Attitudes of teachers towards the school inclusion of children with autism

Authors

  • Rosa Maria Zambrano-Garcés Universidad Católica de Cuenca, extensión San Pablo de La Troncal
  • Maria Daniela Orellana-Zambrano Pontificia Universidad Católica del Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.296

Abstract

The present study of qualitative approach with descriptive scope analyzes the attitudes of teachers towards the school inclusion of children with autism at Unidad Educativa Particular at   La Troncal, Cañar Province, Ecuador. It delves into the theoretical conceptions of school inclusion and the differences in teachers' attitudes towards children with autism that are influenced by the teaching experience, the characteristics of children with autism, the time that teachers have in their classroom with a child with autism, support resources and teacher training. The attitude of the teacher is transcendental during the process of school inclusion; therefore, the analysis of their perceptions, attitudes and expectations are relevant for the successful development of inclusive education for children with autism. This study is a beginning to promote an inclusive culture, policies and practices that provide teachers with specific resources and supports to assist children with autism in an efficient manner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosa Maria Zambrano-Garcés, Universidad Católica de Cuenca, extensión San Pablo de La Troncal

Psicólogo Clínico. Magíster Psicoanálisis Mención Educación

References

Alcaín Martínez, E. y Medina García, M. (2017). Hacia una educación universitaria inclusiva: realidad y retos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 4-19. Recuperado el 20 de septiembre de 2018, de http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.530

APA (2013). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM 5. Arlington, VA: Asociación Americana de Psiquiatría.

Asamblea Nacional República del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. (RO 449). Recuperado el 24 de septiembre de 2018, de

https://www.oas.org/juridico/mla/sp/ecu/sp_ecu-int-text-const.pdf

Asamblea Nacional República del Ecuador. (2012). Ley Orgánica de Discapacidades (RO 796). Recuperado el 23 de septiembre de 2018, de https://oig.cepal.org/sites/default/files/2012_leyorg.dediscapacidades_ecu.pdf

Asamblea Nacional República del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural (RO 417). Recuperado el 17 de octubre de 2018, de

https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf

Avramidis, E. y Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience and professional develpment on Greek teachers`attitudes towards inclusion. European Journal of Special Needs Education, 22, 367-289.

Baron-Cohen, S. y Bolton P. (1998). Autismo: una guía para padres. Madrid: Alianza Editorial, S.A.

Beltrán, J. (1998). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Ed. Síntesis.

Bettelheim, B. (2001). La fortaleza vacía: autismo infantil y el nacimiento del yo. Barcelona: Paidós.

Bleuler, E. (1906). Dementia Praecox or the group of schizophrenics. Nueva York: International Universities Press.

Booth, T. & Ainscow, M. (2002).Guía para la Inclusión Educativa. Reino Unido: CSIE

Carrillo, J.F. (2014). La Educación Inclusiva en Educación Superior. [Video]. Recuperado el 22 de septiembre de 2018 de https://www.youtube.com/watch?v=-ccMc2-cwdc

Chinner, E. (2011). «Las percepciones y actitudes del profesorado hacia la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas inclusivas en el aula», Tesis doctoral, Universidad de Alicante.

Damm, X. (2009). «Representaciones y actitudes del profesorado frente a la integración de niños/as con necesidades Educativas especiales al aula común», Revista latinoamericana de educación inclusiva, 3 (1), 25-35.

De Boer, & Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers' attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15, 331–353.

Eisenman, L. T., Pleet, A. M., Wandry, D., & Mcginley, V. (2011).Voices of special education teachers in an inclusive high school: Redefining responsibilities. Remedial and Special Education 32, 91–104

Frith, U. (1991). Autismo. Hacia una explicación del enigma. México: Editorial Alianza.

Garanto, J. (1990). El autismo. Aproximación nosográfica-descriptiva y apuntes psicopedagógicos. Barcelona: Editorial Harder.

Horne, P. E. & Timmons, V. (2009). Making it work: Teachers' perspectives on inclusion. International Journal of Inclusive Education,13, 273–286.

Huang, H. & Diamond, K. E. (2009). Early childhood teachers' ideas about including children with disabilities in programmes designed for typically developing children. International Journal of Disability, Development and Education, 56, 169-182.

Idol, L. (2006). Toward inclusion of special education students in general education. A program evaluation of eight schools. Remedial and Special Education, 27(2), 77-94.

Jordán, J. A. (2007). Educar en la convivencia en contextos multiculturales. En E. Soriano (Coord.), Educación para la convivencia intercultural (pp. 59-94). Madrid: La Muralla.

Jordan, A., Glenn, C., & Mcghie-Richmond, D. (2010). The Supporting Effective Teaching (SET) project: The relationship of inclusive teaching practices to teachers' beliefs about disability and ability, and about their roles as teachers. Teaching and Teacher Education, 26, 259–266.

Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child, 2, (217250)

Larrivée, B. y Cook, L. (1978) «The effect of institutional variables on teacher's attitude toward mainstreaming. Paper presented at the meeting of the American Educational Research Association». Toronto, Canadá.

Monereo, C. (2010). La formación del profesorado: una pauta para el análisis e intervención a través de incidentes críticos. Revista iberoamericana de educación, 52, 149-178.

Organización de las Naciones Unidas. (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Recuperado el 23 de septiembre de 2018, de

https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf

Palomares, A. (2011). El modelo docente universitario y el uso de nuevas metodologías en la enseñanza, aprendizaje y evaluación. Revista de Educación, 355, 591-605.

Paluszny, M. (1991). Autismo. Guía práctica para padres y profesionales. México: Editorial Trillas.

Parrilla, A. (1992). El profesor ante la Integración Escolar: investigación y formación. Buenos Aires: Cincel.

Polaino – Lorente A. (1982). Introducción al estudio científico del autismo infantil. Madrid: Editorial Alhambra.

Rose, R. (2001). Primary school teacher perceptions of the conditions required to include pupils with special educational needs. Educational Review, 53(2), 147-156.

Sales, A., Moliner, O. y Sanchiz, M. L. (2001). Actitudes hacia la atención a la diversidad en la formación inicial del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del profesorado, 4(2). Recuperado de http://aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1227734006.pdf

Sánchez, A., Díaz, C., Sanhueza, S. y Fritz, M. (2008). Percepciones y actitudes de los estudiantes de Pedagogía hacia la inclusión educativa. Estudios pedagógicos, 34(2), 169-178.

Sola, T. (1997). La formación inicial y su incidencia en la educación especial. En Sánchez Palomino, A. Y J. Torres González, Educación especial I. Una perspectiva curricular, organizativa y profesional. Madrid: Pirámide.

Wing, L. (1982). Autismo infantil. Aspectos médicos y educativos. Madrid: Editorial Santillana.

Published

2018-12-21
ESTADISTICAS
  • Abstract 2375
  • pdf (Español (España)) 988
  • epub (Español (España)) 76
  • Audio Español (Español (España)) 51

How to Cite

Zambrano-Garcés, R. M., & Orellana-Zambrano, M. D. (2018). Attitudes of teachers towards the school inclusion of children with autism. Killkana Social, 2(4), 39–48. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.296

Issue

Section

Original articles