Izquierdo, L. (2009). Guia para la reflexión y valoración de prácticas inclusivas. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Echeita, G. (2013). Inclusión y exclusión educativa. de nuevo"voz y quevranto". Revista Iberoamericana sobre calidad eficacia y cambio en la educación , 100-114.

Escribano, A., & Martinez, A. (2013). Inclusión educativa y profesorado inclusivo. Madrid: Narcea, S.A. de ediciones.

Garnique, F. (2016). Perfiles educativos vol.34 no.137 México ene. 2012. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982012000300007&script=sci_arttext

Guijarro, R. B. (2011). Educación inclusiva en América Latina y el Caribe. Estudios e Investigaciones, 47.

Infante, M. (2010). Desafio a la formacion docente: Inclusión educativa . Estudios pedagógicos, 287-296.

López, N. (2012). Equidad educativa y diversidad. Buenos Aires: Copyright © UNESCO 2012.

Martínez, B. (2011). Luces y sombras de las medidas de atención a la inclusión educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 166.

Ministerio de Educación. (2011). LOEI. Quito: Editorial Nacional.

Ministerio, Educación. (2011). Articulo 47. En Ministerio, LOEI (pág. 24). Quito: Editora Nacional.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2013). Acuerdo N°0295-13. Recuperado de: http://www.educacion.gob.ec/documentos/Acerdo-295-13.pdf

Montero, L. A. ( 2016). El informe Warnock. Obtenido de Educación Especial, Informe Warnock, integración escolar: http://blocs.xtec.cat/seminarieecerdanyola/files/2009/04/informe-warnock.pdf

Tocci, A. (2013). Estilo de aprendizaje de los alumnos de ingeniería . Revista estilos de aprendizaje, 20.

Tony Booth, M. A. (2000). Índice de inclusión. Bristol UK: CSIE Ltd. ISBN. 1872001-82-3.

Torres, N., & Lisi, M. (2013). Inclusión educativa: Componetes socioafectivos y el rol de los docente en su promocion. Revista Latinoamericana de educación inclusiva , 159-171.

UNESCO. (2016). www.inclusion-internocional.org. Obtenido de www.inclusion-internocional.org: http://www.inclusioneducativa.org/ise.php?id=1

Vicepresidencia del Ecuador. (2011). Educación inclusiva y especial. Quito: Editorial Ecuador.

Woolfolk.A. (2010). Psicología Educativa . Mexico: Pearson Educación.

Published

2018-07-09
ESTADISTICAS
  • Abstract 556
  • PDF (Español (España)) 257
  • EPUB (Español (España)) 41
  • Audio Español (Español (España)) 44

How to Cite

García Guevara, W., Belesaca, O., & Jara Saldaña, G. (2018). Teacher-inclusive practices. Killkana Social, 2(2), 25–30. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i2.303

Issue

Section

Original articles